Világbajnok lett a Spirit of Attila nevű magyar csiliszósz az Egyesült Államok Louisiana államában rendezett, a világ legerősebb önteteit felsorakoztató The World Hot Sauce Awards elnevezésű világversenyen a harmadik legerősebb szószok (Hot sauce/Hot) kategóriájában.
Az amerikai seregszemlén a világ 14 országából 284 termékkel 109 gyártó indult 49 kategóriában. A Spirit of Attila a Hot sauce/Hot csoportban szerezte meg a legjobbnak járó helyet, ezen a kategórián kívül csak kettő volt, amelyben erősebb termékek indultak - mondta el
Diczkó László
, a Chili Hungaria Manufaktúra vezetője, a termék készítője az MTI-nek adott interjújában. "A kategória, amelyben mi indultunk, a legnépesebb, harminc körüli induló volt, eddig a verseny történetében mindig amerikaiak győztek. Idén három nem amerikai országból értek el helyezést, de kategóriát nyerni csak nekünk sikerült, így nagyon boldogok és büszkék vagyunk" - mondta el a termelő, hozzátéve, hogy világversenyen is elsőként indultak magyar termelőként csípős termékkel. "Azt gondolom, hogy ez az egész magyar kézműves iparnak nagy elismerés" - vélekedett. A Spirit of Attila a manufaktúra vezető terméke, bár nem ez a legerősebb, ez a legkedveltebb mind a magyar, mind a külföldi vásárlók körében - fejtette ki Diczkó László. "Számos rendezvényen vagyunk jelen országszerte és rendszeresen tartunk kóstoltatást, és ez az a termékünk, ami az amerikai, de általában a külföldi vevőinknek is a legjobban ízlett. Ezért gondoltuk, hogy a több mint 30 tagot számláló Magyar Virtus termékcsaládunkból ezt nevezzük a világversenyre." A termelő kiemelte, hogy Magyarországon is szép eredményeket értek már el csípős szószaikkal, hiszen az egyetlen magyar minősített csilis termékcsalád az övék. Hajdú-Bihar megyében egy minőségi termék díjat, valamint ugyanitt egy kitüntetett minőségi termék díjat is magukénak tudhatnak. A Spirit of Attila kétféle paprikából készül: a szellem csiliből és egy dorset naga nevű paprikából, mindkettő volt már Guinness rekorder erejét tekintve. Ezeknél erősebb fajtákból készült szószok kerülnek az X-Hot kategóriába. "A legerősebb, Ultra Hot csoportban európai termék nem is igen indulhat, mert az Európai Unióban kötött, hogy bizonyos élelmiszerekhez milyen adalékot lehet tenni. Ebben az esetben a kapszaicin kerül hozzáadásra, az unión belül azonban csak természetes úton lehet ezt bármilyen élelmiszerhez hozzáadni. Az unión kívül vonatott vagy szintetikus kapszaicint is lehet használni az ételekhez, így a legerősebb kategóriában csak ezek a termékek indulhatnak" - fejtette ki. A termelő elmondta, hogy a világverseny 49 csoportja mutatja, hogy a tengerentúli gasztrokultúrának szerves része a csípős termékek fogyasztása. A versenyen enyhébb termékekkel is lehetett volna nevezni, akár egy szalsza-, vagy egy ízletes barbecue szósszal is jó eredményt lehet elérni. Mint mondta, a siker inspirálja a manufaktúrát, hogy jövőre más kategóriában, több termékkel is nevezzenek. Diczkó László vállalkozása alapításáról elmondta, hogy az interneten találkozott először egy jamaikai paprikafajtával, amely "szerelme volt első látásra". Azonnal tudta, hogy ezzel szeretne foglalkozni, így kezdett a paprika termesztésébe. "Több mint 4000 fajta paprika van a világon, a hibridek számát pedig meg sem lehet becsülni. Azonnal láttam benne az üzleti lehetőséget, a hobbyrésze a termesztésnek pedig abban maradt meg, hogy minden évben próbálok nagyon különleges darabokat is termelni. Jelenleg nagyjából negyven féle paprikám van, de 6-8 különleges paradicsomfajtát is termesztek". Termékei előállításában nagy segítségére van élelmiszeripari mérnök felesége, aki az élelmiszerbiztonsági szempontokat felügyeli. "Nálunk teljesen nyitottan folyik a termelés, sőt kimondottan szeretjük, ha a vevők eljönnek hozzánk és megnézik a körülményeket, az ültetvényt, mert meglátásom szerint az élelmiszer bizalmi kérdés, a fogyasztói bizalom nagyon fontos, az értékesítésben később ez előnyére válik a manufaktúránknak." A termelő nyereménye a trófeán kívül, hogy részt vehet a 2016-os louisianai csípős szószok kiállításán a Hot Sauce Expo-n is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.