Bulvár

Névforduló: mentők napja, Bibó és Bálint Sándor

Névforduló: mentők napja, Bibó és Bálint Sándor

2010. május 10., hétfő
Névforduló: mentők napja, Bibó és Bálint Sándor

(N)évfordulós naptárunk segítségével kedves Olvasóink mindig tájékozottak lehetnek a „napi történelemből”, ma a magyar mentőket ünnepeljük, de két neves személy, Bibó István és Bálint Sándor haláláról is megemlékezünk.

Május 10-e a Magyar Mentők Napja.

Magyarországon az embermentést, mint kötelezettséget Mária Terézia törvényben írta elő. 1887. május 10-én alakult meg Budapesten az Önkéntes Mentőegyesület Kresz Géza fővárosi kerületorvos kezdeményezésére és Európában másodikként szervezték meg a mentőszolgálatot. A Titanic katasztrófájakor az első helyszínre érkező hajó a Carpathia orvosa is a BÖME orvosa volt. A mentés ügye 1948-ig a társadalmi egyesületek kezében maradt, akkor jött létre az Országos Mentőszolgálat és ez által a mentés állami feladattá vált. Napjainkban az Országos Mentőszolgálat irányítja a különböző mentőszervezetek működését, szakembereket képez, valamint országszerte oktatja az oxyológiát, azaz a mentéstant. Május 10-ét a szolgálat születésnapjává nyilvánították, ekkor ünnepeljük a Mentők Napját. Ezen a napon kitüntetéseket, pénzjutalmakat adnak át az életmentésben élenjáró orvosoknak, mentősöknek, egészségügyi dolgozóknak. A gépkocsikon látható szimbólumban a kék, hatágú, ún. „Konstantin-kereszt” az élet csillaga a mentés hat alapvető követelményét jelképezi: felismerés, segélykérés, elsősegély, mentőellátás, szállítás alatti kontroll, definitív ellátás. A kígyós bot pedig (az Aesculap pálca) az orvoslás-gyógyítás eszméjét fejezi ki. 1979-ben ezen a napon hunyt el Bibó István (Budapest, 1911. augusztus 7. – Budapest, 1979. május 10.) magyar jogász, politikus, a magyar nemzet '56-os hőse. 1956-ban a Nagy Imre-kormány államminisztere.Apai ágon alföldi polgárosodott értelmiségi ősöktől származott. 1921-től Szegeden a piarista gimnáziumban, majd 1929-től a szegedi Ferenc József Tudományegyetemen tanult, ahol 1933-ban államtudományi, 1934-ben jogtudományi diplomát szerzett. Jogi gyakorlatát a királyi ítélőtáblán és a királyi törvényszéken szerezte, 1938 júniusától bírósági jegyző, majd novembertől az Igazságügyi Minisztérium tisztviselője lett. A német megszállás során minisztériumi tisztviselőként menleveleket állított ki egészen letartóztatásáig. 1945 márciusától a Belügyminisztérium közigazgatási osztályát vezette, és a megyerendszer reformján dolgozott. Meghatározó résztvevője a választójogi törvény és az 1945-ös választás előkészítésének. 1946-1950-ig a Szegedi Tudományegyetem professzora és a Magyar Tudományos Akadémia tagja volt. 1956. október 30-án részt vett a Nemzeti Parasztpárt újjászervezésében. A párt november 2-án Farkas Ferenccel együtt miniszternek jelölte az új, Harmadik Nagy Imre-kormányba, és így november 3-án államminiszterré nevezték ki. A Kádár-rendszerrel szemben csöndes és határozott távolságot tartott, feddhetetlen erkölcsössége és tudományos teljesítménye által az ellenzéki értelmiség példaképévé vált. 1980-ban ezen a napon hunyt el Bálint Sándor (Szeged, 1904. augusztus 1. – Budapest, 1980. május 10.) néprajzkutató és művészettörténész, „a legszögedibb szögedi”, a 20. századi magyar néprajz és folklorisztika egyik legnagyobb alakja.Szeged-alsóvárosi paprikatermesztő családban született. A gyermek Bálint Sándor hamar kitűnt az iskolában jó tanulmányi eredményeivel. A szegedi piaristáknál érettségizett, majd a Ferenc József Tudományegyetemen szerzett magyar-történelem szakos tanári diplomát, közben egy évig a pesti egyetemen is tanult. 1930-tól a Néprajzi Intézetben volt gyakornok, ezt követően 1931-ben óraadó tanárként kapott állást a Szegedi Királyi Katolikus Tanítóképző Intézetben. 1934-től Bálint Sándor vállalta az Alföld-kutatást, az Alföld vallási néprajzának kutatását. Tanítási engedélyét 1950 és 1956 között megvonták, 1965-ben „rendszerellenes izgatás” vádjával felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Mindkét időszakban mélységes, őszinte vallásos meggyőződése miatt szenvedett üldöztetést. Annyira erőteljes volt Szegeden a vallás-ellenesség, hogy egyik legjobb barátja, Ortutay Gyula sem tudott többet intézni, mint a kényszer-nyugdíjazás. Nyugdíjasként írta meg fő műveit, a Karácsony, húsvét, pünkösd (1973) és a Szögedi nemzet (1976) című monográfiáit. Főleg a Móra Ferenc Múzeum igazgatója, Trogmayer Ottó segítette kutatásait, műveinek közreadását. Számos gyűjtő úton volt az országban, Szegeden már nem annyira a változó, modernizálódó Alsóváros, hanem a hagyományőrző, mély szegénységben élő Tápé nyújtott kutatásainak rengeteg anyagot még 1960-70-es években is. Munkássága két területen kiemelkedő: egyrészt Szeged és környéke, másrészt a magyar katolikus népi vallásosság kutatásában. A néprajztudomány 20. század közepére önállósuló egyik ágának, a vallási néprajz hazai megalapozójának tekinthetjük. Tudományos munkásságát mintegy félezer közleménye, tanulmánya és könyve őrzi. A katolikus egyház kezdeményezte a boldoggá avatását. A szegedi ferences templom 2005-ben avatott új harangja az ő nevét viseli.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.