Szeged

Múltidéző: Negyven év ment el a gőzös Szegedről

Múltidéző: Negyven év ment el a gőzös Szegedről

Egy korszak zárult le 1984. márciusában Szegeden

Kibédi Péter
2024. március 31., vasárnap
Múltidéző: Negyven év ment el a gőzös Szegedről

A Cegléd-Szeged-Temesvár vonal tervei már 1847-ben készen voltak, majd az első, Cegléd-Kiskunfélegyháza szakasz 1853. szeptember 3-ra meg is épült, a Szegedig tartó szakaszt 1854. március 4-én adták át. A vonalat Cegléd és Kiskunfélegyháza között 1980-ban, Szegedig 1982-ben villamosították. Szeged állomásról pedig szép lassan eltűntek a gőzösök.

Szeged állomáson 1984-ben randevúzott a gőzös, a dízel és a villany-a vasúti vontatás korszakai (Fotó: Közlekedési Múzeum)

 

Az utolsó hivatalos szolgálatot adó gőzmozdonyt negyven éve, 1984. március 28-án, szerdán búcsúztatták a Nagyállomáson. Az utolsó gőzös MÁV 424,334-es pályaszámú mozdonya volt. Az akkori hagyományoknak megfelelően nagyobb állomásokon ünnepséget is szerveztek az utolsó gőzmozdony távozása alkalmából. A 424,334-es utoljára Szeged és Röszke között vontatott aznap, a főváros felé akkor már az M62-es dízelmozdonyok után a V43-as villanymozdonyok továbbították a szerelvényeket.

A Jövő Mérnöke című újság október 26-i száma egész kis portrét adott erről a mozdonyról: "Az utolsó gőzös 1957-ben készült a MÁVAG Mozdony- és Gépgyárban. 1957. november 18-tól gyors-, személy-, majd tehervonatokat továbbított, a nyilvántartások szerint 1 millió 733 ezer km-t futott. A búcsú után rövid időre Mezőhegyresre került, és innen ment véglegesen nyugdíjba."

Eméklap az utolsó útra (Fotó: Közlkedési Múzeum)


A 424,334-es nem került azonnal bontóba, mint annyi társa, de utótörténete csak töredékesen rekonstruálható. Úgy látszik, Celldömölkre került, ahol változatlan állapotban üzemi mozdonyként szolgált tovább az állomáson 1989-ig. A rendszerváltást követő években tönkrement, és 1998-ban Nagykanizsán feldarabolták.  

Ez a kép fogadja a Szegedre érkezőket a nagyállomáson (Fotó: Közlekdési Múzeum)


 

Az 1984-es év egyébként szimbolikus határvonalat jelentett a magyar vasúttörténetben. Központi utasításra teljesen ki kellett vonni a személyszállításból a gőzmozdonyokat, amivel egy majdnem 140 évig tartó korszak ért véget. A legtöbb vonalról már az előző években-évtizedben eltűntek a gőzösök, de a Népszabadság májusi cikke szerint 1983-84 folyamán a MÁV így is összesen 211 gőzmozdonyt selejtezett le. A Közlekedési Múzeum archívumában találtunk egy fotót ami 1984. március 27-én készült az Algyő mellett a leselejtezett mozdonyok menetéről. A forgalomból kivont járművek többsége a 424-es sorozathoz tartozott, ezt tartották minden idők legszebb magyar mozdonyának. 

Nyugdíjas gőzösök Algyőnél (Fotó: Közlekedési Múzeum)

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.