Kultúra

A Szegedi Kortárs Balett táncosai a Tömörkényben

A Szegedi Kortárs Balett táncosai a Tömörkényben

2012. április 3., kedd
A Szegedi Kortárs Balett táncosai a Tömörkényben

Szoktak-e alkoholos befolyásoltság alatt színpadra lépni, vannak-e babonáik, mi kell ahhoz, hogy valakiből jó táncos legyen? — ilyen és ehhez hasonlókat kérdeztek a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola diákjai azon a rendhagyó művészettörténet órán, amelyre meghívták a Szegedi Kortárs Balett szinte teljes társulatát.

Az egyik apropó az volt, hogy április 20-án előbb Szegeden, majd később a Művészetek Palotájában is bemutatják

Igor Sztravinszkij

Orpheus és

Bartók Béla

A fából faragott királyfi című produkcióit, amely a Nemzeti Táncszínházzal közösen jött létre, a másik pedig az, hogy jövőre ünnepli a társulat fennállásának 25. évfordulóját. Az ének-zene, a humán tantervű, valamint a képző-és iparművészeti osztály tanulói érdeklődve hallgatták a társulat megalakulásának történetét,

Pataki András

igazgató és

Juronics Tamás

művészeti vezető visszaemlékezéseit, a táncosok személyes vallomásait arról, hogyan alakul egy átlagos napjuk a színházban. A rendhagyó óra arra is jó alkalmat kínált, hogy a diákok megismerkedjenek a balettművészet fortélyaival, amely összetett művészeti ág lévén ugyanúgy magában foglalja a tánc, a zene és a képzőművészet elemeit. Egyfajta felhívás is volt kerengőre ez a találkozás, hogy a különböző művészeteket tanuló fiatalok gyakrabban felkeressék a színházat, s ne csak a bemutatókra járjanak el, hanem látogassák meg a próbákat, legyenek szemtanúi egy előadás keletkezésének, megszületésének is. A társulatnak mindig szüksége van nem csak táncosokra, de tehetséges jelmez- és díszlettervezőkre, plakáttervezőkre, egyszóval tehetséges, kreatív fiatalokra, akik előtt mindig is nyitva állt a kortárs balett ajtaja.

Miközben a művészek a balettről, a színházról, egyszóval a munkájukról vallottak, az ifjú képzőművész-palánták igyekeztek a fehér papíron is megörökíteni a neves vendégeket. A közel 2 órára sikeredett beszélgetés vége felé az eleinte alaposan megszeppent diákok már teljesen felszabadultak, s olyat is meg mertek kérdezni, amit egy bulvárlap sokat tapasztalt újságírója is megirigyelhetett volna: nevezetesen játszottak-e már alkoholos befolyásoltság alatt, milyen babonáik vannak a táncosoknak fellépés előtt, hogyan történik egy szerep felépítése, lelkileg hogyan készülnek fel egy-egy karakter megformálására, van-e különbség a női és a férfi szerepek életre keltése között. Láthatóan minden érdekelte őket, mindenre kíváncsiak voltak, ami a táncművészettel kapcsolatos. Juronics Tamás a férfi és a női princípiumról szólva elmondta, amióta rendez és koreografál, nem találkozott még olyan darabbal, amely valamilyen vonatkozásban nem a szerelemről, a szexről szól, ez az alapja, mozgatója minden konfliktusnak. A táncosok vallomásaiból kiderült, az egyik minden bemutató előtt, mielőtt szétnyílna a függöny, nyom néhány fekvőtámaszt, a másik előző este sem iszik alkoholt, nem bulizik, a harmadik sohasem beszél arról, hogy előadás közben esetleg elvéti a lépést és hibázik, mert akkor a malőr valóban be is következik, megint másik kötelezően elmegy a WC-re minden előadás előtt – biztos, ami biztos alapon.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.