Negyven éve, 1974-ben állították hadrendbe a magyar légierőben az An-26-os típusú szállítórepülőket, amelyek azóta a Kanári-szigetektől Mazari-Sarifig, az Északi-sarkkörtől Bagdadig számos helyen megfordultak, fedélzetükön vittek állam- és kormányfőket, sportolókat is. Az egyik gép a közelmúltban érte el a tizenkétezer repült órát.
A Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írta: a katonák körében Ancsának nevezett repülő az elmúlt négy évtizedben egyedülálló kihívásoknak tett eleget a magyar légierőben. A szállítórepülő század a balkáni háború első napjaitól a viszonylagos fegyvernyugvásig szállított segélyeket a területre, és dolgozott együtt az akkor igen aktív NATO légtérellenőrzőkkel. A repülős század több mint száz bevetést teljesített Bagdadba. Ennek során az egyik An-26-os hozta Magyarországra a vöröskereszt által segített iraki kisfiút is, aki aknasérülése utáni műtétre és rehabilitációra érkezett. A század Afganisztánban is több feladatot hajtott végre, Svédországban pedig az egyik gép az Északi-sarkkört is átrepülte. A 407-es oldalszámú An-26-os szállítórepülő áprilisban - egy prágai repülési feladat végrehajtása során - elérte a tizenkétezer repült órát. Az Ancsákkal öt-öt magyar állam- és kormányfő is utazott:
Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László, Schmitt Pál, Áder János
, illetve
Antall József, Orbán Viktor, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc
és
Bajnai Gordon
. A Magyar Honvédség (MH) 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata: "Bármit, bármikor, bárhová". Ennek alapján az elmúlt negyven évben mindent szállítottak, ami a rakterükbe befért. Ezek között voltak légvédelmi-rakéták, légiharc-rakéták, kézifegyverek, lőszerek, gránátok, olajfúró berendezések, de naposcsibék és Mercedes terepjárók is. Ciprusi, koszovói, bosznia-hercegovinai, afganisztáni missziókból sajnos halottakat is többször kellett szállítaniuk a gépeknek, katonákat és civileket egyaránt. A 2011-ben történt hurghadai buszbaleset áldozatait is az An-26-osokkal hozták Magyarországra. A HM azt írta: az An-26-os repülőgép megbízható konstrukció, nagyobb meghibásodások, balesetek csak ritkán fordulnak elő. A típussal egy katasztrófa történt: 1982 decemberében a 210-es oldalszámú gép jegesedés miatt zuhant le. A gépen tartózkodó öt emberből négy életét vesztette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.