Szeged

Szegedi tudósok: a legendás Ford T-modell megalkotója

Szegedi tudósok: a legendás Ford T-modell megalkotója

Élettörténete a bizonyíték, hogy a tünékeny álmok is valósággá válhatnak.

Márton Andrea
2024. május 25., szombat
Szegedi tudósok: a legendás Ford T-modell megalkotója

Szegedi tudós cikksorozatunkban bemutatjuk szegedi kötődésű, a tudomány valamely ágával foglalkozó személyeket. E heti részben Galamb József magyar mérnök, konstruktőr, a Ford Motor Company tervezője, a Ford T-modell egyik megalkotójának életét mutatjuk be.

Minden munkaalkalmat megragadott, hogy el tudja magát tartani.

 

Tősgyökeres makói református család második gyermekeként született újvároson. Alsóbb iskoláit szülővárosában végezte, majd 15 évesen a szegedi, Fa és Fémipari szakiskolába iratkozott. Tanulmányait 1901-ben - 20 évesen - a nagyhírű Budapesti Állami Felsőipariskolában fejezte be. Katonai szolgálatát 1901-1903 között a monarchia hadiflottájánál teljesítette, kiképzése után műszaki altisztként szolgált. Parancsnoka Horthy Miklós sorhajóhadnagy volt. 1903-ban a Marta autógyárban Aradon dolgozott, s a gyár ösztöndíjával indult nyugat-európai tanulmányútra.

A németországi Adler autógyárból utazott tovább Amerikába. 1903 őszén érkezett meg New Yorkba, 1905. december 4-én lépett be a detroiti Ford Motor Company munkatársai közé. Kiváló szakképzettségére, tehetségére, Henry Ford hamar felfigyelt és 1907-ben megbízta egy új autó tervezésével.

Galamb József rövid idő alatt elkészült a tervekkel, és 1908. október 1-én kigördült a gyárkapun az első Ford-T modell.

1908. augusztus 12-én készült el az első autó a vállalat detroiti gyárában, és október 1-jén került ki az autópiacra.

 

A vadonatúj műszaki megoldásokat (pl: bolygóműves sebességváltó) bőségesen tartalmazó kocsi nagy sikert aratott és 1927-ig lényegi változtatások nélkül. Több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. Ez a modell ültette autóba Amerikát és tette világhírűvé a Ford műveket. A T-Ford volt az első "népautó". 2000-ben az évezred autójává választották a zseniális magyar mérnök konstrukcióját.

 

Hasonló sikert ért el az 1917-ben tervezett Fordson traktorral is, melyből nem csak az amerikai farmerek vásároltak tízezer szám, de a világ nagyon sok országába eljutott. A két világháború között Magyarországon is a mezőgazdaság modernizációjának alapvető erőgépe lett.

Galamb József többször hazalátogatott. 1911, 1913, 1922, 1926, 1929 után 1932-ben volt utoljára itthon. Makón fiatalabb testvérei, János és Ferenc vezették a Ford lerakatot, ahol értékesítés és autó-motor szerviz működött. (a Deák Ferenc utca sarkán álló épületet emléktábla jelöli.) Budapesti tartózkodása alatt több előadást tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A világhírű mérnököt Horthy Miklós kormányzó is fogadta, megköszönve közreműködését fia sikeres amerikai tanulmányútjában. Galamb József Amerikában megnősült, felesége Dorotty Beckham. Két leányuk született.

 

Időskora

Az 1940-es években a magyarországi politikai helyzet miatt már nem tarthatta családjával a kapcsolatot. Testvére Galamb Ferenc 1938-ban adta el a Deák Ferenc utca 61 szám alatti lerakatot. Gyomorbántalmak, majd szívbetegség gyötörte. Egy szívrohamból felépülve 1944. április 10-én az aktív munkától visszavonult, orvosai tanácsára kérte nyugdíjazását. Az amerikai autógyártás fellegvárában, Detroitban halt meg, 1955-ben.

Ma Magyarországon üzemképes T-modell magánkézben nincs. A budapesti Közlekedési Múzeumban egy tökéletes állapotú, a Makói Oktatási Központ Galamb József Tagintézményében egy restaurálás alatt álló példány található.

 


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.