„Szegeden mindig fantasztikus repülni" - válaszolt kérdésemre Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok (képünkön), aki augusztus 19-én a Tisza-parti városban tartott lélegzetelállító légibemutatót, mely elvarázsolta az érdeklődő közönséget.
- Milyen volt ez az ünnepi szegedi repülés?
-
Maga a város és a környéke felülről is rendkívül szép, nagy élmény és megtiszteltetés volt egy ilyen szép helyszínen és ilyen körülmények között repülni.
- Hogyan fogalmazná meg, mit jelent a műrepülés?
- A műrepülő kihasználja a természet törvényeit. Ez a repülés egy szélsőséges ága vagy periférikus része. Maga a tevékenység az életösztönnel, illetve a repülő ösztönnel ellentétes, hiszen olyan helyzetekbe kényszerítjük a repülőgépet, amelyet normál repülés közben próbálunk elkerülni. Ez a „szakmai skizofrénia" adja gyakorlatilag a szépségét és egyben azt az élményt, hogy a repülőgép segítségével úgymond úrrá lehetünk a földi lét által behatárolt három dimenzión.
- Sok gyakorlást igényel?
- Ez egy nagyon hosszú folyamat, ahol először is elméleti megközelítés szükséges, illetve igen, rengeteg gyakorlással lehet elsajátítani a mozdulatokat, amivel biztonságosan el lehet jutni egy olyan szintre, ahol összetett manővereket is tud a pilóta végezni. Ha valaki türelmetlen, vagy nem kellő tisztelettel fordul a repülőgép, vagy a repülés szabályai felé, akkor ez esetleg rövid életutat eredményezhet. Amennyiben viszont végigjárja ezt a sok türelmet, kitartást és - mondhatni gyakorta - fizikai szenvedést igénylő utat, akkor eljut a repülés olyan szintjére, ami már valójában olyan átszellemült élmény, amely semmihez nem fogható.
- Elfőrdul még azért, hogy előbújik önből a félelem a levegőben?
- A műrepülés egyik fontos alapelve, hogy semmiféle félelem, illetve semmiféle bizonytalanság nem lehet része a vele összefüggő érzésvilágnak, hiszen amennyiben a félelem helyet kap a produkcióban, akkor az a határozatlansággal is együtt jár, és az semmiképpen sem vezet jóra! Tehát amikor felszáll az ember akár egy bemutatóra, akár versenyrepülésnél, akkor biztos készségszinten kell már lennie a tudásának. Egyébként nem lehetséges ilyen figurákat csinálni, ilyen földközeli repüléseket végrehajtani. Minden egyes pillanatban érezni kell, tudni kell a repülőgépnek a helyzetét, és százszázalékos biztonsággal uralni kell a technikát. Az uralás pedig nem a levegő törvényeinek megerőszakolását jelenti, hanem annak elfogadását és a gyakorlatba helyezését.
- Ön a MALÉV-nél hivatásos pilótaként dolgozik. Hogyan párosul a repülés e két igen eltérő formája?
- Mindkettőt nevezhetjük hivatásnak, hiszen túlnyúlik mind a foglalkozás, mind pedig a hobbi fogalmán. Mindenképpen úgy gondolom, hogy ezek a repülés alfája és ómegája. A közforgalmi repülés csodálatos csapatmunka, ahol nagyon sokan dolgoznak azon, hogy egy járat biztonságosan elinduljon, a cél itt tehát a biztonság és az utaskomfort. Azon igyekszünk, hogy minél finomabb mozdulatokkal, minél jobban kikerülve az időjárási jelenségeket olyan kényelmet biztosítsunk az utasoknak, amelyek között élményként élhetik meg a repülést. Míg a műrepülésnél teljesen ellentétes a feladat, hiszen egyedül vagyok, és csak saját magam vagyok felelős a gép minden egyes dolgáért, értve ezalatt a műszaki részét vagy a jogi felelősséget, illetve magát a repülést is. Itt pontosan az extremitás és a limitek legszélső határainak a feltérképezése a lényeg, de azokon belül maradva természetesen. Elismerem, hogy első hallásra ez skizofrén dolognak tűnik, de azt hiszem, hogy érdekesen kiegészíti egymást a kettő. Az egyik segíti a másiknak a fejlődését, oda-vissza. Jobbá, magabiztosabbá tud válni az ember.
- Nem lehet ráunni arra, hogy folyton a levegőben van?
- Nem. Azt persze nem állítom, hogy még hajnalban is örömmel indulok dolgozni, de amikor már ott ül az ember a repülőgép fedélzetén, akkor másként látja ezt, akkor elragadja a feladat, és minden idegszálával arra koncentrál. A műrepülés pedig a repülés teljesen más műfaja, az egyfajta függőséghez hasonlít: alig várja az ember, hogy újra felszállhasson, és megküzdhessen a három dimenzióval és saját magával, hogy minél precízebben végre tudjon hajtani egy műrepülést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.