Az Oscar-díjas Saul fia után Nemes Jeles László egyből nekivágott az új filmjének, amit jól is tett, ugyanis bátran ki lehet jelenteni, hogy a Napszállta jobb lett, mint az előző alkotása.
Bár a Saul fiáról a kritikusok csak szuperlatívuszokban tudtak beszélni, a közönségnek nem nyerte el osztatlanul a tetszését. Ezt leginkább annak köszönhette, hogy meglehetősen vontatott volt, és a főszereplő viselkedését nem tartották racionálisnak. A Napszállta című filmen természetesen látszódik a rendező kézjegye, amire a pasztellszínek, a főszereplő vállára tapadó, illetve erősen az arcába tolt kamera és a hangsúlyos mondanivaló a jellemző.
Forrás: port.huA látványvilág ezúttal is egy meglehetősen komor festményre hasonlít. Vannak ugyan jelenetek, amik az első világháború előtti Osztrák-Magyar Monarchia csillogásába enged betekintést, de többnyire inkább a pompa mögötti mocsok uralkodik a vásznon. Ezt egyébként szó szerint és átvitt értelemben is lehet érteni. Ez a kettősség nyilvánvalóan nem véletlen, ugyanis pontosan ezt szerette volna a rendező a nézőknek megmutatni. A kamerák beállításáról már nem lehet csak ilyen pozitívan írni, mert bár a célját, hogy személyessé tegyék a történetet, sikerül elérnie, de több jelenetnél is inkább zavaró, hogy hova fókuszál a kamera. A történéseket a néző sokszor csak sejtheti, mert többet látni a Leiter Íriszt alakító Jakab Júlia nyakán éktelenkedő szőrszálakból, mint abból, amire valóban kíváncsiak lennénk.
Forrás: port.huVégül, de nem utolsó sorban, ott van a már említett erős mondanivaló, ami az igazi savát-borsát adja a Napszálltának. Anélkül, hogy sokat árulnék el a filmről, csak annyit írok le, hogy Nemes László új filmjének leginkább a nők ellen elkövetett erőszak és az ő elnyomásuk a fő témája. A nemi erőszak témája többször is visszaköszön a történetben. Természetesen ezek a jelenetek rendkívül kényelmetlenek, de mégsem maga az erőszak üti a legnagyobbat a néző gyomrába, hanem az azt övező elemek, ahogy a szereplők a szexuális erőszakot teljesen természetesnek kezelik. Magán a vásznon megjelenő erőszakot talán ezért sem érzi a néző olyan erősnek. Egy kosztümös drámától nem is várja az ember, hogy brutális és véres legyen, a Napszállta mégis becsempészi azt, de csak gondosan, finoman adagolva. Először csak egy pofon csattan el, megrángatják a nőket, majd ahogy haladunk előre a történetben úgy lesz egyre több az ütés, pisztolydurranás és gyilkosság. A főszereplő Íriszért furcsa mód mégsem tudunk izgulni. A kalapos hölgy csak sodródik az eseményekkel, a jelentős történések csak mellette, és nem vele történnek, így nagy baja igazából sosem esik. Mégis valahol pont ez a lényege ennek a filmnek. Lehet, hogy csak szemlélői vagyunk a jelentős történelmi eseményeknek, számunkra mégis a személyes problémáink azok, amik a saját életünkről szóló film fókuszába kerülnek. A Napszállta egyik erőssége a jó színészi gárda, de ez sajnos csak az arcjátékokból és gesztusokból derül ki. A párbeszédek nagyon gyengére sikerültek, ugyanis azok többsége csak 2-3 szavas benyögések, nem pedig szépen megírt dialógusok. Talán ha Nemes László a következő filmjénél csak a rendezésre koncentrálna, a forgatókönyvírást pedig másra hagyná, olyan filmet sikerülne alkotnia, amire egy rossz szavunk sem lehetne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.