Kultúra

Restaurátorok és piktorok a Könyvtárosok Világnapján

Restaurátorok és piktorok a Könyvtárosok Világnapján

2011. április 15., péntek
Restaurátorok és piktorok a Könyvtárosok Világnapján

Csütörtökön délután színes programsorozattal várta az érdeklődőket a Somogyi-könyvtár a Könyvtárosok Világnapja alkalmából. A könyvtár és a könyvtárosok megismerését célzó rendezvények keretében megismerhették az érdeklődők a bibliotéka belső világát az Emlékkönyvtártól a restauráló műhelyig. Dél-alföldi piktúra – Válogatás a város rejtett kincseiből címmel kiállítás is nyílt az első emeleten.

Ahová az olvasó nem léphet be – a restaurátorműhelyben a régi könyvek újjáélesztése folyik, mi ide tértünk be a világnapon. Aprólékos, időigényes, mesteri kezeket és szaktudást igénylő munka.

Vóna Györgyné

restaurátor a napi munkában levő könyveken végzendő műveleteket mutatja meg. Hat igen megviselt kötet sorakozik az asztalon, Somogyi Károly hagyatékából. Ezeket általában csak kutatók forgatják. Amikor a Kultúrpalotában kialakították a polcokat, nem minden kötet fért fel, ezért az említett könyvek külső raktárba kerültek, és ott sérültek meg egy beázás révén. Penészesek lettek a lapok, megrongálódott a kötéstábla. Most a lapokat fertőtlenítik, a kötéstáblát kiegészítik és pótolják a hiányzó pergament. Először portalanították a lapokat, majd a penészes lapszéleket fertőtlenítő oldattal kezelték – avat be a részletekbe a restaurátor. A beázás és a fertőtlenítés során a papírlap enyvezőanyaga kiázott, ezért a lapokat utánenyvezték. Így már a megviselt lapszélek nem fognak tovább porlani. Van olyan eset is, mikor a sérült lapot is ki kell egészíteni – árulja el Vóna Györgyné. Ha nem ollóval vágták el, akkor a papírrostokat gyakorta szépen össze lehet ragasztani anélkül, hogy ragasztócsíkot használnának. Ha olló volt a bűnös, akkor csíkokkal pótolják a hiányokat. A javításhoz kézzel merített papírokat használnak, amelyeket fehér színben vásárolnak meg, és maguk színezik a restaurálandó könyv lapszínének megfelelően – teával és kávéval. Olyan eset sem ritka, mikor fehéríteni, tisztítani kell a lapokat. Ilyenkor szitákat tesznek a lapok közé, és úgy áztatják őket addig cserélve a vizet, amíg az tiszta nem marad. Tehetik ezt azért, mert annak idején a nyomdafestéket még úgy állították össze, hogy ne tudjon elfutni – magyarázza a restaurátor.

Dél-alföldi piktorok a raktárak mélyéről

Néhány képpel egy tárlat is nyílt az első emeleten. Inkább ízelítőnek, szemelvénynek készült a városi önkormányzat képzőművészeti gyűjteményéből vett válogatás, a raktárak mélyéről – tudtuk meg

Tóth Attila

művészeti szakírótól. E képek között vannak igazán jó alkotások is, a dél-alföldi piktúrát, Szegedhez kötődő festészetet nagyon jól reprezentáló művészektől, talán nem is értjük, miért vannak a raktár mélyén – tette hozzá. Az alkotások az 1945-47-től 1990-ig terjedő időszakban keletkezett szegedi műgyűjtemény darabjai. Ebben az időben a magánmecenatúra elsorvadt a vásárlóerő meggyengülése miatt, valamint a voluntarista-szocialista elképzelés volt meghatározó, mely szerint a művészeket el tudja tartani az állam. Érdekvédelmi szervezet, művészeti alap alakult, amit éppen napjainkban számolnak fel. A képvásárlások állami mecenatúraként jelentkeztek, de nem túl sok pénz volt arra, hogy a művészeket ilyen módon támogassák. A gyűjtemény több száz darabból áll, és az említett korszaknak teljes keresztmetszetét adja. Szegedi és vásárhelyi képzőművészek munkái egyaránt láthatók:

Németh József

korai munkája a hatvanas évek elejéről, abból a korszakból, amikor áttelepült Vásárhelyre;

Kajári Gyula

, az „etikus grafikus” remek rajza, vagy

Pataki Ferenc

, a szegedi művészet tiszteletre méltó nagymestere vadóckorszakából, 1973-ból származó képe is a helyet kapott a könyvtárban

Erdélyi Mihály, Cs. Pataj Mihály, Hézső Ferenc, Magos Gyula, Novák András, Pintér József

és

Vlasics Károly

alkotásai mellett. „Miért vannak raktárak mélyén?” – tette fel a kérdést Tóth Attila. Mint elmondta, a mai hivatali dolgozók túl vannak már ezen a korszakon, nem is értenék már esetleg a képeket. „Nekem olyan ez a kiállítás, mint egy érettségi találkozó, a képvásárlások idején a városi tanácsnál dolgoztam. Művészettörténészekből álló grémium válogatta ki ezeket őszi vagy nyári tárlatra” – mesélt a képek történetéről a szakíró. Azt is megtudtuk, ugyanilyen gyűjtemény létrejött a Csongrád Megyei Önkormányzat elődjénél, a Csongrád Megyei Tanácsnál is, de annak darabjai jórészt a folyosókon, illetve a közösségi termekben kaptak helyet. „Azért jó egy ilyen tárlat, mert ráirányítja a figyelmet arra, hogy van itt egy kallódó érték. Évtizedek komoly, tudatos munkájával összehordott műegyüttes. Egyesíteni kellene a két önkormányzat gyűjteményét, például a múzeumban” – véli Tóth Attila.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.