Több mint 62 ezer négyzetméterével a város legnagyobb tere
1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek Szeged központi autóbusz pályaudvarát a Mars (akkori nevén Marx) téren. A kezdeti időkben naponta 900 járat fordult meg az állomáson, napjainkban ez szám már legalább 1500-ra emelkedett.
Az 1960-as évek első felében, a szegedi autóbusz állomány megkétszereződött, ebből kifolyólag az Autóközlekedési Vállalatnak nap, mint nap meg kellett küzdenie a zsúfoltság jelentette problémákkal.
Megtelt a MÁV Igazgatóság melletti helyijáratos központ, és a Takaréktár utcai állomás is, ezért időszerűvé vált egy új pályaudvar létesítése. Az akkori városvezetés az új autóbusz állomás helyszínéül a Mars (akkor nevén Marx) teret jelölte ki.
A ’60-as években korszerűnek számító, ipari televízióval, forgatható képernyőkkel, az utastájékoztatást szolgáló fényújsággal felszerelt buszközpontot, 1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek.
A korabeli újságcikkekből kiderül, hogy a nagy érdeklődéssel kísért ünnepélyes átadón, megjelent dr. Komócsin Mihály, az MSZMP Csongrád megyei bizottságának titkára, Perjési László, az MSZMP Szeged városi bizottságának első titkára, Kovács Imre, a Csongrád megyei tanács vb elnökhelyettese, Hidasi György, a MÁVAUT vezérigazgatója, Dianóczky János mérnök, az autóbusz pályaudvar tervezője, valamint vállalatok és intézmények számos képviselője.
A jelenlevőknek bemutatták az új pályaudvart, amelyet a legkorszerűbb vezérlő berendezéssel állítanak forgalomba. A többi között fényjelző berendezés közli az utasokkal a járatok indulását, s ugyancsak fényjelzővel adnak jelt a kocsik indulására. A távolsági járatok 19 kocsiállásból indulhatnak, a helyi járatok számára pedig a nagykörúton létesített úgynevezett leálló sávokat. Az első távolsági autóbuszok ma, vasárnap 0 órakor indultak ki az új létesítménytől. A helyi forgalmat bonyolító autóbuszokat december 5-én indítják innen útjukra. Az új pályaudvar átadása-átvétele után a 10-es AKÖV igazgatósága fogadást adott vendégeinek a Tisza Szálló tükörtermében
– olvasható a Délmagyarország 1965. november 14-i számában.
Az ezredforduló után többször felmerült a költözés lehetősége. Még 2008-ban arról írt a Délmagyar, hogy 2010-re „a mostani buszállomás helyén rendezvénycsarnok épül”, amiből végül semmi sem lett, vélhetően elsősorban a válság miatt.
Az immár 59 éves épület és vele együtt a teljes helyközi és távolsági autóbusz-közlekedés áthelyezéséről a 2014-es önkormányzati választási kampányban is esett szó. Akkor azonban az intermodális tömegközlekedési csomópont előkészítésére szánt költségvetési forrásokat más célokhoz rendelte a közgyűlés.
A szegedi közgyűlés 2022-ben helyi védettség alá helyezte a Mars téri buszállomást, annak ellenére, hogy korábban akár még le is rombolták volna.
A helyi védetté nyilvánítás egy önkormányzati szabályozás, ami a következőt jelenti: átalakításokat már csak úgy végezhetnek egy adott épületen vagy téren, hogy annak az eredeti karakterisztikáját megőrizzék. Lebontani pedig csak akkor szabad, ha már életveszélyes és menthetetlen.
Nyitókép: Fortepan
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.