A megemlékezésen Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti Egyesület elnöke emlékezett vissza a hajó történetére.
A Szőke Tisza hajó 100 éves évfordulójáról emlékeztek meg Szegeden augusztus 18-án, pénteken. A megemlékezésen részt vett
Balogh Tamás
, a TIT Hajózástörténeti Egyesület elnöke is, aki beszédében részletesen előadta a Szőke Tisza hajó történetét 1917-től 1977-ig, amikor a hajót kivonták a vízi úti forgalomból a soroksári Duna ágban. 1979-ben az akkori szegedi tanácselnök,
Papp Gyula
a város részére megvásárolta a hajót, amit Szegedre vontattak, majd a város két nagyvállalatnak, a Csongrád megyei Vendéglátó vállalatnak és a Szegedi Vízműveknek adta át üzemeltetésre azzal, hogy a két nagyvállalatnak kell a szükséges felújításokat elvégezni. 1980 júliusában Papp Gyula és
Török József
vették át a hajót, ami 1990-ig étteremként és bárként üzemelt, míg az orrészénél 50 négyzetméteres úszókosár biztosította a nyári strandolást. 1990 és 2000 között a hajó diszkóként üzemelt, majd 2000-ben a város átadta a Tisza-Yact hajójavító telepnek azzal, hogy szükséges felújítás után a tápéi kikötőnek a vezérhajója legyen. Ez azonban mégsem történt meg, a hajó állaga 12 éven keresztül romlott, míg 2012-ben eddig tisztázatlan körülmények miatt léket kapott és elsüllyedt. A Szegedi Hagyományőrző Egyesület a hajó megmentéséért fáradozott, de sem a város, sem az örökségvédelmi hivatal a szükséges intézkedést nem tette meg a megmentés érdekében. Időközben a SZEVIÉP tulajdonába került, s mivel csődeljárást jelentett be, így a felszámoló hatóság közel 5 millió forintért eladta bontásra azzal, hogy a megjelölt hajó tartozékokat megőrzésre át kell adni az Örökségvédelmi hivatalnak. Ezután a bontó cég is bejelentette csődöt, így a mai napig a hajó alsó vasszerkezete a vízben van, magába foglalva a legértékesebb egységet, a kazánt, kormánykereket, kormánylapátot. Balogh Tamás jelezte, hogy a Szőke Tisza hajó életútjáról könyvet ír, hasonló módon, mint a Szent István csatahajóról, amit 1918-ban az első útján egy olasz torpedóromboló rakétája süllyesztett el. A fentiekből adódóan a Szőke Tisza hajó sorsa még mindig sok kérdőjelet von maga után, egyelőre nem tudni, hogy mikor és ki fogja kiemelni a hajóroncsot, ami esztétikailag is romboló hatással van a kikötő területére. A Szegedi Hagyományőrző Egyesület szívből örülne, ha az íródó könyv utolsó fejezete arra is választ adna, hogy a hajóból kibontott alkatrészek múzeumba kerülnek-e, vagy újbóli beépítésre. A hajó történetét az érdeklődők
tekinthetik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.