A vasútfejlesztés nyertese lehet Szeged is

Az új fejlesztés erősítheti Szeged szerepét mint dél-alföldi logisztikai központ.

Nagy érdeklődés övezte az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-csoport által meghirdetett állomásmegújítási programot – erről számolt be Hegyi Zsolt, a MÁV ingatlanfenntartási és gazdálkodási főigazgatója. A jelentkezők száma meghaladta a várakozásokat, ám sokan nem tudták határidőre elkészíteni a formai és tartalmi követelményeknek megfelelő pályázati anyagukat. Ennek nyomán a program új pályázati kiírással folytatódik, lehetőséget adva a további fejlesztési koncepciók benyújtására.
A cél, hogy a vasútállomások fejlesztése piaci alapon, ingatlanfejlesztők bevonásával történjen, figyelembe véve az adott városrészek kereskedelmi és közösségi lehetőségeit is. A pályázatok Szeged esetében is nagy figyelmet kaphatnak – még úgy is, hogy a város nagyállomása 2006-ban már egy 1,5 milliárd forintos fejlesztésen esett át, amelynek révén az épület színvonala ma is országos szinten kiemelkedő.
Hegyi Zsolt szerint a mostani program más szemléletet képvisel: a cél nem csupán a felújítás, hanem a kereskedelmi funkciók erősítése is. Ha egy fejlesztő nem kínál vonzó, a vasúttársaság és az állam számára is előnyös koncepciót, akkor nem kap hasznosítási jogot.
Mindeközben Szeged és térsége egy újabb kiemelt fejlesztés részese lehet: egy új vasúti terminál építése is szerepel a kormány tervei között. A beruházás célja, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegye a vasúti árufuvarozást, csökkentve ezzel a közúti teherforgalmat és a környezeti terhelést. Az új terminál nemcsak logisztikai előnyt jelent a városnak, hanem a térség gazdasági fejlődésére is kedvezően hat.
A mostani programok és infrastrukturális beruházások azt jelzik, hogy Szeged a következő években a hazai vasúthálózat egyik meghatározó csomópontjává válhat – modern közlekedési infrastruktúrával, új funkciókkal és bővülő gazdasági lehetőségekkel.