Kultúra

Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban

Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban

2013. október 29., kedd
Repülős történetek a Nemzeti Emlékezet Hetén az Emlékpontban
Horthy_Istvan

Október 30-án, szerdán délután 17 órára a második világháború hadtörténete iránt érdeklődőket várják az Emlékpontba, ahol Magó Károly roncskutatóval, Horthy István főhadnagy repülőbalesetének legújabb vizsgálatáról, valamint Oláh András Pál történésszel a brit hadseregben szolgáló lengyel pilótákról, a Szentes közelében nemrég feltárt lelőtt repülőgép megtalálásának történetéről beszélget Vincze Gábor, az Emlékpont történésze.

Magó Károly

zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa nemrégiben jelentette meg "Legenda és Valóság címmel

Horthy István

repülőbalesetének legújabb vizsgálati eredményeit. 1942. augusztus 20-án 5 órakor Horthy István repülő főhadnagy élete utolsó bevetésére szállt fel, melynek során egy magyar felderítőgépet kellett volna oltalmaznia a kísérőjével,

Nemeslaki Zoltán

őrmesterrel. Amikor megközelítették a felderítő gépet, Horthy repülőgépe erősen szűkített fordulóval próbált besorolni, azonban a gépe kipördült és dugóhúzóba esett. A pilótának sikerült ugyan kivennie a gépet a dugóhúzóból, az alacsony magasság miatt mégis a földbe csapódott. Horthy István, Magyarország kormányzóhelyettese a balesetben elhunyt. Magó Károly az eseményeket követő hét évtized múltával újra megvizsgálta a baleset körülményeit a modern balesetkivizsgálási módszerek bevetésével, törekedve arra, hogy minden vitatott kérdés kapcsán tudományos magyarázattal tudjon szolgálni. Az elmúlt időszakban

Ruzsán

és

Szentesen

is emlékművet avattak a második világháborúban megyénk felett lelőtt lengyel pilóták emlékére.

Oláh András Pál

történész, a légi háborúk kutatója elmondja, hogy az 1944. augusztus 1. és október 2. között zajlott varsói felkelésnek az a brit irányítással működő, különleges műveleti kötelék juttatott segélyszállítmányokat, amelyben ezek a hősi halált halt lengyel pilóták szolgáltak. A repülők az olaszországi Brindisiből vittek élelmiszert, gyógyszert, fegyvert a lengyel felkelők megsegítésére. A bevetések első napján, augusztus 2-án éjjel német éjszakai vadászok a szentesi Tisza-híd közelében lelőttek egy a küldetéséről visszatérő négymotoros Halifax bombázót. A hétfős személyzetből öten ejtőernyővel el tudták hagyni a gépet, ők hadifogságba estek. Ketten azonban életüket vesztették. '44. szeptember 11-ére virradó éjjel 3 órakor a mai Ruzsa határában hét lengyel repülős halt hősi halált, amikor egy német vadászgép a négymotorost eltalálta.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.