Szeged

Napra pontosan 59 éve adták át a Mars téri buszpályaudvart +fotók

Napra pontosan 59 éve adták át a Mars téri buszpályaudvart +fotók

Több mint 62 ezer négyzetméterével a város legnagyobb tere

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
2024. november 13., szerda
Napra pontosan 59 éve adták át a Mars téri buszpályaudvart +fotók

1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek Szeged központi autóbusz pályaudvarát a Mars (akkori nevén Marx) téren. A kezdeti időkben naponta 900 járat fordult meg az állomáson, napjainkban ez szám már legalább 1500-ra emelkedett.

A Mars (Marx) téri autóbusz-állomás épülete 1967-ben. (Fotó: Fortepan)


Időszerűvé vált egy új pályaudvar létesítése

Az 1960-as évek első felében, a szegedi autóbusz állomány megkétszereződött, ebből kifolyólag az Autóközlekedési Vállalatnak nap, mint nap meg kellett küzdenie a zsúfoltság jelentette problémákkal.

Megtelt a MÁV Igazgatóság melletti helyijáratos központ, és a Takaréktár utcai állomás is, ezért időszerűvé vált egy új pályaudvar létesítése. Az akkori városvezetés az új autóbusz állomás helyszínéül a Mars (akkor nevén Marx) teret jelölte ki. 

A ’60-as években korszerűnek számító, ipari televízióval, forgatható képernyőkkel, az utastájékoztatást szolgáló fényújsággal felszerelt buszközpontot, 1965. november 13-án adták át az utazóközönségnek.

A Marx téri buszállomás 1967-ben, két évvel átadása után. (Fotó: UVATERV / Fortepan)

 

Az ünnepélyes átadó

A korabeli újságcikkekből kiderül, hogy a nagy érdeklődéssel kísért ünnepélyes átadón, megjelent dr. Komócsin Mihály, az MSZMP Csongrád megyei bizottságának titkára, Perjési László, az MSZMP Szeged városi bizottságának első titkára, Kovács Imre, a Csongrád megyei tanács vb elnökhelyettese, Hidasi György, a MÁVAUT vezérigazgatója, Dianóczky János mérnök, az autóbusz pályaudvar tervezője, valamint vállalatok és intézmények számos képviselője.

A jelenlevőknek bemutatták az új pályaudvart, amelyet a legkorszerűbb vezérlő berendezéssel állítanak forgalomba. A többi között fényjelző berendezés közli az utasokkal a járatok indulását, s ugyancsak fényjelzővel adnak jelt a kocsik indulására. A távolsági járatok 19 kocsiállásból indulhatnak, a helyi járatok számára pedig a nagykörúton létesített úgynevezett leálló sávokat. Az első távolsági autóbuszok ma, vasárnap 0 órakor indultak ki az új létesítménytől. A helyi forgalmat bonyolító autóbuszokat december 5-én indítják innen útjukra. Az új pályaudvar átadása-átvétele után a 10-es AKÖV igazgatósága fogadást adott vendégeinek a Tisza Szálló tükörtermében

 – olvasható a Délmagyarország 1965. november 14-i számában.

A Mars (Marx) téri autóbusz-állomás épülete 1967-ben. (Fotó: Fortepan)

 

Korábban már költöztették volna 

Az ezredforduló után többször felmerült a költözés lehetősége. Még 2008-ban arról írt a Délmagyar, hogy 2010-re „a mostani buszállomás helyén rendezvénycsarnok épül”, amiből végül semmi sem lett, vélhetően elsősorban a válság miatt.

Az immár 59 éves épület és vele együtt a teljes helyközi és távolsági autóbusz-közlekedés áthelyezéséről a 2014-es önkormányzati választási kampányban is esett szó. Akkor azonban az intermodális tömegközlekedési csomópont előkészítésére szánt költségvetési forrásokat más célokhoz rendelte a közgyűlés.

 

Helyi védettség alá helyezték

A szegedi közgyűlés 2022-ben helyi védettség alá helyezte a Mars téri buszállomást, annak ellenére, hogy korábban akár még le is rombolták volna.

A helyi védetté nyilvánítás egy önkormányzati szabályozás, ami a következőt jelenti: átalakításokat már csak úgy végezhetnek egy adott épületen vagy téren, hogy annak az eredeti karakterisztikáját megőrizzék. Lebontani pedig csak akkor szabad, ha már életveszélyes és menthetetlen.

Nyitókép: Fortepan

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.