Szegeden nem okozott káoszt a buszvezetők sztrájkja

Utas volt, és legtöbbször busz is érkezett

A legtöbb helyen észrevétlen maradt a buszvezetők sztrájkja.

A reggeli órákban ugyan többen tanácstalanul álltak a szegedi buszmegállókban, de sokat senki nem fagyoskodott, a buszok többsége időben megérkezett a frekventált helyeken. A Szilléri sugárúton elcsíptünk egy ilyen mondatot is:
„Jó ez a sztrájk, ilyen pontosan hetek óta nem érkezett a buszom”
-mondta a kollégájának és félig-meddig a sofőrnek címezve egy buszra szálló utas.
A legtöbben több opcióval készültek, kihasználva azt, hogy a Szegedi Közlekedési Társaság járatai, trolik és villamosok közlekedtek, átszállással is megtervezték az utazásokat.
Van véleménye Önnek is témában? Várjuk levelét: velemenyszegedma@mediaworks.hu
Kora délután sem volt káosz
Délután háromnegyed 2-kor, a Mars téren ugyan a megszokottnál kevesebb busz állt a megállókban, de tömeg sem volt, azok az utasok, akiket megszólítottunk, azt mondták reggel is és most is gond nélkül megoldották az utazásukat a helyközi járatokkal. Úgy tűnt az elégséges szolgáltatás valóban elégséges.
Néhány méterrel arrébb a helyi járatok végállomásán már nagyobb volt a „pangás” buszból és utasból is kevés volt, ugyanakkor rövid ott tartózkodásunk alatt úgy tűnt, hogy aki beállt a megállóba, az vagy tudta, hogy biztosan jön a busz, vagy nem tudta, de szerencséje volt.
Tanácstalanul álldogáló utas nem volt.
Aki dolgozott az sem elégedett a fizetésével, de…
Próbáltunk buszvezetőkkel is beszélgetni, érthetően kevesen voltak beszédes kedvükbe. Akik nem sztrájkoltak, azok is egyetértettek azzal, hogy béremelésre van szükség. Nyilván a 25 százalék jól hangzik és nem utasítanák vissza, de ahogy egyikük mondta:
„Azért maradjunk két lábbal a földön!”
Mint megtudtuk, az alapbér az amit kevesellnek a sofőrök.
„Egy szakmunkás jobban keres!”
Ugyanakkor azt többen is elismerik, hogy a benzinpénz, kilométerdíj, túlórapénz nem a legrosszabb. Igaz még ezzel is lehetne jobb. Azért küzdenek, hogy az alapbérük, ami a nyugdíjalapba számít, magasabb legyen.
„Azért az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy a végén sikerül korrekt megállapodást kötni a szakszervezetnek a főnökséggel”
Mint megtudtuk a munkabeszüntetés a gyakorlatban nem azt jelenti, hogy ilyenkor a sztrájkolók otthon tehetik a dolgukat. Ugyanúgy bemennek a telephelyre, ahol jelentkeznek, de a munkát nem veszik fel. Amikor bejelentették a sztrájkot, a tartózkodóban kell tölteniük az időt. Ha valaki járat közben veszi át a munkát, azt a diszpécser kérdezi meg, hogy sztrájkol vagy sem, és annak alapján folytatódik a munkaideje. De haza senki nem mehet a munkaidő leteltéig.
„Nincs ebből nézeteltérés. Senki nem akarja meggyőzni az igazáról a másikat, mindenki teszi azt amit belátása szerint tennie kell. A cél ugyanaz, az eszköz más”
- summázta egy járatszünetben az egyik sofőr
Sokaknak csak a munkából hazafelé jutott eszébe a sztrájk
A késő délutáni csúcsban sem volt gond. A munkából hazaigyekvők között sem volt téma a sztrájk, volt olyan, aki tőlünk tudta meg, hogy ma munkabeszüntetés volt és van a buszvezetőknél.
„Olvastam, de én észre sem vettem befele, de most is itt áll már a buszom, nem úgy néz ki, mint ami nem indulna le 5 perc múlva. Ha nem mondja, én el is felejtem”
-mondta egy Kiskundorozsmára igyekvő hölgy.

A vártnál kisebb volt a sztrájk támogatottsága
"A sztrájk második napja azt bizonyította, hogy az autóbusz-vezetők közel kétharmada továbbra is inkább a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért, nem látja még indokoltnak a munkabeszüntetést. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által meghirdetett munkabeszüntetés második napján tapasztaltak szerint a Volánbusz munkavállalóinak óriási többsége nem támogatta a munkabeszüntetést, a sztrájkban ugyanis a teljes dolgozói állomány mindössze 14 százaléka vett részt. A hétfőn 16 órakor összesített adatok szerint – a szakszervezet számításaival és közléseivel ellentétben –– a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt. Az adatok ugyanakkor vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak. A Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – még januárban megkösse a 2024-es évre vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal"- áll a Volánbusz hétfőn küldött sajtóközleményében.
