Ki állította az első karácsonyfát? Minden veszély ellenére, miért díszítjük gyertyákkal a fenyőt? És egyáltalán, mit jelentenek a gömbök és girlandok? A karácsonyfa-állítás minden keresztény országban hagyomány, még ha az mára már világias vonzatot is kapott. Már a 17. századból is vannak feljegyzések a díszített fenyőről, de hazánkban csak a 19. század végén kapott rá a magyar polgárság.
Az örökzöld az örök élet szimbóluma, a gyertya pedig a fény felé fordulásé - erre már az ókori rómaiaknál is volt példa, a karácsonyfa-állítás jelenségének tehát tulajdonképpen egészen régre nyúló gyökerei vannak, melyeket a kereszténység részben adoptált. A pogány szokások java kötődik a téli napfordulóhoz, vagyis december 21-22. éjszakájához, mely dátumok a kereszténység szerint az adventi időszak végét, valamint Jézus születésének közelgő időpontját jelölik. "Klasszikus néprajzi vetülete nincs a karácsonyfa-állításnak, ez egy polgári szokásként jelent meg a 19. század második felében Magyarországon. Egyébként német nyelvterületről származik a szokás. Vannak olyan legendák, hogy az elsőt maga
Luther Márton
állította a fiának, írásos dokumentumokkal azonban ez nem támasztható alá. Viszont Elzászból a 17. századból már vannak feljegyzések. Korábban karácsony előtt úgynevezett karácsonyi piramist építettek, ez egy deszkákból összeácsolt háromszögletű alkalmatosság, melynek tetején gyertyát gyújtottak. Később ezt váltotta fel a fenyőfa, ugyanis a fény és a növények tiszteletének ókori római gyökerei is vannak" - mondta portálunknak
Deme Ágnes
néprajzkutató. A karácsonyfakultusz először a módos magyar arisztokráciát, majd a polgári réteget, végül a parasztságot is elérte a 19. század végére, 20. század elejére. A karácsony idővel nemcsak keresztény ünnep, a Megváltó születésének hirdetője lett, hanem világias vonzatot kapott, így lett belőle a család és a szeretet ünnepe. "Állítólag már középkori gyökerei is megtalálhatóak ennek a szokásnak, a fiatal fák kivágása, és ünnepeken áldozatként történő bemutatása Jézus fiatal korban bekövetkezett halálára utal. Azt állítják, tulajdonképpen a karácsonyfán keresztül a paradicsomi tudás fája is megjelenik."
A karácsony hamar begyűrözött az otthonokba, fokozatosan teret nyert a szerényebb körülmények között élő családoknál is. Hungarikumnak tekinthetjük, hiszen egyedül hazákban díszítik szaloncukrok a karácsonyfákat, valójában a finom édesség a 14. századi francia fondant cukor rokona. Deme Ágnes arra is kitért, az sem véletlen, hogyan öltöztetjük pompába az örökzöldeket. A girlandok, füzérek és boák az elmúlt századokban szalagok képében jelentek meg a tűlevelűeken, melyek a paradicsomi kígyót szimbolizálták. A gömbök pedig nem másokat helyettesítettek, mint az Édenkert almáit. "A déli országokban fontos a katolicizmus, azonban olyan éghajlaton élnek, ahol örökzöldek nem igazán vannak, náluk így a ciprusfélék feldíszítése és lakásba való bevitele a szokás. Korábban az alma és az ostya szolgált fenyődíszekként, mára univerzálissá vált, hogy édességekkel dekoráljuk a fákat. A 19. században eleve nem volt olyan nagy választék édességekből, mint ma, a gyümölcsök is megbecsültebb csemegék voltak. Az alma gyakorlatilag olyan volt, mint manapság a szaloncukor, az ostyának pedig liturgikus szerepe is van az áldozás során." Számos családban nemzedékről nemzedékre öröklődnek a karácsonyi díszek, sajnos az ünnep elüzletiesedése miatt már ez a hagyomány is kezd kikopni. Az utóbbi években trend lett azonos színű csecsebecsékkel kidíszíteni a fenyőket, nem beszélve a műfenyőkről és azok harsány változatairól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.