Szeged

Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden

Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden

2024. június 22., szombat
Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden

Szegeden három négyzetkilométeren fog koncentrálódni a hazai GDP és a szürkeállomány egy jelentős része. A város északi részén működő Science Parkban a már meglévő ELI-ALPS lézeres kutatóintézet szomszédságában épül a Rheinmetall két új üzeme és a világ legnagyobb e-autógyára, a kínai BYD. Ugyancsak itt kezdte meg a tavasszal működését a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Energetikai Innovációs Tesztállomása is. Az objektum egyik célja, hogy a laboratóriumi méretekben bevált környezetkímélő energiatárolási és -átalakítási technológiákat tesztelje félüzemi környezetben.

Fotó: Szegedi Tudományegyetem Greennovation Center

 

„A kőkorszaknak nem azért lett vége, mert elfogyott a kő” – idézte Mario Molina Nobel-díjas légkörkémikust Janáky Csaba. Az SZTE Greennovation Center vezetője szerint az olaj és gáz korszaka sem azért fog véget érni, mert elfogynak a szénhidrogének, hanem azért, mert ha így folytatjuk, fölforr az egész bolygó.

Egy hosszú gólpassz és a kihunyó csillagok

Tavasszal kezdte meg működését az SZTE Anyag,- Környezet,- és Energiatudományi Kompetenciaközpont tesztállomása, hogy vízből e-hidrogént, valamint szén-dioxidból szén-monoxidot állítsanak elő. Ezeket cseppfolyós szintetikus e-üzemanyagok készítéséhez és teszteléséhez használják fel.

Kutatásaink fókuszában nem a jelen, hanem a 10-15 év múlva bejövő trendek, illetve technológiák állnak

– magyarázta a szegedi tudós, aki hozzátette: a foci nyelvén most kell elindítaniuk egy hosszú passzt, hogy a 2030-as években egy óriási gól legyen az ipar és a tudomány területén.

„Kicsit tudományosabban úgy tudom megfogalmazni, ha felnézünk a nyári csillagos égre, azt gondoljuk, hogy a jelent látjuk, de az már a múlt. Sok csillag már nem is létezik, de a fény csak most ér ide” – magyarázta a 40 éves tudós. Úgy véli, ha csupán a mostani igények alapján végeznek kutatás-fejlesztést és innovációs feladatokat, akkor mindenről lekésnek.

Nekünk azt kell megállapítanunk, hogy a '30-as évek második fele milyen kihívásokat rejt, amelyekre a mostani fejlesztésekkel lehet választ adni

– fogalmazott a csoportvezető.

„Az állomásnak alapvetően több célja van” – tudatta az Indexszel Janáky Csaba.

A GREENNOVATION CENTER NÉGY ÉVE KEZDTE MEG MUNKÁJÁT. A SCIENCE PARKBAN LÉTREHOZTÁK A TESZTÁLLOMÁST, HOGY FÉLÜZEMI MÉRETBEN TESZTELHETŐK LEGYENEK AZ SZTE-RŐL, VALAMINT MÁS KUTATÓINTÉZETEKBŐL KIKERÜLŐ ÚJ ELJÁRÁSOK ÉS TECHNOLÓGIÁK.

További cél – tette hozzá az elektrokémikus –, hogy a gazdasági szereplők is megjelenjenek, beszállítójává válhassanak ennek a technológiai láncnak.

Janáky Csaba példaként említett olyan ipari szereplőket, akik a hidrogén előállítása terén hűtőket, folyadék-gáz elválasztó berendezéseket vagy nyomáshatároló szelepeket gyártanak, és kíváncsiak arra, hogy az eszközeik megfelelően használhatóak-e a hidrogéntechnológiákban. „Idehozzák, mi beszereljük” – mondta a szegedi tudós, miközben bemutatta a több konténerből, valamint egy napelemparkból álló állomást, amelynek megépítése eddig körülbelül másfél milliárd forintba került.

A Szegedi Tudományegyetem Greennovation Centerének átadása a szegedi Science Parkban
A Szegedi Tudományegyetem Greennovation Centerének átadása a szegedi Science Parkban Fotó: Szegedi Tudományegyetem Greennovation Center

 

Szintetikus kerozin és e-benzin

A Science Parkban a tesztállomás közvetlen szomszédjában hatalmas gépek dolgoznak a világ egyik legnagyobb fegyvergyárának, a Rheinmetallnak két szegedi üzemén. A falak még el sem készültek, de a gyár mérnökcsapata már többször is ellátogatott az SZTE-re.

„Különböző projektjavaslatokat definiáltunk, és jelenleg ezek egyeztetése zajlik a két fél között. Mindenképpen szeretnénk a hidrogéntechnológiák terén együttműködni a német gyáróriással” – közölte Janáky Csaba.

A RHEINMETALL KÉT CIVIL FELHASZNÁLÁSÚ TERMÉKEKET GYÁRTÓ ÜZEMET ÉPÍT SZEGEDEN: AZ EGYIK A HIDROGÉNTECHNOLÓGIÁVAL, A MÁSIK AZ ELEKTROMOBILITÁSHOZ KÖTŐDŐ SZUPERKONDENZÁTOROK GYÁRTÁSÁVAL FOGLALKOZIK.

Az SZTE már szerződött az Audival és a Mollal is.

A Molt elsősorban a szintetikus repülőgép-üzemanyag, a kerozin érdekli

– árulta el Janáky Csaba, hozzátéve: a kezdeti szakaszban a 6 százaléknyi fenntartható komponensnek kell lennie, ebből minimum 1,2 százaléknak szén-dioxidból kell előállnia. „2050-re 35 százalékra megy föl a szén-dioxid-alapú szintetikus kerozin bekeverendő mennyisége” – tette hozzá az elektrokémikus.

A szegedi kutatók az Audival is együttműködnek. A német autógyár mérnökeivel a szintetikus benzin, az e-benzin előállításán, vizsgálatán és tesztelésén dolgoznak együtt.

Akik a szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékáért felelősek

„Nincs varázsmegoldás” – válaszolt Janáky Csaba arra kérdésre, hogy a klímacélok eléréséhez mi lesz a fő csapásirány. Szerinte meglesz a helye az akkumulátoroknak, a hidrogénnek és a folyékony szintetikus üzemanyagoknak is.

Vannak ugyanis nehezen dekarbonizálható iparágak. Ilyen például az acél-, a cement- vagy a műtrágyagyártás, de említhetnénk a légi közlekedést és a tengerhajózást is. Ezek az iparágak a teljes szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékáért felelősek, de nem elektrifikálhatóak. Még belegondolni is vicces, hogy egy konténerhajó akkumulátora a jármű kétharmadát tenné ki.

Véleményem szerint a közúton rövid távon az elektromobilitás nyerhet teret, a hidrogén a nagyobb távolságokra és nagyobb tömegek mozgatásához adhat megoldást. Ahol nagyon nagy energiasűrűségre van szükség – például a repülés vagy a hajózás terén –, ott a cseppfolyós üzemanyagok nehezen lesznek megkerülhetőek

– magyarázta a kutatóközpont vezetője.

Útkereső autógyárak az intelligens üzemanyagot kutatják

Az Európai Unió célul tűzte ki, hogy 2035-re csak olyan gépjárművet lehet forgalomba hozni, amelyek tiszta szintetikus üzemanyaggal tudnak működni.

„Véleményem szerint elsősorban a légi közlekedést és a tengerhajózást kell szén-dioxid-mentesíteni cseppfolyós üzemanyaggal. A közúti közlekedés esetében az elektrifikáció az első, ezt követően beszélhetünk hidrogénről, valamint az e-benzinről (ez utóbbiakról különösen a nehéz tehergépjárművek esetében)” – közölte Janáky Csaba.

SZERINTE AZ AUTÓIPARBAN ALAPVETŐEN A FŐ TREND AZ ELEKTRIFIKÁCIÓ.

„Akadnak olyan azonban olyan szereplők is – például a Toyota, az Audi vagy a Porsche –, amelyek folyamatosan fejlesztenek, és ezek az szintetikus üzemanyag irányába mutatnak” – közölte a Greennovation Center vezetője.
 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.