Szeged

Városrészek: Alsóváros története I. rész

Városrészek: Alsóváros története I. rész

Kovács György
2024. április 26., péntek
Városrészek: Alsóváros története I. rész

Városrészek sorozatunk legelső részében már kitértünk rá, hogy Szeged eredeti domborzata hármas tagozású volt. Ebből két hátság egy-egy viszonylag egységes szigetet alkotott, a harmadik pedig egy jóval tagoltabb, a Tisza vízszintjétől függően 6-7 szigetből állt - ezen szigeteken Felsőváros terült el. Az egyik egységes hátságon a Palánk, azaz a mai belváros tája, cikkünk alanya, Alsóváros pedig a másik egységes hátságon jött létre.

 


Alsóváros Szeged déli városrésze, a középkorban Alszeged néven önálló, külön városként is létezett. Mátyás király 1459. évi oklevelében Alsóvárosnak külön hetipiac- és mészárszéktartási jogot engedélyezett. Már a középkorban kórháza volt a településnek, amely még a XVIII. században is állt, valahol a Borbás utca nyugati végén. Bizonytalan hagyományok szerint egykori Szent Péter plébániatemplomát az Árpád-korban még a johannita lovagrend alapította. Középkori virágzásáról, több kőházról, palotáról szóló följegyzések is tanúskodnak. 

A hódoltság idején Alsóváros Szeged magyar súlypontja, városmagja, mert a török és a bevándorolt délszláv lakosság a Várban és a Palánkban élt. 

A keresztény magyarság itt, a franciskánusoknak a középkor végén épült Havi Boldogasszonytemploma és kolostora körül húzódott meg. A templom egyúttal ősi búcsújáróhely is. A városi magisztrátus háza állítólag a tanítóképző helyén állt. 

A templom szomszédságában, tőle délnyugatra hatalmas vízállás terült el, amelynek Csöpörke volt a neve. Ebben rejtőzködött a legenda szerint a kegykép. Amíg tehát a tó medrét fel nem töltötték, és házhelyeknek nem osztották ki 1879-ben, addig az érkező búcsúsok megmosdottak a tó megszentelődött vizében és ünneplőjükbe öltözve, innen vonultak a templomba, „Mária udvarlására". A templomtól északkeletre volt a cinterem, vagyis a temető, amely 1776-ban szűnt meg. 

A hagyomány szerint Dózsa György fejét itt földelték el, amelyet a szegedi bíró lánya nagy kegyelettel gyolcsba göngyölt. 

A templomot és temetőt egyébként egészen a XVIII. század közepéig hatalmas kőfal övezte, amely olykor védelmezte is az odamenekült lakosságot. 

Az alsóvárosi templom és kolostor köré számos szegedi hagyomány és szólásmód fűződik. A történelemből ismeretes, hogy egészen II. József tiltó rendeletéig asylum, vagyis egyházi menedékhely volt: bűnösök, de sokszor igazságtalanul üldözöttek is oltalmat találtak benne. Bálint Sándor munkájában olvasható, hogy 

A jogszokás már majd két évszázada megszűnt, de öreg alsóvárosiak arra, ha valami biztonságban van, jó helyre kerül, azt mondják: áziomba van. Kifürkészhetetlen már az eredete annak az alsóvárosiakat bosszantó, valószínűleg világi papok ajkán született szólásnak: olyan is az, mint az alsóvárosi mise, amit húsz krajcáré' mondanak a barátok (= nem sokat ér. Esetleg tréfás célzás arra, hogy a barátok kevesebbért mondották a misét a világi papoknál). Olykor még ezt is hozzáteszik: nincs benne se glória, se krédó. Ami mögmarad, azt is sebösen mondják. 

Kálmány Lajos a XVIII. században feljegyzett egy találós kérdést, amely napjainkban már nem ismeretes: Mé' töttek az alsóvárosi templom tetejibe kakast, mé' nem tyúkot? Azé', mer' a tyúk tojik, a tojás ha leesik, összetörik. 

A kérdés ősi, XVI. századba visszanyúló szemléleti hagyományt őriz: egy ideig a katolikusok és reformátusok megosztoztak a templomon, sőt a homlokzatra a reformátusok ki is tűzték a hitvallásukat jelképező kakast. A monda szerint, amelynek történelmi alapja is van, a templom teljes birtokáért folyó disputában egy félkegyelmű fráter talpraesett felelete folytán a barátok kerekedtek fölül, akik a kakast leszedték és emlékeik között megőrizték. Ez most a kakastemplom (az 1883-ban épült református templom) tornyán látható. A barátok ajándékozták templomavatáskor a kálvinista atyafiaknak. A disputa mondáját egyébként többek között Dugonics, Mikszáth, Gárdonyi is feldolgozta. 


A templommal összeépült kolostornak klastrom, régiesen kalastrom, kalastorom,. olykor kommen (a konvent szóból) a neve. A templom előtt a XX. században még állt egy oszlopon nyugvó barokk Mária-szobor, amit Csonkaszüz oszlopa néven emlegettek az akkori idősek. Ez az elnevezés talán arra a legendára utal, hogy egy kálvinista kuruc katona rálőtt, megsértette, de a golyó visszapattant volna rá. A templomot övező parknak az első világháború előtt pramonát volt a népies neve. 


 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.