Bulvár

Légiparádé Szatymazon negyedszer + FOTÓK

Légiparádé Szatymazon negyedszer + FOTÓK

2011. szeptember 12., hétfő
Légiparádé Szatymazon negyedszer + FOTÓK
Idén az időjárás is kegyeibe fogadta a szervezőket, így közel hatezren voltak kíváncsiak a IV. Szatymazi Repülőnap eseményeire. A kissé borongósan induló reggelt követően a félfővésben lévő pörkölteket, és a modellrepülőket már nyárias napsütés fogadta a Délvidéki Aeroclub repülőterén. Nemcsak a repülés, hanem a kulináris élvezetek iránt érdeklődőket is tartalmas, sőt, ízletes programmal várták a Szeged melletti községbe az érdeklődőket. Bár az alacsony felhőalap – ahogy a repülősök szokták meghatározni – nem sok jót ígért, a szervezők mégis bizakodóak voltak. Nekik lett igazuk, valódi nyár köszöntött be a füves reptérre.

Mindenkinek megvan a maga feladata

A reggeli eligazításon a közönséget segítők, a parkolóban szolgálatot teljesítők, az információs pultnál helyet foglalók megbeszélték a feladatokat. Szükség is volt a pontos utasításokra, hiszen több ezer embert vártak a rendezvényre, és mivel a pörköltfőzés sem veszélytelen üzem, mégis, a repülőgépek, és a köztük való mozgás az, ami a legnagyobb odafigyelést követeli meg. Lassanként kialakult az ideiglenes repülésirányító-asztal, a sétarepülést szervező információs pult, miközben a főzőversenyre benevezett csapatok már javában kevergették különféle praktikákkal a jófajta pörköltnek valókat.

Apró repülők az égen

A programok sorát a modellrepülők nyitották. A kicsinynek egyáltalán nem mondható, tiszteletet parancsoló teljesítményű gépek egymás után sorakoztak fel a repülőtér kifutóján, hogy előbb szakavatott kezek egybeforrasszák a szárnyakat és törzseket, majd a motormelegítés után a levegőbe emelkedhessenek. Idén három különleges géppel is találkozhattak a korán kilátogatók. Bemutatkoztak az újdonságnak számító sugárhajtású modellek, de sajnos csak a legnagyobb gép tudott a levegőbe emelkedni, mivel két kisebb társát hajtómű, illetve szervóprobléma kényszerítette a földön maradásra. A nézőket azonban kárpótolta az a látvány, amit előbb a gázturbinás vitorlázómodell, majd a motoros vontatású vitorlázógépek produkáltak az égbolton. Őket követte egy igazi csoda! A 18 éves budapesti Vomberg Ádám – aki többszörös Európa-bajnok a 3D-s modellrepülésben – mesteri kézzel irányította a 127 köbcentis motor hajtotta sárga gépcsodát, ami hol piruettezett, hol a farkán állva táncolt, hol pedig palástorsókkal kápráztatta el a nagyérdeműt.

"Bátorság, itt vagyok mögötted!"

Aki nem elégedett meg a földi látvánnyal, az némi bátorságot merítve több géptípus közül választhatott, melyekkel majd’ félórás sétarepülésben lehetett része. Mintegy százan vágtak neki a kalandnak a tucatnyi embert is elbíró An-2-es zöld "Ancsa", a kétszemélyes ultrakönnyű gép, vagy épp a Cessnák fedélzetén, hogy madártávlatból is megszemlélhessék Szatymazt és Szegedet is. De az a néhány igazán bátor fiatal, aki vállalkozott az ejtőernyős tandemugrásra, már magasabbra emelkedett. Mintegy húsz percnyi repülés követően közel kétezer méterről ugorhattak ki a semmibe, persze szorosan hozzákötve egy tapasztalt ugróhoz. A repülés, a 200 kilométeres szabadesés és az ejtőernyős ereszkedés kombinációja a földet érést követően csalt önfeledt mosolyt az arcukra.

Sárkányok minden formában

Azt, hogy a sárkányok nemcsak a mesében léteznek, mindenki megtapasztalhatta. Előbb a hátimotoros siklóernyősök, majd a motoros sárkányrepülők kápráztatták el a nagyérdeműt. A műrepülőfigurákban is bővelkedő repülőprogramjukat az ejtőernyőscsapat bemutatója követte. A földön mindeközben tovább folyt a csapolt sör mellett az ádáz küzdelem a bográcsoknál, eldöntendő, idén vajon a Szatymazi Vadászok, vagy épp a FAZÉK-Team pörköltje viszi el a pálmát, azaz az első díjat. Aki nem volt kint, annak elárulhatjuk, hogy az utóbbi lelkes és az eredményt előre a pólójukra írató csapatnak ítélte oda a fődíjat Frank Sándor mesterszakács, jelen sorok írója szerint is remek főztjükkel.

Égi traktorok és légi balett

A felhők napszámosai, az öreg An-2-es flotta korát meghazudtolva, nem kis hangzavarral, és hatalmas szelet kavarva könnyedén röppent a magasba, hogy azután ott, igazi elemükben mutassák be, nem is olyan vének még a szárnyalásra. A méltóságteljes koreográfiában osztatlan sikert arattak, amint három irányból a nézők felett elhúzva nemzeti trikolórunk színeit permetezték a publikumra. A nap fénypontja a – technikai problémai miatt – közel egyórás késéssel érkező Veres Zoltán műrepülő világbajnok légi balettje volt. A gravitációt meghazudtolva húzta, csavarta, pörgette a piros-zöld gépet, egy füstszívet is felrajzolva a szatymazi égre. Az orsók, a fejreállítások, a földközeli manőverek sora kápráztatta el a kitartó nézősereget. Az idei, negyedik repülőnap igazán színes, szemnek és gyomornak egyaránt ízletes programsorával kicsinyeket és nagyokat, apukákat és feleségeket, nagypapákat és kispapákat is elszórakoztatott. Bízzunk benne, hogy a lelkes szervezőcsapat – élén az ötletgazda vitrolázórepülő-válogatott Szabó Péterrel – jövőre is hasonló csodákkal vár majd bennünket. Tekintse meg a helyszínről, és a repülőgépekről készített óriásképeinket!
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.