Az a veszély fenyegette Magyarországot, hogy elveszik a pénzét
Először mosolygunk azon, ami Brüsszelben történik, ám végül kiderül, hogy mindent komolyan gondolnak – fogalmazott Tuzson Bence a Magyar Nemzetnek adott interjúban. Az igazságügyi miniszter beszámolt több uniós javaslatról, valamint arról is, hogy az elkövetkezendő időszak során milyen kérdésekkel foglalkozik majd az általa vezetett tárca.
Tuzson Bence fél éve vette át az igazságügyi minisztérium irányítását.
Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt időszakban, párhuzamosan több kitűzött célt is elkezdtünk megvalósítani, van, ahol már komoly eredményeket értünk el. Ezek közül az egyik legfontosabb a jogi versenyképesség kérdése. Az Európai Unió igazságügyi minisztereinek a találkozói jellemzően a jogállamiság témája körül forognak, miközben az uniónak az eredeti célja elveszett, mivel ez mégiscsak egy olyan közösség, aminek a versenyképességét biztosítani kell. Ha megnézzük az Egyesült Államokat vagy Kínát, akkor azt látjuk, hogy az Európai Unió a versenyképesség terén egyre jobban kezd lemaradni. Ennek jogi aspektusai is vannak, mert minden törekvésünk jogszabályokban ölt testet, és vannak olyan szabályaink, amelyek kapcsán érdemes lenne azon gondolkodni, hogy a jogállamisági helyett inkább versenyképességi kérdésekről egyeztessünk. Az idén júliusban kezdődő magyar uniós elnökség idejére az a célunk, hogy a fő fókusz a jogi versenyképesség kérdésén legyen.
Létrehoztak egy munkacsoportot, amely az online csalásokkal foglalkozik, hogy a megfelelő büntetőjogi, valamint szervezeti lehetőségeket biztosítsa. Elejét akarják venni az online csalások terjedésének, ezekkel kapcsolatos javaslataikat hamarosan a kormány elé terjesztik.
Azon miniszterek közé tartozik, aki egyéni választókerületi képviselőként is tevékenykedik.
Úgy kell dolgoznom, hogy mindkét munkának eleget tudjak tenni. Nem árulok el azzal titkot, hogy aki országgyűlési képviselő, valamint miniszter is, egy kicsit nagyobb érdekérvényesítő képességgel rendelkezik. Mindent megteszek azért, hogy a választókerületem érdekeit továbbra is ugyanúgy képviseljem, ahogy eddig. Fontos kiemelni, hogy ha a polgármestereknek nincsenek jó javaslataik, akkor hiába minden segítség. Azonban szerencsés helyzetben vagyok, mivel olyan polgármesterek vannak a választókörzetemben, akik megfelelően tudják képviselni a saját településüknek és az ott lakóknak az érdekeit, így közös erővel nagyon sok eredményt tudtunk elérni.
Egy brüsszeli javaslat azt szorgalmazza, hogy ne legyen bűncselekmény a prostitúció elősegítése. Mindez milyen aggályokat vet fel? - kérdezték tőle.
Nemrég zajlott egy informális találkozója a tagállamok igazságügyi minisztereinek, amelyen felmerült, hogy a prostitúcióhoz kapcsolódó egyéb tevékenységek ne legyenek bűncselekmények. Hazánkban ezek szigorúan büntetendők. Pontosan nem tudom, hogy mi volt a motiváció a brüsszeli javaslat mögött, de nagyon szomorúnak tartom, hogy az EU ilyen kérdésekkel foglalkozik. Még rosszabb az, ha a javaslatból jogszabály lesz, de van esély rá, hogy ezt megakadályozzuk. Ezek a kérdések nem tartoznak az Európai Unió jogalkotási hatáskörébe, de láttunk már arra példát, hogy a lopakodó jogalkotás az ilyen típusú javaslatokkal is kezd teret nyerni. Aztán egy olyan brüsszeli szabályba kapaszkodnak, ami nem erre jött létre, majd a javaslat az egész unióban terjedni kezd. Ezt szeretnénk megállítani.
Egy másik uniós javaslat szerint a kisebb súlyú bűncselekmények esetében nem kellene börtönbe kerülnie az elítélteknek, hanem lakóházakban helyezik el őket. Hogyan vélekedik erről a felvetésről - vettették fel Tuzson Bencének.
Ez a javaslat is az igazságügyi miniszterek legutóbbi ülésén vetődött fel, és bizonyos szempontból veszélyesebbnek érzem, mert sokkal több tagállam támogatja ezt a javaslatot. A javaslat szerint, ha valaki csak egy kisebb súlyú bűncselekményt követ el, akkor az illetőt nem börtönbe zárják, hanem egy háznak a szobájában zárják el, és adott esetben eljárhat akár dolgozni is erről a helyről. Fontos kérdés, hogy vajon helyes-e az, ha egy büntetésnél eltüntetjük a büntető jelleget. Érthető az a törekvés, hogy vissza kell vezetni a bűnelkövetőket a társadalomba, de ha valaki bűncselekményt követ el és a bíróság elítéli, akkor a büntetés végrehajtásának megvan a hagyományos helye.
Hozzátette a miniszter: ezt a rendszert nem szabad fellazítani olyan szinten, hogy ezek a helyek egyszerű szállásokká váljanak. Vannak olyan uniós országok, ahol kevés a börtön, és a zsúfoltságot úgy próbálják elkerülni, hogy a három évnél nem súlyosabb szabadságvesztéseket egyáltalán nem hajtják végre.
A napokban látott napvilágot, hogy Brüsszel az uniós forrásokkal akarja zsarolni hazánkat, hogy támogassuk az Ukrajnának szánt EU-s pénzek folyósítását. Ezzel a lépéssel nyilvánvaló lett, hogy az ügyben színtiszta politikai nyomásgyakorlás zajlik hazánkkal szemben? - kérdezték.
Pontosan így van. Kimondták, hogy ha Magyarország nem járul hozzá Ukrajna átláthatatlan finanszírozásához, abban az esetben hazánkat büntetni fogják. Méghozzá olyan eszközökkel, amilyenekkel nem tehetnék meg. Az a veszély fenyegette Magyarországot, hogy ha az uniós tagállamok nem tudnak megállapodni, az ukrán állam működéséhez szükséges pénzekről a huszonhat másik tagállam megállapodik, elveszik a mi pénzünket, ami nekünk jár, és azt elküldik Ukrajnába. A miniszterelnök komoly csatát vívott, és végül sikerült elérni, hogy a magyarok pénze ne kerüljön Ukrajnába. A nagy országokkal meg lehetett állapodni arról, hogy a pénz elvétele nem fordulhat elő, Magyarország ezért részt vállalt az ukrán állam működéséhez szükséges pénzek küldésében, de fegyvert nem küld, és Magyarországra továbbra is érkeznie kell a hazánknak járó pénznek.
A teljes interjú itt olvasható el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.