A Magyar Édességgyártók Szövetsége a minőségi termékek részesedésének növekedése mellett a tavalyihoz hasonló vagy azt kissé meghaladó húsvéti forgalomra számít - mondta Sánta Sándor, a szövetség elnöke sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
Tavaly 768 tonna szezonális édességet vásároltak a húsvéti időszakban a magyarok 3,6 milliárd forint értékben, ez mennyiségben 10 százalékos, értékben 7 százalékos csökkenés az előző évhez képest - tette hozzá. Az értékesítés csökkenése évek óta jellemzi a piacot, miközben a fogyasztás a minőségi édességek felé tolódott el, inkább kevesebb, de drágább édességet választanak a magyarok. A teljes éves magyar édességpiac forgalma tavaly 200 milliárd forint volt, idén ezt valamivel meghaladó összegre számítanak a szövetség tagvállalatai - mondta. Az édességgyártók a húsvéti időszak - értékesítésben számolva - három hónapját tartják a legfontosabb szezonnak. A figurás csokoládéból ugyanis ilyenkor fogy a legtöbb, a karácsonyi 650 tonnánál mintegy 20 százalékkal többet adtak el tavaly. Ismertetése szerint a legkedveltebb figura három éve a csokinyúl. A szezonális édességek teljes - forintban mért - forgalmából a csokoládétojás piaci részesedése 39 százalék, a csokoládényúl pedig 41 százalék maradt. Ezt követően, szintén érték alapján, tavaly a hagyományos és a speciális húsvéti csomag volt a legnépszerűbb, együttesen 10 százalékos aránnyal. Az egyéb csokoládéfigurák - kacsa, bárány és csibe - aránya 8 százalékot ért el a múlt évben, csakúgy, mint tavalyelőtt. A játékot is tartalmazó ajándékcsomagoknak 2 százalékos volt a részesedése a 2016-os szezonban - sorolta.
Sánta Sándor
elmondta: a húsvéti édességek teljes, értékben mért forgalmából a hipermarketek változatlanul 49 százalékkal részesedtek a legutóbbi húsvéti időszakban. A diszkontok mutatója 24 százalékról 23-ra csökkent, míg a lánchoz tartozó üzleteké 24-ről 25 százalékra nőtt. Az önálló boltok stabilan 3 százalékon állnak. Az elnök elmondta: hosszú évek munkájának eredménye, hogy a bevonómasszából készült csokoládék lassan kikopnak a kereskedelemből. A valódi csokoládéból készült figurák értékbeli részesedése 2006-ban még alig haladta meg az 50 százalékot, jelenleg viszont már 93 százalékos a részesedésük. Tavaly látványos volt a speciális igényeket kielégítő édességválaszték bővülése, ami idén folytatódik, a glutén-, cukor-, laktózmentes édességek és paleo nyuszik is találhatók a választékban. Magyarországon átlagosan fejenként 3,2 kilogramm édességet fogyasztanak évente, ami alacsonynak számít a 10 kilogramm körüli nyugat-európai átlaghoz képest. Elmondta: tavaly több európai uniós tagországgal együtt Magyarország is aláírt egy úgynevezett cukorcsökkentési keretmegállapodást, 2020-ig 10 százalékkal csökkenti az élelmiszeripari termékek hozzáadott cukortartalmát. Az édességgyártók, az Élelmiszerforgalmazók Országos Szövetségével közösen, önkéntes vállalásokkal már elkezdték a csökkentést. Kitért arra is, hogy a szövetséget 25 éve alapította 12 tagvállalat, jelenleg 25 tagjuk van, termelésük a belföldi piac több mint 85 százalékát adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.