Ez a hír is érdekelheti
Városrészek: Újszeged története I. rész

Újszeged napja alkalmából, a 145. évfordulót ünnepelve összeszedtük, Újszeged kialakulásának és fejlődésének meghatározó történelmi pillanatait. A lápvidéktől, a gazdasági fellendülésen át a forradalom heves pillanataiig fontos szerepet játszott Szeged történetében a Maros torkolati vidéke, végül egyesülvén kialakult a ma ismert alföldi város.
Újszeged, a Maros torkolati vidéke 1880 óta Szeged része. A település középkori és hódoltsági múltjáról semmilyen adatunk nincs, még azt sem tudjuk, mikor kezdték el Újszegednek nevezni a területet. Újszeged jelentősége az 1699-es karlócai béke után kezdett megnőni, amikor a Temesköz egy ideig még török kézen maradt. Ekkor alakult meg a tiszai és marosi határőrség, amelynek Szeged volt a székhelye.
Savoyai Jenő 1716-os péterváradi győzelme, illetőleg az 1718-as pozsareváci béke értelmében a török kénytelen volt lemondani utolsó magyarországi birtokairól is. Sajnos, azonban a Temesköz, így tehát Újszeged is Bánát néven egészen 1779-ig katonai közigazgatás alatt marad és közvetlenül Bécsből kormányozták.
Pillich Kálmán visszaemlékezései szerint még 1780 táján is hatalmas lápvidék volt. Egy 1773-ból származó hivatalos följegyzés szerint csupán 14 háztelekből állott. Ehhez még határőri kiváltságok alapján 1-1 hold kertföld járult. Ezek voltak a gewehrscheinista telkek. Ezért csak csekély járandóságot kellett fizetni.
1781-ben Szeged városa a királyi kamarától a kincstárnak adott jelentős kölcsön, továbbá még 180 ezer forint bérösszeg fejében 25 évre zálogbirtokba vette a szőregi uradalmat, amelyhez Újszeged is hozzátartozott. Helybeli dohánykertészekkel telepítette be a hozzátartozó Szentivánt, Gyálát, Térvárt.
A Város az állandó forgalom biztosítására Vedres István terve szerint Szőreg és Újszeged között, a torkolati mocsárvilág fölött hatalmas fahidat építtetett.
Ez volt a falábú híd, másként százlábú híd, amely 1870-ig állt.
A megnövekedett átkelő forgalom lebonyolítására nagyjából a mai Belvárosi híd vonalában, vagy kissé délebbre állt a hajóhíd. Reizner Jánostól csak annyi maradt fenn, hogy 1782-ben a bérlete 2800 forint volt. Nem tisztázza, hogy mikor készült. A Szegedet és Újszegedet összekötő híd helye egyben megegyezett a hajdani palánki kompjárás helyével és 1883-ig állt.
1836-ban Szeged városának Újszeged megtartása fejében le kellett mondania Öttömös birtokáról. A csere idejében Újszegeden még mindig csak 13 ház állt. Ezt követően kezdtek épülni új házak, valamint raktárak. 1877-ben már 111 háza volt, lakosainak száma pedig 843. Ezek is inkább cselédek, alkalmazottak.
Csak 120 hold a magánbirtok, a többi Szeged város köztulajdona, amelyet szegediek, főleg alsóvárosiak béreltek. Ügyeikben a járási székhelyre, Törökkanizsára, illetőleg a megyei székvárosba, Nagybecskerekre voltak kénytelenek fáradni.
Theodorovics császári tábornok szerbjei február 11-én bevonultak Újszegedre, ahonnan a Várost ágyúzni kezdték. Délután a sópajták táján felsővárosi nemzetőrök tisztjeik intelme ellenére nekivágtak a szakadozó jégtábláknak, és hatalmas vakmerőséggel átkeltek a Tiszán, majd a hirtelen támadással a szerbeket kiverték Újszegedről. Pár nap múlva Szőreg is magyar kézre került.
A szabadságharc további újszegedi eseményei közé tartozik, hogy július 28-án reggel irtózatos robbanás történt Újszegeden
a várból az újszegedi Zsótér-raktárba átszállított 60 mázsányi puskapor felrobbant.
Július utolsó napjaiban a kormány, augusztus 1-én pedig a honvédség is elhagyta Szegedet. Haynau 3-án szállta meg Szegedet, még aznap Újszegedet is. A honvédség súlyos veszteséggel kénytelen volt visszavonulni.
Újszeged különböző részeire számos elnevezést használtak. Legrégebbi feljegyzésekben főleg a szlávos Királica (kralica = királyné), Királyi tér elnevezéssel találkozhatunk. Később, a Bánáthoz való csatolása miatt Bánátnak hívták.
Máiglan azt a Térséget mely Bánátban ott fekszik, hollott a Maros vize a Tiszába szakad, Királyi térnek mondgyák a mostani Magyarok is. A Rácok pedig Kralicának nevezik.
- írta Dugonics András.
Az újszegedi származású Bakay Nándortól följegyzett mondai hagyomány, illetőleg magyarázat szerint maga Mária Terézia vette el az úgynevezett gewehrscheinistaktól a földet és adta Szegednek. Bakay elmondja, hogy szépapja, Pintér Gergely volt valamikor az őrmesterük. Az öreget azzal vádolták, hogy pár sárga szattyán csizmáért adta oda Mária Teréziának az újszegedi gewehrscheinisták földjét, a királynő azután Szegednek ajándékozta. Az újszegediek pereskedtek a föld elajándékozása ellen, de végül Szeged kezén maradt a földterület.
A baj bekövetkeztekor megindult a népáradat a hajóhídon, illetve a vashídon, vagyis az 1858-ban épített vasúti hídon Újszegedre. A menekülő szegedi lakosság ezt követően Aradon, Temesváron és Nagybecskereken kapott menedéket.
1883 októberében nyílt meg a modern közúti híd, azaz a mai Belvárosi híd.
Az átkelés 1914 előtt gyalogosoknak 4 fillér volt. E hídpénz lerovása úgy történt, hogy a pénzért váltott, pléhgaras néven emlegetett bádoglapot pár lépéssel odébb urnába kellett beledobni. Újszegedről visszajövet nem kellett fizetni. A vám 1930 táján szűnt meg.
Újszeged hivatalos neve a nagyárvíz után Erzsébetváros lett, felújított ligetéből pedig Erzsébet-liget, Erzsébet királyné után.
A szegediek azonban egyből tiltakozni kezdtek a hagyományos elnevezés megváltoztatása ellen és az új elnevezés nem is vált általánossá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.