Szeged

A szegedi panellakók rémálma: százezres számlák érkeztek

A szegedi panellakók rémálma: százezres számlák érkeztek

A távhővel fűtött panellakásokban forrnak az indulatok. Százezer forintos számla érkezett a postaládákba.

SzegedMA
Szerző: SzegedMA
2 órája
Fotó: MW-archívum
A szegedi panellakók rémálma: százezres számlák érkeztek

A szegedi távhőszolgáltató, a SZETÁV a figyelem középpontjába került, miután a panelházakban élők kézhez kapták éves elszámoló számláikat. A Délmagyar beszámolója szerint a sokkoló összegek, amelyek esetenként a százezer forintot is meghaladják, komoly felháborodást váltottak ki a város lakói körében. A probléma gyökere az átláthatatlanságban rejlik: a felhasználók többsége nem érti, mi alapján születnek a több tízezer forintos utólagos fizetési kötelezettségek, és panaszaikra, kérdéseikre alig kapnak érdemi magyarázatot.

Több mint százezer forintos számla érkezett a postaládákba.Fotó: MW-archívum
Több mint százezer forintos számla érkezett a postaládákba.Fotó: MW-archívum

Százezres számla és a felháborodás hulláma

A közösségi médiában megjelent bejegyzések is megerősítik a széles körű elégedetlenséget. Egy névtelen felhasználó arról számolt be, hogy 127 ezer forintos elszámolót kapott, annak ellenére, hogy háromszobás lakásában gyakorlatilag soha nem használta a fűtést, mivel a szomszédoktól érkező hő elegendőnek bizonyult. A poszt alatt tucatjával érkeztek a hasonló történetek, amelyek jól mutatják, hogy a probléma nem egyedi. 

A válasz, amelyet a felhasználók a SZETÁV-tól kapnak, sokszor kimerül abban, hogy a kiküldött összeg a fizetendő, és azt ki kell egyenlíteni.

Igazságos rendszert nehéz üzemeltetni: mi van a méretes számla mögött?

A szakértők és a korábbi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a távfűtött társasházakban rendkívül nehéz igazságos elszámolási rendszert fenntartani. Ennek fő oka, hogy a lakások a közös falakon keresztül fűtik egymást, ami megnehezíti a fogyasztás pontos mérését. A „bliccelők” jelensége is ismert: sokan úgy próbálnak spórolni, hogy lecsavarják a fűtést, bízva abban, hogy a szomszédok által termelt hő majd felfűti a lakásukat. 

Ez a megoldás azonban a közösség kárára történik, és a fűtött lakásokban élők fizetnek többet. 

A szolgáltatók ezért kénytelenek olyan szabályokat alkalmazni, amelyek a házba beérkező teljes hőmennyiséget is figyelembe veszik, és elosztják a lakók között, ami magyarázatot adhat a „nullás” fogyasztást produkálóknak kiküldött magas elszámolóknak.

Így spórolhat, hogy elkerülje a meglepetéseket

A fűtési szezon közeledtével érdemes áttekinteni néhány alapvető takarékossági tippet, amelyek segíthetnek a fűtésszámla alacsonyan tartásában.

  • Rövid, de intenzív szellőztetés: 

A lakásban felgyülemlett pára eltávolítása fontos, de télen ezt gyorsan és hatékonyan kell végezni, hogy a falak ne hűljenek ki.

  • Használja ki a napfényt: 

A vastag függönyök elhúzásával a napsütéses órákban természetes módon melegítheti a szobákat.

  • Optimalizálja a hőmérsékletet: 

Nem kell minden helyiséget egyformán fűteni. A konyhában elegendő lehet a 18 °C, míg a nappaliban a 20 °C.

  • Gondoskodjon a hőszigetelésről: 

Hővisszaverő fólia elhelyezése a radiátorok mögött, vagy vastag szőnyegek leterítése a hidegburkolatokra sokat segíthet a hőmegtartásban.

  • Ne takarja el a radiátorokat: 

A bútorok és függönyök akadályozzák a meleg levegő áramlását, ami a fűtés hatékonyságának csökkenéséhez vezet.

A SZETÁV-tól érkező váratlan számlák esete rávilágít a távhőellátás összetettségére, és arra, hogy a fogyasztóknak is aktívan részt kell venniük a takarékosságban, ha el akarják kerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.