Egykor Szegeden tanult olvasó-tudósítónk nem mindennapi járműbe botlott hétfőn az M1-es autópályán: egy második világháborús Tigris tankot előzött meg!
No, nem máig harcoló német alakulatok szállták meg ismét országunkat, s tudtunkkal
Steven Spielberg
sem forgat újabb világháborús hőseposzt kis hazánkban, hanem az M1-es autópályán egy magyar rendszámú kamion szállította a nem mindennapi, muzeális harcjárművet. Az sajnos nem derült ki pontosan honnan és hová tartott a különleges szállítmány, talán egy múzeumba, talán filmforgatásra. A Volkswagen "Bogár" főkonstruktőre,
Ferdinand Porsche
német autómérnök közreműködésével a második világháborús Németország hadserege, a Wehrmacht számára tervezett, a rajzasztalon Sonderkraftfahrzeug 181 néven született, hadrendbe állításakor Panzerkampfwagen VI névre keresztelt, de csak Tiger, azaz Tigris néven ismert nehézharckocsi talán a világtörténelem legismertebb harcjárműve. Az 57 tonnás, nagy tűzerejű 88 milliméteres harckocsiágyúval épített acélmonstrumból több mint 1300 darabot gyártottak a világháború idején, azonban nagyon kevés ép, vagy rekonstruálható példánya maradt fenn, épp ezért is kuriózum a 912-es toronyszámot viselő hétfői "találat". A jármű egy korai típus, erre utalnak a tornyon elhelyezett ködgránátvetők, melyeket később eltávolítottak, az 1943 őszi álcázófestés és a Zimmerit nevű, kézi felhelyezésű mágneses páncéltörőtöltetek tapadását meggátolni hivatott anyag jelenléte is.
Frissítés:
Mint egy olvasónk felhívta rá figyelmünket, az M1-esen látott Tigris minden kétséget kizáróan replika. Győrben működik is
, ahol valódi harcjárműveket újítanak fel, s ahol ezeket bérelni is lehet "sétaharckocsikázásra", de foglalkoznak második világháborús harcjárművek megépítésével is. Mint
Vitárius György
, a cég ügyvezetője cikkünkhöz fűzött hozzászólásában közölte, ez a jármű az egyetlen magyar Tigris replika, melyet elsőre az eredetihez hasonlóan átlapolt futógörgőkkel építettek, majd azt később a fenti képen is látható szovjet eredetű T-54/55-ös alvázra cseréltek, amelynek jól láthatóan más a futógörgő-elosztása (úgy tudjuk, hasonlóan szovjet alvázra épült járműveket használtak a Ryan közlegény megmentése című film, valamint az Elit alakulat címen futott sorozat forgatásakor is). A képen látható példányról (912-es toronyszám) videó is fellelhető a világhálón, a felvétel az I. Pécsi Nemzetközi Hadi-, Technikatörténeti Jármű- és Modellkiállításon, azaz a HATEJAMO-n készült 2010. szeptember 12-én: http://www.youtube.com/watch?v=nQAFzLeTuz8 Mint kiderítettük, a 912-es toronyszámú Tigris tank a Waffen SS 3. "Totenkopf" páncélgránátos-hadosztály 3. SS-páncélosezredének 9. (nehézpáncélos-)századában állt alkalmazásban 1943 októberétől, mint az 1. szakasz második járműve (innen a toronyszám is) az ötből. E számot 1943 júliusában Kurszknál még egy kisebb, Pz. IV típusú jármű viselte, mint az akkor még négy járműből álló szakasz vezérének kísérője, ám az említett októberi időpont során fejlesztették fel a páncélgránátos-hadosztályt páncéloshadosztállyá, s a régebbi Pz. III és Pz. IV típusokat egységesen a VI-os, azaz Tigris típusúakra cserélték.
A típus 1943-ban az észak-afrikai fronton mutatkozott be
Ervin Rommel
tábornok Afrika-hadtestének egy különleges kötelékében, majd az összes európai harctéren rettegett hírnevet szerzett magának, s egészen a háború utolsó napjáig alkalmazták a német páncéloscsapatok. 10 darabot a Magyar Királyi Honvédség is kapott belőle 1944-ben a Keleti-Kárpátok védelmében, beszámolók szerint a magyar harckocsizó személyzet kiváló lövészetet mutatott be a típusátképzésen. Hírnevét jól jellemzi, hogy az angolszász szövetséges katonákat annyira sokkolta az elsöprő tűzerejű páncélos, hogy az első találkozás után minden német tankot Tigrisként emlegettek. A világ legeredményesebb harckocsizója (1944. augusztus 8-án a normandiai Caen közelében bekövetkezett haláláig), a Waffen SS-ben szolgált
Michael Wittmann
is e típussal tett szert félelmetes hírnévre a szövetségesek körében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.