Szeged

Szeged nyertese lehet az EU-s büntetővámoknak

Szeged nyertese lehet az EU-s büntetővámoknak

2024. október 30., szerda
Szeged nyertese lehet az EU-s büntetővámoknak

Kína arra kérte a nagy autógyártóit, hogy állítsanak le több európai beruházásukat. Magyarországi projekt nincs veszélyben, sőt a legnagyobb villanyautó-gyártó BYD a szegedi gyárépítése mellett Magyarországra hozhatja az európai központját - írja a Világgazdaság

 

 

A kínai államvezetés bekérette a nagyobb villanyautó-gyártók vezetőit, és arra utasította őket, hogy állítsák le a beruházásaikat azokban az európai országokban, melyek támogatják a kínai gyártású elektromos járművekre kivetett büntetővámokat – értesült a Reuters hírügynökség több forrásból.

Az Európai Unió progresszív, akár 45,3 százalékot elérő vámjai a héten lépnek hatályba, miután azt az unió többsége megszavazta a hónap elején. Tíz tagállam, köztük Franciaország, Lengyelország és Olaszország támogatta a vámokat, míg öten ellene szavaztak. Utóbbiak közé tartozik Magyarország és Németország is, 12 tagállam pedig tartózkodott.

A magyar kormány akkor arról beszélt, hogy elhibázott döntés büntetővámot kivetni a Kínában készült autókra. Ráadásul hazánk profitálhat is a szankcionálásból. Mivel drága lesz Kínából villanyautókat behozni, a kínai cégeknek érdeke lesz az unión belül gyártani, és ezzel megkerülni a magas vámot. Magyarországon jelenleg is építenek akkumulátorgyárakat és a legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó, a BYD óriásüzemet húz fel Szegeden. Az építkezésről a kedden közölt lapunk videót:

Az uniós szavazás után egy héttel kérette be pekingi kereskedelmi minisztérium a BYD, a SAIC, a Geely és más autós vállalatok vezérigazgatóit. A kínai kormány arra „bátorította” őket, hogy állítsák le azokban az országokban a nagyobb beruházásokat, amelyek megszavazták a vámokat a termékeikkel szemben. Peking egyúttal azt „kérte” a vállalatvezetőktől, hogy azokban az uniós országokban fektessenek be, amelyek a vámok ellen szavaztak. Ezek a következők: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia, Szlovákia.

Tehát ez azt jelenti, hogy

magyarországi beruházás nincs veszélyben, mivel hazánk nem szavazta meg a villanyautókra kivetett vámokat.

Sőt, a hírügynökség forrásai azt is elárulták, hogy 

a BYD akár hazánkba hozhatja európai központját Hollandiából.

Az autógyártók vezetőinek többek között azt tanácsolták, hogy ne egyesével, hanem együtt tárgyaljanak az európai kormányokkal.

Az állami tulajdonú SAIC, Kína második legnagyobb autóipari exportőre, idén nyitná meg a második európai alkatrészközpontját Franciaországban, miközben új gyárnak keres európai helyszínt. A Chery és a Dongfeng Motor kínai gyártók pedig az olasz kormánnyal tárgyalnak beruházásokról.

Kína válaszcsapása a megemelt uniós vámok ellenében újabb szintre emelkedhet ezzel. Peking eddig csak arról döntött, hogy a vámot megszavazó országok híres, nemzeti termékeire vett ki 30-40 százalékos importvámot, például a francia konyakra.

 

A BYD komolyan megvetné a lábát Európában

Sajtóhírek szerint a BYD a Stellantis autóipari óriás korábbi, angliai vezérével Maria Grazia Davinóval erősíthet. Az olasz üzletasszony október közepén azonnali hatállyal mondott fel az európai cégnél. A pletykák szerint a brit igazgató azért döntött így, mert ellenállhatatlan ajánlatot kapott a villanyautó-gyártótól.

Mint a Világgazdaság kedden megírta, nem Davino lenne az első magas beosztású Stellantis-vezető, aki a Build Your Dreamshez igazol. Alessandro Grosso korábbi olaszországi értékesítési alelnök alig pár hete csatlakozott olaszországi országmenedzsernek az ázsiai céghez. Alberto De Aza, a Peugeot spanyol és portugál ügyvezető igazgatója is átigazolt a BYD-hez.

Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke nemrégiben jelentette be, hogy céljuk, hogy fontos piaci szereplővé váljanak Európában. Az autógyártó tervei közt szerepel, hogy bővíti a német értékesítési csapatot annak érdekében, hogy minél több európai fogyasztók bizalmát elnyerjék. A vállalat hosszú távra tervez Európában.

 

Vállalja a konfrontációt Brüsszel: bevezetnék a büntetővámot a kínai villanyautók ellen

Az európai autóipar örülhet az igazságosabb versenynek, ám a megtorlástól való félelmek nem alaptalanok. A kínai elektromos autókra ettől kezdve akár 45 százalékos büntetővámot is kivethetnek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.