A város egyetlen színházaként minden igényt ki kell elégítenie a Szegedi Nemzeti Színháznak. Az elsődleges elv tehát a sokszínűség – vallja Gyüdi Sándor, az intézmény főigazgatója. Augusztus 8-ától kezdődik a bérletezés.
„Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az előző évadban – szemben országos tendenciákkal – ismét emelkedett a nézőszámunk. Ez különösen azért nagy öröm, mert a megelőző két évben egy nagyarányú, harmincszázalékos növekedést tudtuk produkálni, és nem voltunk benne biztosak, hogy innen lehet még továbblépni. A tavalyi évad 104 ezer fizető nézője viszont rácáfolt erre a vélekedésünkre. Ez nemcsak büszkeséggel tölt el minket, hanem a megszerzett közönség megtartására feladatot és kötelességet is jelent számunkra” – hangsúlyozza a direktor. „A budapesti néző a maga ízlése szerint választhat az Operettszínháztól a Katona József Színházig, az egyéni igényeknek, daraboknak és játékstílusoknak megfelelően. Nálunk mindenki számára adni kell valamit. A közös mérce: a minőség. Bemutatóink művészeti ágak szerinti megoszlása nem változik, ezeken belül is hasonló műfaji elrendeződést mutat az új repertoár” – vázolja a műsorrend alapkoncepcióját
Gyüdi Sándor
.
Három operapremierrel jelentkezik majd az új évad, melyből kettő ritkaság. Októberben kerül sorra
Zandonai
Francesca da Riminije a Kossuth-díjas
Juronics Tamás
rendezésében, amelyet Magyarországon keveset játszanak, de Olaszországban nagy népszerűségnek örvend. Egyébként pedig a művészettörténet egyik legsokszínűbben feldolgozott szerelmi tragédiája –
Dantét
is már megihlette a történetet, de
Rodin
Csók című alkotása is
Francesca
és
Paulo
alakját idézi meg. A 19. századi Itáliában több mint harminc opera született erre a témára. Ugyanígy ritkaság a bicentenáriumi Liszt-dömpingben, hogy a szerző egyetlen operáját, a Don Sanche-t is előveszik, amit
Anger Ferenc
állít Szegeden színpadra, aki a közönségnek három egymás követő év operarendezéséből már ismerős. A produkció sikert aratott a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, szegedi premierjére most ősszel kerül sor. A mű azért is érdekes, mert nem tipikus Liszt-darab, nem a romantikus-patetikus szerző mutatkozik meg benne, inkább egy Rossini-vígoperára hasonlít. Nem is csoda, hiszen 14 évesen komponálta
Liszt
– tudtuk meg Gyüdi Sándortól. A harmadik operapremier a tavasszal műsorra tűzendő Pillangókisasszony
Puccinitől
, melyet
Bozsik Yvette
Kossuth-díjas táncművész rendez.
A drámai tagozat is széles skálát kínál a klasszikus szerzőktől a kortársakig:
Schillertől
a Haramiák,
Ibsentől
a Hedda Gabler, illetve a népszerű
Schimmelpfennigtől
a Nő a múltból,
Gieselmanntól
a Kolpert úr,
Petr Zelenkától
a Hétköznapi őrületek került a műsorfüzetbe.
Bodolay Géza
főrendező jegyzi a Schiller-darabot és természetesen Schimmelpfennig színdarabját is, hiszen a szerző magyarul is játszott kilenc drámájából négyet Bodolay mutatott be először Magyarországon. A Hedda Gabler rendezésére a Liliom és Édes Anna kapcsán már Szegeden is jól ismert
Keresztes Attila
érkezik. A Hétköznapi őrületek színpadra állításával
Balikó Tamást
, a magyar színházi élet egyik érdekes és sokszínű figuráját bízták meg. A Kolpert urat a fiatal rendező,
Hollós Gábor
viszi színre.
Szép Ernő
két egyfelvonásosa is színpadra kerül a Kossuth-díjas
Bezerédi Zoltán
rendezésében.
Fésűs Éva
eredetileg tévé-mesejáték formájában írt Palacsintáskirálya
Toronykőy Attila
„színházi tolmácsolásában” kerül a szegedi nagyérdemű elé. A világsikerű magyar alkotásból, a Macskafogóból színpadi adaptációt
Szikora Róbert
zenéjével készítenek – ennek rendezésére visszatér Szegedre
Telihay Péter
. Az évadnyitó kisszínházi premier az
Ács János
rendezte Veszedelmes viszonyok dramatizált levélregény – ismert és közkedvelt darab.
A könnyűzenei produkció idén is a zenés és a drámai tagozat együttműködésében valósul meg. Egy igazi klasszikust,
Bernstein
West Side Story-ját mutatják be. A próza, a zene, a látvány és a színpadi mozgás egységét Juronics Tamás biztosítja rendezőként és koreográfusként. Idén klasszikus témákhoz nyúl a Szegedi Kortárs Balett. Ősszel az Elektra kerül sorra a Kisszínházban, tavasszal pedig
Bartók
Fából faragott királyfija elevenedik meg a tánc nyelvén, amely Juronics Bartók-œuvre-éjában már nem először szerepel, a Szegedi Szabadtéri Játékok számára komponálta meg először. Továbbjátsszák többek között a tavalyi sikerdarabokat, mint A kölyök, a Csárdáskirálynő vagy a Három nővér.
Augusztus 8-ától októberig lehet bérleteket váltani. Szeptember 10-ig újíthatjuk meg a régi bérleteket. A vásárlásban leggyorsabb első háromszáz néző ajándékjegyet kap az évadnyitó társulati ülés estéjén, szeptember 9-én tartandó nyitánygálára, mely az évad előzeteseként részleteket villant fel a sorra kerülő produkciókból. A bérletárat úgy számítják, hogy a benne foglalt előadások egyes helyárait, a szólójegyek árát összeadják, és az összegből 10% mérséklést biztosítanak – tudtuk meg Gyüdi Sándortól. A Szegedi Nemzeti Színházban a kedvezmények összevonhatók, nem a legnagyobb kedvezményt érvényesítik, hanem mindet, amire egy néző jogosult lehet, pedagógusok, nyugdíjasok, diákok, könyvtárosok, közszolgálati dolgozók 20%-os kedvezménnyel válthatnak bérletet, emellett partneri szerződéseken alapuló egyéb kedvezmények is igénybe vehetők. Az a múlt évadi bérlettulajdonos pedig, aki magával hoz legalább egy új bérletvásárlót, idei bérlete árából további 10% kedvezményt kap. Évközi kedvezmények és ajándékok is járnak a bérleteseknek, például a bérletben nem szereplő előadásra is komoly arányú kedvezménnyel vehetnek jegyet – így lesz ez az Armel Operafesztivál produkcióival is. A legalacsonyabb helyár-kategóriában egyáltalán nincs áremelkedés, a magasabbakban is inkább abból származik némi drágulás, hogy a benne foglalt előadások (nagyszínházi vagy zenés produkciók) helyárai egyébként is magasabbak. Az opera bérletek és az egyetemisták Universitas bérletének árai is változatlanok maradtak – magyarázta a főigazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.