Bulvár

A magyar fűszerpaprikának eredetvédelem kell

A magyar fűszerpaprikának eredetvédelem kell

2009. január 22., csütörtök
A magyar fűszerpaprikának eredetvédelem kell

A magyar fűszerpaprikának eredetvédelemre lenne szüksége, hogy visszaszerezhesse pozícióját a magyar és a nemzetközi piacon - hangzott el Szegeden egy konferencián csütörtökön.

Jaksa Lajos,

az Országos Fűszerpaprika Tanács Egyesület elnöke kifejtette: a magyar terméknek már nem csak a spanyol paprikával kell megküzdenie a piacon, az olcsó kínai termék már átvette a dél-afrikai, és lassan a dél-amerikai import pozícióját is. A magyar fűszerpaprika-termelés a hetvenes években még több mint 5500 tonna volt évente, a termelés a csúcsidőszakban 14 ezer hektáron történt. Jelenleg mindössze ezer hektár a termőterület, tavaly az országban 1500 tonna fűszerpaprika termett. Ennek kétharmada a szürkepiacon került forgalomba, celofános kiszerelésben, jelöletlenül, háromezer forint körüli áron. Mégis igen nagy a bizalom az ilyen úton forgalomba hozott termékek iránt. Az őstermelőknek természetesen joguk van forgalmazni a termékeiket, de annak jogi szabályozását tisztázni kell - hangsúlyozta a szakember. A termelésben sok tényező változott az évtizedek alatt, így az éghajlat és a csapadék mennyisége is. 2007-re a termelők nagy része belefáradt a gazdaságtalan termelésbe, amelynek megtérülési költségei már a magvetés pillanatában kétségesek. A drasztikusan visszaesett termelés a feldolgozóipart a felvásárlási ár növelésére kényszerítette. A szakemberek abban bíztak, hogy ez megnöveli a termelést legalább 2000-3000 tonnára, ekkora az éves magyar fogyasztás is. Jaksa Lajos kiemelte: a magyar fűszerpaprika hírnevének visszaállítása érdekében új megoldásokra, a klímaváltozást jobban tűrő fajtákra, új termelési módokra van szükség.

Somogyi Norbert,

Magyarország párizsi nagykövetségének tudományos és technológiai attaséja arról számolt be, hogy a kétévente Párizsban megrendezetett Élelmiszeripari Világkiállításon az elmúlt tíz évben jelentős változáson ment át a magyar stand. Míg 2002-ben nagy mennyiségű szegedi paprika volt jelen, 2004-ben még kisebb termelői egységek vittek ki paprikát, tavaly azonban már nem érkezett magyar fűszerpaprika Párizsba. A szakember kiemelte: a fogyasztói szokások változását mutatja, hogy már nemcsak őrleményként van jelen a piacon a fűszerpaprika, hanem például szószok, savanyúságok, aperitifek, konzervek formájában is. Somogyi Norbert szerint a kiállítás egyik tanulsága, hogy komoly piacrészt tudnak szerezni maguknak azok a termékek, amelyek földrajzi eredetvédelemmel rendelkeznek, mert a magasabb minőségi kategória magasabb áron értékesíthető. Erre lenne szüksége a magyar fűszerpaprikának is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.