Szeged

Nosztalgikus füstfelhő és zakatolás: Szegeden járt a legendás gőzmozdony +fotók +videó

Nosztalgikus füstfelhő és zakatolás: Szegeden járt a legendás gőzmozdony +fotók +videó

Rengetegen várták a történelmi járművet

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
12 órája
Nosztalgikus füstfelhő és zakatolás: Szegeden járt a legendás gőzmozdony +fotók +videó

Ismét útra kelt a legendás 424-es gőzmozdony, és a pénteki napon megérkezett Szegedre. Az ikonikus jármű impozáns füstfelhőjével és zakatolásával idézte fel a régi idők vasúti élményét. A vasútállomáson hatalmas tömeg gyűlt össze.

 

A Cegléd-Szeged-Temesvár vonal tervei már 1847-ben készen voltak, majd az első, Cegléd-Kiskunfélegyháza szakasz 1853. szeptember 3-ra meg is épült, a Szegedig tartó szakaszt 1854. március 4-én adták át. A vonalat Cegléd és Kiskunfélegyháza között 1980-ban, Szegedig 1982-ben villamosították. Szeged állomásról pedig szép lassan eltűntek a gőzösök. Az utolsó hivatalos szolgálatot adó gőzmozdonyt negyven éve, 1984. március 28-án, szerdán búcsúztatták a Nagyállomáson. Az utolsó gőzös MÁV 424,334-es pályaszámú mozdonya volt. Az akkori hagyományoknak megfelelően nagyobb állomásokon ünnepséget is szerveztek az utolsó gőzmozdony távozása alkalmából. A 424,334-es utoljára Szeged és Röszke között vontatott aznap, a főváros felé akkor már az M62-es dízelmozdonyok után a V43-as villanymozdonyok továbbították a szerelvényeket.

 

Nosztalgia, egy igazi időutazás

A 424-es a budapesti Nyugati pályaudvarról indult Cegléd érintésével Kecskemétig haladt, ahol megtörtént a gőzmozdony számára nélkülözhetetlen vízvételezés. Innen Kiskunfélegyházán keresztül érkezett meg Szegedre.

 

A szegedi vasútállomáson rengetegen várták a gőzöst, amit nem csak kívülről, de belülről is meg lehetett csodálni: a vasúti kocsik mellett a vezetőfülke, az étkezőkocsi, a bár és a hálókocsi is bejárható volt. A történelem egy valódi darabkája elevenült meg a szemek előtt.

 

A 424-es a magyar vasúttörténelem egyik legikonikusabb járműve, ami szerkocsival együtt 21 méter hosszú, önmagában is 85 tonnás. Összesen 514 darab 424-es mozdony készült Budapesten, ebből 365 darab került a MÁV-hoz.

Íme, ahogy megérkezett a szegedi állomásra:

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.