Szegedi tudósok: a legendás Ford T-modell megalkotója

Élettörténete a bizonyíték, hogy a tünékeny álmok is valósággá válhatnak.

Szegedi tudós cikksorozatunkban bemutatjuk szegedi kötődésű, a tudomány valamely ágával foglalkozó személyeket. E heti részben Galamb József magyar mérnök, konstruktőr, a Ford Motor Company tervezője, a Ford T-modell egyik megalkotójának életét mutatjuk be.

Tősgyökeres makói református család második gyermekeként született újvároson. Alsóbb iskoláit szülővárosában végezte, majd 15 évesen a szegedi, Fa és Fémipari szakiskolába iratkozott. Tanulmányait 1901-ben - 20 évesen - a nagyhírű Budapesti Állami Felsőipariskolában fejezte be. Katonai szolgálatát 1901-1903 között a monarchia hadiflottájánál teljesítette, kiképzése után műszaki altisztként szolgált. Parancsnoka Horthy Miklós sorhajóhadnagy volt. 1903-ban a Marta autógyárban Aradon dolgozott, s a gyár ösztöndíjával indult nyugat-európai tanulmányútra.
A németországi Adler autógyárból utazott tovább Amerikába. 1903 őszén érkezett meg New Yorkba, 1905. december 4-én lépett be a detroiti Ford Motor Company munkatársai közé. Kiváló szakképzettségére, tehetségére, Henry Ford hamar felfigyelt és 1907-ben megbízta egy új autó tervezésével.
Galamb József rövid idő alatt elkészült a tervekkel, és 1908. október 1-én kigördült a gyárkapun az első Ford-T modell.

A vadonatúj műszaki megoldásokat (pl: bolygóműves sebességváltó) bőségesen tartalmazó kocsi nagy sikert aratott és 1927-ig lényegi változtatások nélkül. Több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. Ez a modell ültette autóba Amerikát és tette világhírűvé a Ford műveket. A T-Ford volt az első "népautó". 2000-ben az évezred autójává választották a zseniális magyar mérnök konstrukcióját.

Hasonló sikert ért el az 1917-ben tervezett Fordson traktorral is, melyből nem csak az amerikai farmerek vásároltak tízezer szám, de a világ nagyon sok országába eljutott. A két világháború között Magyarországon is a mezőgazdaság modernizációjának alapvető erőgépe lett.
Galamb József többször hazalátogatott. 1911, 1913, 1922, 1926, 1929 után 1932-ben volt utoljára itthon. Makón fiatalabb testvérei, János és Ferenc vezették a Ford lerakatot, ahol értékesítés és autó-motor szerviz működött. (a Deák Ferenc utca sarkán álló épületet emléktábla jelöli.) Budapesti tartózkodása alatt több előadást tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A világhírű mérnököt Horthy Miklós kormányzó is fogadta, megköszönve közreműködését fia sikeres amerikai tanulmányútjában. Galamb József Amerikában megnősült, felesége Dorotty Beckham. Két leányuk született.
Időskora
Az 1940-es években a magyarországi politikai helyzet miatt már nem tarthatta családjával a kapcsolatot. Testvére Galamb Ferenc 1938-ban adta el a Deák Ferenc utca 61 szám alatti lerakatot. Gyomorbántalmak, majd szívbetegség gyötörte. Egy szívrohamból felépülve 1944. április 10-én az aktív munkától visszavonult, orvosai tanácsára kérte nyugdíjazását. Az amerikai autógyártás fellegvárában, Detroitban halt meg, 1955-ben.
Ma Magyarországon üzemképes T-modell magánkézben nincs. A budapesti Közlekedési Múzeumban egy tökéletes állapotú, a Makói Oktatási Központ Galamb József Tagintézményében egy restaurálás alatt álló példány található.
