Kultúra

Gyüdi Sándor: A szegedi színház példa a kis társulatok számára

Gyüdi Sándor: A szegedi színház példa a kis társulatok számára

2015. február 17., kedd
Gyüdi Sándor: A szegedi színház példa a kis társulatok számára
gyudi_sandor03_gs

"Nekünk az a missziónk, hogy olyan művészeti értékeknek is színteret adjunk, amelyek nem feltétlenül a vonzó műfajok közé tartoznak. Az évad programjainak összeállításában a sokféleségre törekszünk." A főigazgatóval a műsorpolitikáról, a nézői igényekről, a sajtó véleményformáló erejéről beszélgettünk.

„A színház célja, hogy sokfélét, magas színvonalon, sok nézőnek, nagy jegybevétellel játsszon, ennek megvalósítása a színházvezetés feladata. Nyilvánvaló, hogy e célok részben egymás ellen hatnak. Goethe Faustjában például a színész sikerre vágyik, az alkotó szerint csak a magas művészi érték lehet a cél, a direktornak egy a fontos: a bevétel.”

Gyüdi Sándor

, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója még decemberben, az első magyar színi társulat atyjának tiszteletére szervezett konferencián ekképpen beszélt napjaink színigazgatási feladatairól. Lesarkítva ez azt jelenti, ha egy színház a fentiek szempontok közül a nézőszámot akarja kiemelni, akkor le kell mondania sokszínűségéről, nem szabad szűkebb rétegnek szóló, kisebb közönségvonzó képességű (ám értékes) produkciókat létrehoznia, és természetesen csökkentenie kell belépői árát. A fontossági sorrend döntés kérdése, hiszen lényeges mutató a nézőszámra vonatkozó statisztika – ezt egyetlen alkotó sem vitathatja –, de nem mindegy, mit áldoz fel önmagából egy színház a javuló „kereskedelmi index” érdekében. „Nekünk az a missziónk, hogy olyan művészeti értékeknek is színteret adjunk, amelyek nem feltétlenül a vonzó műfajok közé tartoznak. Az évad programjainak összeállításában a sokféleségre törekszünk. A szegedi színház több művészeti ágon is kínál előadásokat: 3 opera, 2 balett, 2 gyerekdarab mellett könnyűzenei darabokat, valamint a drámai színház produkciói klasszikus és kortárs, hazai és külföldi szerzők tollából is színpadra visz előadásokat.” A szegedi az első vidéki nemzeti kategóriába sorolt színházak egyike, jelenléte és változatos repertoárja példaként szolgál a környező kisebb társulatok számára.

gyudi_sandor02_gs

Elengedhetetlen számba venni a nézői véleményeket, ugyanakkor azt is szem előtt kell tartani, hogy a közönség vegyes – hangsúlyozta a főigazgató. Elvárásaik, kulturális fogyasztási szokásaik, érdeklődési körük és igényeik mentén rajzolódnak ki, kívánságaikat egyidejűleg teljesíteni pedig gyakorlatilag lehetetlen. A nézői elégedettségmérés leghatékonyabb szondája a jegyirodákban történő személyes beszélgetés, amely során kiderül, milyen véleménnyel vannak a szegediek egy-egy előadásról vagy rendezőről, azonban meglátásaik nem határozhatják meg a jövő évad műsorpolitikáját. A művészet templomába belépni ünnepi alkalom, a nézők élményekért váltanak jegyet, ha pedig elvárásaik és a színház kínálata nem találkozik, csalódás éri őket. „Az emberek sokat adnak a sajtó véleményére, ha a kritikus azt írja, hogy egy bemutatót már a premieren mindenki elutasított, azt sokan elhiszik. Pedig elképzelhető, hogy éppen azokra lenne érdemes beülni, amelyeken vitatkozni lehet” – utalt a média véleményformáló erejére Gyüdi Sándor. Ahogyan már fentebb a direktor említette, a szegedi színház minden évadban három opera és két balett bemutatót állít színpadra, ezzel szemben a győri, miskolci és pécsi vidéki nemzeti kategóriába sorolt teátrumok egy-egy operát vesznek műsorra, míg balett egyáltalán nem található meg a debreceni kínálatában. „Ez a teljesség csak nálunk érhető el, tehát annak is megvan az oka, hogy az állam ennek megfelelően súlyozza a pénzeket” – folytatta, amikor a központi költségvetési támogatás mértéke került szóba. A Szegedi Nemzeti Színház támogatása évről évre csökken, a tavalyi évben ennek mértéke 517 millió forint volt. Mintegy 7 millióval kevesebb jutott a Tisza-parti városba, mint a Debreceni Csokonai Színházba, s csak 4 millióval többet kapott, mint a Miskolci Nemzeti Színház. Némi javulás mutatkozik ugyanakkor a fizetőnézőszám alakulásában: míg az előző évadban alig több mint 80 ezer, addig a 2013/2014-es évadban 93 ezren voltak kíváncsiak a szegedi műsorkínálatra.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.