Sport

Vitorlázórepülő-vb: Szerbiában ragadt a 15 méteres mezőny + FOTÓK + HANG

Vitorlázórepülő-vb: Szerbiában ragadt a 15 méteres mezőny + FOTÓK + HANG

2010. augusztus 2., hétfő
Vitorlázórepülő-vb: Szerbiában ragadt a 15 méteres mezőny + FOTÓK + HANG
A nyugodtnak ígérkező vasárnapi nap sem telt el izgalmak nélkül a 31. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokság mezőnye számára. A versenyzők ezúttal osztályonként más-más irányban indultak útnak. A 15 méteresek repülése hozta a nap izgalmait. Rendre levegőbe emelkedett a teljes mezőny, a startvonalakat az Open kategória léphette át először 12:45-kor, majd őket követték a 15 méteresek 15:53-kor és a sort a 18 méteres géposztály 13:45-ös indulása zárta. Az igen gyenge feláramló levegő ellenére a versenyzők igyekeztek minél magasabbra emelkedni, hiszen a versenytáv ezúttal 334km (15m), 360km (18m) és 438km (Open) volt. Nehezítette a feladatot, hogy a kijelölt fordulókörök átmérője ezúttal sok esetben 500 méter volt, a korábbi 10-50 km-es köröktől eltérve. A nap érdekességeként a vb címvédő Gulyás György (15 m) gépére szerelték fel a műholdas nyomkövetőt, így az érdeklődők az interneten is figyelhették a magyar versenyző útját, ami a 15 métereseknek ezúttal a Djala (Szerbia)–Véménd (Baranya megye)–Sivac (Szerbia)–Kikinda (Szerbia)–Djala (Szerbia)–Szeged táv megtételét jelentette volna. Gulyás az első fordulónál igen sokat időzött, azonban a jól végrehajtott feladat után több mint egy kilométeres magasságból vágott neki a következő pontnak, ami a Baranya megyei Véménd község felett volt, Szegedtől 117 km-re. Itt már jelentkezett a felszálló légáramlatok hiánya, de a folyamatos magasságvesztés ellenére, 450 méteres magasságban, a fordulót igen gyorsan és pontosan sikerült Gulyásnak végrehajtania. Ezután fordult a mezőny a szerbiai légtérbe, ahol megpróbáltak ismét magasságot nyerni a versenyzők. Az időjárási körülmények hatására azonban szinte a teljes 15 méteres mezőny terepre szállt. Nehezítette a megkeresésüket, hogy mindez szerb területen történt. Délután a Szegedi Repülőtérről szinte konvojban indultak a szállító utánfutókkal a segítők. A versenybíróság a Tompai átkelőt javasolta, hiszen Röszkénél továbbra is folyamatos volt a torlódás. Gulyás és Laurinyecz is szerb területen ért földet. Az adatrögzítők kiértékelése még a reggeli órákban is tartott. Mivel ebben az osztályban rengeteg versenyző terepre szállt, sőt sokan még mindig Szerbiában vannak, a versenybíróság számukra a mai napot törölte. A 18 m-es és az Open kategória versenyzői is küzdelmes napot tudhattak magukénak, a többség motorral kényszerült visszatérni. Számukra is külön nehézség volt a szűk fordulókörök teljesítése, valamint a felszálló légáramlatok hiánya. „Nagyon küzdelmes volt a nap” – mondta el portálunknak Tülkös János (Open), közvetlenül a leszállásuk után. „Ez a világbajnokság egy nagyon nehéz verseny, igen nehéz az időjárás. Én még ilyen nehéz vb-n nem repültem. Sajnos az idei év nagyon vizes, és ez nem kedvez a vitorlázórepülésnek. Most a szabad osztályból mindenki motorral jött haza, vagy terepre szállt. Mi a 438 km-ből nagyjából 290-et repültünk meg.”

A vb állása

15 méteres géposztály 1. Leigh Le Wells (angol) 3517 pont 2. Paul Crabb (ír) 3399 pont 3. Henrik Breidahl (dán) 3356 pont … 11. Laurinyecz Sándor 3261 pont … 15. Gulyás György 3199 pont … 31. Tamás Ferenc 2291 pont 18 méteres géposztály 1. Karol Staryszak (lengyel) 3700 pont 2. Zbigniew Nieradka (lengyel) 3628 pont 3. Uys Jonker (dél-afrikai) 3548 pont … 31. Verebélyi Zoltán 2791 pont … 38. Szabó Péter 2461 pont Open 1. Michael Sommer (német) 3925 pont 2. Jan Walther Andersen (dán) 3887 pont 3. Pierre de Broqueville (belga) 3763 pont … 28. Tülkös János 2966 pont … 32. Hegedűs László 2573 pont
Hallgassa meg a Tülkös Jánossal készített hanganyagunkat!
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.