
Ez egy hatalmi harc volt – egy kis falu belpolitikájának véres lenyomata.
1925. március 13-án a „Szeged” című napilap közölte a hírt, miszerint az év kora tavaszán Tápé nevét napokig suttogták Szeged kávéházaiban, vendéglőiben, hivatalnoki folyosóin. Egy hír járta be a várost: „Agyonverték a tápéi bírót.”
A kijelentés elsőre túlzásnak tűnt, de ahogy egyre több apró részlet került napvilágra, világossá vált, hogy az eset nem csupán botrányos, de a falu és a csendőrség közti belső feszültségek súlyos megvalósulása is volt.
A „hivatalos” vonalon először hiába próbáltak utánajárni az ügynek. A községi elöljáróság előbb udvariasan elhárította az érdeklődést. Először a lap beszámolója szerint egy szelíd csengésű női hang jelentkezett:
— Mi tetszik kérem?
— Igaz-e, hogy agyonverték a birót?
— Nem verték agyon!
— De megverték?
— Nincs felhatalmazásom arra, hogy beszéljek az esetről. Tessék felhívni később a jegyző urat.
A következő megkeresés folyamán a jegyző szerint „Tápén minden csendes.” Sőt, még azt is felajánlotta, hogy a bíróval beszélhetnek a lap munkatársai – csakhogy a „bíró úr épp most távozott”. Különös véletlen…
Nem így látta azonban a falu népe. Egy tápéi gazda szűkszavúan csak ennyit mondott:
A birót bizony megverték. A csendőrök hagyták helybe vasárnap éjszaka. Nagyon oda van még most is az istenadta. A csendőröket pedig elhelyezték.
És valóban: ahogy a helyszínre érkezett tudósító körbekérdezett, egyre több részlet bontakozott ki a vasárnap éjszaka történeteiből – a záróra után borozgató bíró, a megsértett csendőrök, egy szóváltás, amelyből dulakodás, majd kemény verekedés lett.
A történet szerint Kozma Mihály községi bíró és társasága az „ördög-féle korcsmában” mulattak, mikor a csendőrjárőr betoppant, és rendreutasította őket. A bíró nehezen viselte a kiutasítást, s mikor később újra egy, a csendőrök által is látogatott korcsmába tért be, indulata nem ismert határokat és a közegenek rohant.
A két szabadnapos csendőr provokációnak vette a bíró kirohanását, és perceken belül kitört a botrány: az utcán pofozkodás, csizmapatkóval fűszerezett fenyítés, szidalmak zaja verte fel a falu csendjét.
Az összetűzés során "csattogott a derékszíj, csattantak a pofonok, puffogtak a hátak", de a biró unta meg hamarabb a dolgot, mert elszaladt a "csatatérről", veje segítségét kérni.
Megvertek a csendőrök, gyere gyorsan, segíts!
Miután a bíró és veje visszatért a helyszínre - ahová közben a szolgálatban lévő csendőrjárőrök is megérkeztek - a bíró félőrülten rohant közéjük, de lefogták. A vej az erőviszonyok felmérését követően megállt és a csendőrök felszólítására békésen hazatért.
A vége az lett, hogy a vérző, megtépázott bírót az örsre hurcolták.
Másnap a község főembere duzzadt arccal és véraláfutásokkal tarkítottan vánszorgott hazáig. De a történet mélyebb gyökereket eresztett a falu múltjába.
Mint kiderült, évek óta húzódó személyes és politikai viszályok húzódtak meg a háttérben. Kozma Mihály korábban három falubelit jelentett fel zsáklopásért – ponyvát és zsákokat találtak egykor eltűnni a községházáról.
A három férfit börtönre ítélték, de szabadulásuk után magánnyomozásba kezdtek. A véletlen úgy hozta, hogy az egyikük rálelt az eltűnt ponyvára – a bíró tanyáján, földbe ásva.
A csendőrök házkutatást tartottak, és valóban, a föld mélyéről előkerült a keresett ponyva. Bár később kiderült, nem ugyanaz volt, mint amit elloptak, a gyanú árnyéka rávetült a bíróra.
Ez lehetett a valódi oka a vasárnap éjjeli összecsapásnak.
A faluban sokan úgy tartották, Kozma bíró nemcsak a törvény embere volt, hanem annak politikai felhasználója is. A tekintélye megingott, és bár hivatalosan az elöljáróság hallgatott, a falu népe már ítéletet mondott.
A történet utolsó mozzanataként két csendőrt elvezényeltek Tápéról.
A faluban mindenki tudta: egy régóta érlelődő konfliktus robbant ki azon az éjszakán.
És bár a bíró még lábadozott, otthon borogatás alatt, a falu hangulatán érezni lehetett: ez nem volt egyszerű kocsmai verekedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.