Több beruházás ütemtervét is bejelentették
Egy éve, 2023. november 28-án fontos mérföldkőhöz érkezett a Szeged-Röszke vasútvonal felújítása. Előtte nyolc éven át nem közlekedtek ezen a vonalon a személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között. A MÁV az évforduló alkalmából számos, Szegedet is érintő beruházásról számolt be. A Szeged-Röszke vasútvonal fejlesztésének ütemterve mellett egy deltavágány építésének időpontját is bejelentették, amely összeköti majd a Cegléd-Szeged és a Szeged-Röszke vonalat.
A vasúttársaság közölte, a napi öt pár járattal biztosított eljutást hamar megszokták az utasok, ugyanis eddig már mintegy 100 ezer utazást regisztráltak. A vonal felújítása még folyamatban van,
jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon.
Naponta jellemzően 250-300 utas utazik többnyire hivatásforgalmi (munkába, iskolába járási) célból, de csúcsforgalmi időszakban akár 450-500-an is vonatra szállnak. A csúcsidőszakokban, péntekenként Magyarországról Szerbia felé, vasárnap délután és hétfő reggel pedig Szerbiából Magyarország felé utaznak többen. Ezenkívül a magyarországi és a szerbiai ünnepnapokon, illetve az adventi időszakban vesz lendületet az utazási kedv, ilyenkor többen kirándulnak a határon túlra, illetve látogatják meg ismerőseiket, rokonaikat.
A magyar és a szerb vasút közösen biztosítja a járműveket, a MÁV-START 416-os sorozatú Uzsgyi motorvonattal, a Srbijavoz pedig 711-es dízel motorvonattal szolgáltat. Eddig már több mint 150 ezer kilométert tettek meg ezek a szerelvények, ennek mintegy harmadát a magyar szakaszon. A MÁV kiemelte, megbízhatónak tartják az utasok is, hiszen
tíz vonatból 9 pontosan érkezik, és nem gyakoriak a műszaki meghibásodások sem a vasútvonalon.
A jelenlegi ütemezés szerint 2025 tavaszán helyezik üzembe a villamos felsővezetéki hálózatot Szeged és Szabadka között. A fejlesztést követően a tervek alapján már korszerű villamos motorvonatok fogják szolgálni az utasok kényelmét. A biztosítóberendezés üzembe állítása után, engedélyezett pályasebesség emelését követően a jelenlegi – határrendészeti vizsgálatokkal együtt – egy óra 22, egy óra 26 perces menetidő is csökkenhet.
A személyforgalom indulásával egyidőben az utasok előtt is megnyitották a felújított és újonnan kiépített állomásokat. Röszkén a beruházás keretében új akadálymentes magasperont, esőbeállókat építettek. Az új utasforgalmi épületben mosdó, az állomás mellett 10 kerékpár tárolására alkalmas B+R és P+R parkoló, továbbá egy mozgáskorlátozott parkolót is létesítettek. Szentmihálytelek megállóhelynél teljesen új, akadálymentes megállót hoztak létre biciklis és autós parkolókkal, a közösségi közlekedésre való könnyebb, rugalmasabb átszállást segítve. A beruházás keretében összesen 1408 méter hosszban zajvédő falat építettek Szeged térségében, továbbá a szakaszon a felújított vasúti átkelőket fény- és félsorompóval látták el a biztonságos közlekedés érdekében.
A távközlési és biztosítóberendezések üzembe helyezésére várhatóan 2025 tavaszán kerülhet sor.
A beruházás 2025-ös teljes befejezésig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett sebességgel, 60 km/órával közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben. A MÁV célja a vonzó, környezetbarát, gyors és minőségi szolgáltatást nyújtása, hogy a két ország között ingázók is minél többen válasszák a környezetbarát közösségi közlekedést.
A rekonstrukciós projekt keretében idén szeptemberben a szegedi deltavágány kiépítéséhez többek között vágánybontást, talajstabilizálást, ágyazatépítést végeztek el és váltókat építettek be, szabályoztak. A hátralévő időszakban a biztosítóberendezési fejlesztések, átalakítások, tereprendezések előzik meg a jövő évi üzembe helyezési eljárást.
A Szeged-Rendező állomást és az épülő deltavágányt érintő biztosítóberendezési rendszer próbaüzemének megkezdését jövő év tavaszára tervezik.
Sikeres üzembe állítást követően az elektronikus biztosíztóberendezésre épülő digitális biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek (központi forgalomirányítás, azaz a KÖFI, valamint az ETCS) utómunkái is elindulhatnak.
A deltavágánnyal várhatóan 2025 őszétől kötik össze a Budapest–Cegléd–Szeged és a Szeged–Röszke vonalat, így Szeged-Rendező állomás érintése nélkül felgyorsulhat az észak-déli és kelet–déli irányú nemzetközi teherszállítás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.