A magyar fűszerpaprikának eredetvédelemre lenne szüksége, hogy visszaszerezhesse pozícióját a magyar és a nemzetközi piacon - hangzott el Szegeden egy konferencián csütörtökön.
Jaksa Lajos,
az Országos Fűszerpaprika Tanács Egyesület elnöke kifejtette: a magyar terméknek már nem csak a spanyol paprikával kell megküzdenie a piacon, az olcsó kínai termék már átvette a dél-afrikai, és lassan a dél-amerikai import pozícióját is. A magyar fűszerpaprika-termelés a hetvenes években még több mint 5500 tonna volt évente, a termelés a csúcsidőszakban 14 ezer hektáron történt. Jelenleg mindössze ezer hektár a termőterület, tavaly az országban 1500 tonna fűszerpaprika termett. Ennek kétharmada a szürkepiacon került forgalomba, celofános kiszerelésben, jelöletlenül, háromezer forint körüli áron. Mégis igen nagy a bizalom az ilyen úton forgalomba hozott termékek iránt. Az őstermelőknek természetesen joguk van forgalmazni a termékeiket, de annak jogi szabályozását tisztázni kell - hangsúlyozta a szakember. A termelésben sok tényező változott az évtizedek alatt, így az éghajlat és a csapadék mennyisége is. 2007-re a termelők nagy része belefáradt a gazdaságtalan termelésbe, amelynek megtérülési költségei már a magvetés pillanatában kétségesek. A drasztikusan visszaesett termelés a feldolgozóipart a felvásárlási ár növelésére kényszerítette. A szakemberek abban bíztak, hogy ez megnöveli a termelést legalább 2000-3000 tonnára, ekkora az éves magyar fogyasztás is. Jaksa Lajos kiemelte: a magyar fűszerpaprika hírnevének visszaállítása érdekében új megoldásokra, a klímaváltozást jobban tűrő fajtákra, új termelési módokra van szükség.
Somogyi Norbert,
Magyarország párizsi nagykövetségének tudományos és technológiai attaséja arról számolt be, hogy a kétévente Párizsban megrendezetett Élelmiszeripari Világkiállításon az elmúlt tíz évben jelentős változáson ment át a magyar stand. Míg 2002-ben nagy mennyiségű szegedi paprika volt jelen, 2004-ben még kisebb termelői egységek vittek ki paprikát, tavaly azonban már nem érkezett magyar fűszerpaprika Párizsba. A szakember kiemelte: a fogyasztói szokások változását mutatja, hogy már nemcsak őrleményként van jelen a piacon a fűszerpaprika, hanem például szószok, savanyúságok, aperitifek, konzervek formájában is. Somogyi Norbert szerint a kiállítás egyik tanulsága, hogy komoly piacrészt tudnak szerezni maguknak azok a termékek, amelyek földrajzi eredetvédelemmel rendelkeznek, mert a magasabb minőségi kategória magasabb áron értékesíthető. Erre lenne szüksége a magyar fűszerpaprikának is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.