Több alkalommal is felcsendül A Notre Dame-i toronyőr világszerte népszerű, Oscar-díjra is jelölt Disney-dalokat felvonultató musicalváltozata a 2017-es Szegedi Szabadtéri Játékokon. A darab egyik szerzője, Stephen Schwartz az MTI-nek adott interjúban elmondta: a megszokottnál sötétebb hangulatú feldolgozásra számíthat a közönség.
A
Victor Hugo
regényéből készült, Magyarországon először látható darabot a többszörös Oscar-díjas Alan Menkennel (Aladdin, A Szépség és a Szörnyeteg, A kis hableány) jegyző Stephen Schwartz hozzátette: Európában először Berlinben mutatták be 1999-ben A Notre Dame-i toronyőr musicalváltozatát, amellyel azonban a szegedi előadás csak részben lesz azonos. "Több olyan dal is maradt az előadásban, amit még a berlini változathoz írtunk, de sok új anyagot is hozunk, és a szövegkönyv is jelentősen megújult. Az előadás közelebb lesz így az eredeti regényhez, hangulatában is, mint a korábbi színpadi vagy az animációs változatok" - hangsúlyozta. Mint fogalmazott, bizonyos szempontból egy "sötétebb" hangulatú, "felnőttesebb" Notre Dame-i toronyőrre lehet számítani, de ez nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne szórakoztató. A Budapesti Operettszínházzal közös produkcióban többek között új bemutatkozó dalt kap Esmeralda, a kocsmai jelenetben új zenére mulatoznak a cigányok, valamint teljesen új nyitányt írtak a második felvonáshoz. További újítás, hogy a három vízköpő helyett Quasimodo elméjében az egész katedrális életre kel - fűzte hozzá a dalszövegíróként és zeneszerzőként három Oscar-díjat (kettőt Alan Menkennel a Pocahontas, egyet Hans Zimmerrel az Egyiptom hercege című rajzfilm zenéjéért), négy Grammy-díjat és egy Golden Globe-ot is jegyző Stephen Schwartz, aki beszélt arról is: bár természetesen mindig nagy elismerés fontos díjakat elnyerni, nem lehet pusztán a kitüntetések számából kiindulva megítélni egy-egy dalt. "Rengeteg esetben nagyon jó dalok és nagyon jó filmzenék nem nyernek semmit, míg egy-egy közepes szerzemény sokszor komoly elismeréseket szerez" - jegyezte meg. A sikereiről szólva hangsúlyozta: Alan Menkennel közös zenéik megírásakor elsősorban mindig arra törekedtek, hogy a dalok ne csupán illusztrálják, hanem el is meséljék az adott történetet, valamint tökéletesen illeszkedjenek a karakterekhez és az adott jelenet érzelmi hangulatához. "Fontos az is, hogy ne a közönségnek kelljen utat keresnie a dalhoz, hanem a dal ragadja magával a közönséget" - fogalmazott. Arra a kérdésre, hogy egy-egy dal esetén a szöveg vagy a zene megírását tekinti-e az első lépésnek, Stephen Schwartz úgy válaszolt: a legfontosabb, hogy világos legyen, mi az adott dal "drámai célja", történetmesélői szerepe. Ha ezt sikerült meghatározni, általában jöhet a cím, ami segít dal strukturálásában. Közös produkcióik, például A Notre Dame-i toronyőr esetében Alan Menken szerezte a zenét, ő maga pedig a szöveget. Ilyenkor többnyire együtt dolgoznak, minden dallamhoz egyből szöveget illesztenek, nem várják meg, hogy először elkészüljön a dal teljes zenei anyaga. Az amerikai szerző elmondta azt is: mindenképpen szeretne jelen lenni a nyári előadáson, biztos abban, hogy a szegedi dóm tökéletes hátteret biztosít A Notre Dame-i toronyőr előadásához. Az összesen hat alkalommal - augusztus 11-én, 12-én, 13-án, 18-án, 19-én és 20-án - felcsendülő musical rendezője a Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas Kerényi Miklós Gábor lesz, a főszerepet Veréb Tamás játssza - olvasható a fesztivál internetes oldalán, amely kiemeli azt is: a szegedi dóm előtti magyarországi bemutató lesz az első alkalom, amikor a darab a világhírű francia katedrális hangulatát is megidéző környezetben lesz látható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.