Több mint 62 ezer négyzetméterével a város legnagyobb tere
1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek Szeged központi autóbusz pályaudvarát a Mars (akkori nevén Marx) téren. A kezdeti időkben naponta 900 járat fordult meg az állomáson, napjainkban ez szám már legalább 1500-ra emelkedett.
Az 1960-as évek első felében, a szegedi autóbusz állomány megkétszereződött, ebből kifolyólag az Autóközlekedési Vállalatnak nap, mint nap meg kellett küzdenie a zsúfoltság jelentette problémákkal.
Megtelt a MÁV Igazgatóság melletti helyijáratos központ, és a Takaréktár utcai állomás is, ezért időszerűvé vált egy új pályaudvar létesítése. Az akkori városvezetés az új autóbusz állomás helyszínéül a Mars (akkor nevén Marx) teret jelölte ki.
A ’60-as években korszerűnek számító, ipari televízióval, forgatható képernyőkkel, az utastájékoztatást szolgáló fényújsággal felszerelt buszközpontot, 1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek.
A korabeli újságcikkekből kiderül, hogy a nagy érdeklődéssel kísért ünnepélyes átadón, megjelent dr. Komócsin Mihály, az MSZMP Csongrád megyei bizottságának titkára, Perjési László, az MSZMP Szeged városi bizottságának első titkára, Kovács Imre, a Csongrád megyei tanács vb elnökhelyettese, Hidasi György, a MÁVAUT vezérigazgatója, Dianóczky János mérnök, az autóbusz pályaudvar tervezője, valamint vállalatok és intézmények számos képviselője.
A jelenlevőknek bemutatták az új pályaudvart, amelyet a legkorszerűbb vezérlő berendezéssel állítanak forgalomba. A többi között fényjelző berendezés közli az utasokkal a járatok indulását, s ugyancsak fényjelzővel adnak jelt a kocsik indulására. A távolsági járatok 19 kocsiállásból indulhatnak, a helyi járatok számára pedig a nagykörúton létesített úgynevezett leálló sávokat. Az első távolsági autóbuszok ma, vasárnap 0 órakor indultak ki az új létesítménytől. A helyi forgalmat bonyolító autóbuszokat december 5-én indítják innen útjukra. Az új pályaudvar átadása-átvétele után a 10-es AKÖV igazgatósága fogadást adott vendégeinek a Tisza Szálló tükörtermében
– olvasható a Délmagyarország 1965. november 14-i számában.
Az ezredforduló után többször felmerült a költözés lehetősége. Még 2008-ban arról írt a Délmagyar, hogy 2010-re „a mostani buszállomás helyén rendezvénycsarnok épül”, amiből végül semmi sem lett, vélhetően elsősorban a válság miatt.
Az immár 59 éves épület és vele együtt a teljes helyközi és távolsági autóbusz-közlekedés áthelyezéséről a 2014-es önkormányzati választási kampányban is esett szó. Akkor azonban az intermodális tömegközlekedési csomópont előkészítésére szánt költségvetési forrásokat más célokhoz rendelte a közgyűlés.
2022-ben helyi védettség alá helyezte a szegedi közgyűlés a Mars téri buszállomást. Pedig a szocialista modern betonépületet a városvezetés másfél évtizede még a földdel tette volna egyenlővé, hogy a helyére rendezvénycsarnokot húzzanak fel.
A helyi védetté nyilvánítás azt jelenti, hogy ez egy a műemlékvédelemnél lazább, az önkormányzatok által kezelt szabályozás, ami után átalakításokat már csak módjával, az eredeti karakterisztikát megőrizve lehet végezni az adott épületen, lebontani azt pedig csak akkor szabad, ha már életveszélyes és menthetetlen. Erre sok kilátás nincs a következő évtizedekben a Mars téren.
Nyitókép: Fortepan
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.