Bulvár

Menjünk a saját orrunk után! – tanácsolja Zólyomi Zsolt parfümőr

Menjünk a saját orrunk után! – tanácsolja Zólyomi Zsolt parfümőr

2013. április 10., szerda
Menjünk a saját orrunk után! – tanácsolja Zólyomi Zsolt parfümőr

Bátorság terén még bőven lenne mit tanulnunk, de Zólyomi Zsolt parfümőr úgy látja, szerencsére javul magyarok ízlése, egyre több embernek és cégnek van igénye arra, hogy egyedi illatot válasszon.

„Senkinek sem szabad hinnünk, pláne nem a reklámoknak, a legbiztosabb, ha saját orrunkra bízzuk a parfümválasztást” – hangsúlyozza

Zólyomi Zsolt

parfümőr, aki szerint fel is kell próbálni az illatokat, vagyis ami tetszik az embernek a tesztpapíron, azt a bőrére is kell fújnia. Ismerkedni kell az illattal, hogy milyenné s válik a bőrön, anélkül nem lehet jól választani. Szerinte nagyon kevés embernek van annyira „faorra”, hogy ne tudjon jól dönteni, inkább az a baj, hogy az emberek többsége nem bátor. „Az én üzletemben nincs női- vagy férfiparfüm, mindegyik illat lehet egy nőé és akár egy úriemberé is, vagyis itt kinyílik a lehetőségek tárháza. Amikor visszajöttem Versailles-ból, s megnyitottam 2008 környékén a parfümériát, gyakorlatilag nem mertek a férfiak bejönni” – mondta el kérdésünkre. Zólyomi szerint e mögött az áll, hogy nem tartják sokan férfiasnak, hogy tanácsot kérjenek illatválasztáshoz vagy stylistot alkalmazzanak, hanem egyszerűen leveszik a polcról a legfelső ruhadarabot, s a polcról a kezük ügyébe kerülő illatot. A parfümőr tapasztalatai szerint szerencsére változik a helyzet, s exponenciálisan növekszik azon férfiak száma, akik illatot keresnek kimondottan maguknak, üzleti vállalkozásuknak vagy irodájuknak. „Szerencsére a magyar emberek is elkezdtek abba irányba elindulni – köztük a férfiak is –, hogy igazi luxusdolgokat szeretnének, és igenis akarnak különbözni” – jegyezte meg. Mindez persze egyáltalán nem olcsó, 13 ezertől 740 ezer forintig válogathatnak az ügyfelek a különleges parfümök közül. Ezek kész termékek, 17,5 milliliter luxusterméket választhatunk ennyi pénzért. „Leginkább befutott üzletemberek engedhetik ezt maguknak, de volt olyan eset, amikor egy biciklis futár tévedt be hozzánk, majd összegyűjtötte azt a 20-30 ezer forintot és parfümöt vásárolt. Az illat tökéletes volt a bőrén, és kiválóan reprezentálta azt, hogy mennyire nem létezik női- vagy férfiillat, mert az általa választott egy nagyon mély erotikus jázminillat volt. A férfi bőrén mégsem nem lett feminin, vagy furcsa, hanem nagyon férfias volt. Miközben ugyanez az illat egy ötvenes éveiben járó ügyvédnőnek is a kedvence, az ő bőrén idősödő dámaparfümmé válik” – magyarázta. Zólyomi Zsolt szerint ez is bizonyítja, hogy nem mindegy ki teszi fel az adott parfümöt, s ha van bátorság próbálni, akkor megtalálható az igazi illat.

Az idő az igazi luxus

Ahogy fogalmazott, a béka feneke alól indult a magyarok illatkultúrája Zólyomi meglátása szerint, ennek persze az is az oka, hogy túl vagyunk két világháború és az utána következő negyven év egyenlősdije gyakorlatilag gyilkolta a luxust és az egyediséget. „Jól választani, akár illatban vagy párban, időigényes folyamat, és az idő az igazi luxus. Kényeztetni magunkat a világnak nagyon kevés helyén mai napig megmaradt jó minőségű természetes alapanyagából gyártott, pici különleges cégének a termékével, az luxus, mert azt nem lehet minden egyes boltban megtalálni” – jegyezte meg. Ez pont olyan, mint megtalálni egy különleges éttermet, egy borászt, cipészt vagy akár egy olyan koncertet, ami valóban szép és minőségi, ezt tartja a parfümőr az igazi luxusnak.

Egyedi illat bankoknak, cégeknek és szeszes italoknak

Megtudtuk, egy parfümőr tíz-húsz projekten tud egyszerre dolgozni, a megrendelők között pedig mindig vannak magánszemélyek is. Zólyomi Zsolt múlt héten találkozott egy úriemberrel, akinek parfümöt fejleszt. Ezen felül nagy céges projekteken is dolgozik, legutóbb egy banknak ügyféltér illatot kreált, míg tavaly egy italhoz fejlesztett parfümöt, amit a levegőben porlasztanak azokon a helyeken, ahol kóstoltatják az adott töményt. A klasszikus értelemben vett luxus parfümmárkák a termékfejlesztés terén annyira nem izgalmasak Zólyomi számára. Elmondta, itt ugyanis az a feladat, hogy létrehozzon olcsón, szintetikus anyagokból valamit, ami körülbelül olyan, mint a piacon a legtöbbet eladott parfümök átlaga. „Ez nem hangzik valami kreatív dolognak, innentől kezdve én, ha megtehetem, nem is csinálok ilyet. Nem én fejlesztem a legújabb híres luxusmárkák parfümjeit, bár szakértői munkákra meghívnak. Amikor elkészül a parfüm, amit elkészített valaki, aki nem szeret annyira kreatívkodni, mint én, hanem hajlandó az átlagtermelésben dolgozni, utána mindig kell egy kreatív ötlet például a piacra jutás előtt, s akkor szoktak hívni” – magyarázta.

Művészetek kavalkádja – a kerttől a konyháig és a parfümig

Hazánk egyetlen parfümőre,

akárcsak tavaly

, idén is tartott előadást Szegedi Tudományegyetem JGYPK stíluskommunikátor szakos hallgatóinak. Ezúttal egy

különleges világba kalauzolta el

az érdeklődőket,

Mautner Zsófia

és

Jókuti András

gasztrobloggerrekkel közösen a nemzetközi íz- és illatrendekbe pillanthattak be az érdeklődők. Zólyomi Zsoltot megihlette már konyak és ánizslikőr ihlette parfümöt is megálmodott, ezen felül mindig is nagyon inspiráltak a Kárpát-medencei növények, gyümölcsök és virágok. Megtudtuk, a vanília és ánizs mellett a parfümipar például a borsot is használja, méghozzá arra, hogy „felpiszkálják” az emberek orrát. Akár a pannonhalmi apátság vidékén, Tokaj-hegyalján, vagy az eredet védett pálinkatermesztő gyümölcsösökben hihetetlen inspirációk érik az embert. Bármerre jár is a világban, mindig a helyi dolgokat keresi, Mallorcán egyszer például különleges sókat kóstolt és szagolt, melyekről el tudja képzelni, hogy valaki a fürdővizébe teszi, s nem ételek ízesítésére használja. Megjegyezte, nagyon sok furcsa dolgot szeret, amelyeket az emberek többsége egyszerűen büdösnek tart. Tájak illata is érdekli, az például, hogy milyen lehet a szibériai tundra. S bár nagyon fázós, oda szívesen elutazna, mert meg van róla győződve, hogy nagyon egyedi, különleges illatú az a vidék.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.