Kultúra

Bosszúállók a Szegedi Kortárs Balett műsorán + FOTÓK

Bosszúállók a Szegedi Kortárs Balett műsorán + FOTÓK

2011. november 18., péntek
Bosszúállók a Szegedi Kortárs Balett műsorán + FOTÓK

Bosszúállók címmel újabb bemutatóra készül november 25-én a Szegedi Kortárs Balett társulata. Görög drámák hősnőinek történetei inspirálták a két alkotót a Szegedi Kortárs Balett legújabb estjének témaválasztásában. Szophoklész és Euripidész műveinek szereplői kerülnek a táncszínpadra Pedro Goucha Gomes portugál koreográfus, a Nederlands Dans Theater egykori táncosának és Juronics Tamás, a társulat művészeti vezetőjének koreográfiájában.

Élektra, Médeia, és a Trakhiszi nők főhőse, Déianeira tetteinek és sorsának mozgatója a bosszú. A bennük kialakuló lelki folyamatok, valamint motivációik válnak a darabok központi témájává, mely egyben kiváló lehetőség a táncosoknak az izgalmas karakterek megformálására. A sajtótájékoztatón a portugál koreográfus elmondta, nem törekedett a darab történelemszerű elmesélésére, inkább a gyermekgyilkos Médeia másnapi agóniáját, lelki vívódását szeretné ábrázolni, azt a rémületet, lelki sokkot, ami rémséges cselekedetének elkövetése után hatalmasodott el rajta. A darab nem narratív, nincs benne fejlődés, állapotokat mutat be, a pokol egyfajta statikus rezdülése követhető nyomon a tánc segítségével. Nagyon sötét életérzéseket közvetít a mű, így nem csoda, hogy rendezője is bevallotta, nem szimpatizál a főszereplőjével. Az újságíróknak bemutattak egy részletet a rendkívül expresszív előadásból, amely ötletességével, remek koreográfiájával méltán tarthat számot nagy érdeklődésre a balettet kedvelő közönség körében. Pedro elmondta, a borús Hollandia után kiválóan érzi magát a napsütötte Szegeden, a kaja is finom, egyedül a kávénkat tartja nagyon rossznak.

Juronics Tamás, az Élektra és a Trakhiszi nők rendezője a művekben végigvonuló szerelemről, féltékenységről beszélt. Élektra − lélektani értelmezés szerint − mintegy sűrítve magában hordozza a lányok előtt álló feladatot, a komplex női szerepmodellt és a saját értékek megtalálását. Ha Élektrára, a nőre tekintünk, láthatjuk, hogy személyisége esszenciálisan foglalja magában mindazokat a sajátosságokat, amelyeket a modern pszichológia tud a nőiség alakulásáról és buktatóiról. Nem könnyű görög tragédiákat játszani, hangsúlyozta Juronics, minden mű egyfajta kroki, 26 percben kell elmondani mindent Élektráról, amikor könyvtárnyi irodalom sem elegendő ehhez. A néző egyfajta esszenciát fog látni, a fizikai állapotokra is kivetíthető lelki katarzist, ami mozgatja a szereplőket úgy, hogy ezekben a rezdülésekben könnyen ráismerhetünk stresszes, betegesen neurotikus valóságunkra is. Pataki András, a balett igazgatója elmondta, a társulat jövőre ünnepli fennállásának 25. évfordulóját, ezért táncfotó-pályázatot hirdetnek. Az év végéig lehet fotózni a társulat előadásait, főpróbáit, majd 3 képpel benevezni. Eifert János lesz a zsűrielnök, a győztest pedig a jubileumi évad elején hirdetik ki. A legjobb fotó szerzője megbízást kap az első bemutató fotózására. Az igazgató ez úton is köszönetet mondott a Szilánk Zrt.-nek, hogy a társulat raktárába történő betörés után támogatásként azonnal felajánlott egy biztonságos, őrzött raktárhelyiséget a balett számára. Juronics külön megköszönte a sajtó közreműködését is az ügyben.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.