Kultúra

Lotz Károly festménye a makói múzeumban + FOTÓK

Lotz Károly festménye a makói múzeumban + FOTÓK

2010. november 12., péntek
Lotz Károly festménye a makói múzeumban + FOTÓK

Lonovics Kornélia hazatért

Nem mindennapi esemény színhelye volt a makói József Attila Múzeum: egy korábban ellopott, majd a későbbiekben az eredeti tulajdonos által visszavásárolt, Lonovics Kornéliát ábrázoló, Lotz Károly által megörökített egészalakos portré került a múzeum birtokába, az alkotást a képen ábrázolt hölgy unokái adtak át a közgyűjteménynek. A képátadó ünnepségen jelen volt Mágori Józsefné, a térség országgyűlési képviselője, Vízhányó Ferenc, a megyei közgyűlés alelnöke, Orbán Imre, a megyei közgyűlés oktatási, kulturális és sportbizottságának az elnöke, valamint Marosvári Attila, Makó alpolgármestere.Vígh Annamária, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főosztályvezetője a kulturális politika prioritásairól szólva kiemelte a vidéki művelődési intézmények megerősítésének és megtartásának, a támogatás jelentőségének, a források fenntarthatóságának és megbízhatóságának fontosságát. Hangsúlyozta, az új politikai irányzat a közgyűjtemények gyarapodását, gazdagodását kívánja nagyobb hangsúllyal támogatni, mert ezen a területen jelentős elmaradás tapasztalható. Egy 50 milliós program keretében a minisztérium haza szeretné hozatni a külföldre került magyar műtárgyakat, gyűjteményeket, hogy azok valóban közkinccsé válhassanak, az Alfa-program keretében az önkormányzatok által fenntartott muzeális intézmények szakmai munkáját és infrastrukturális fejlesztését kívánja támogatni. A Makóhoz és Csanád megyéhez köthető régi nemesi családok (Lonovics, Csáky, Hollósy) történetét Halmágyi Pál múzeumigazgató ismertette, Bakó Zsuzsanna, a Magyar Nemzeti Galéria főosztályvezetője pedig a kép alkotójáról és a korról beszélt. Lotz Károly a XIX. századi magyar festészet meghatározó alakja volt, korának egyik legfoglalkoztatottabb alkotójaként tartották számon. A mindenki által szeretett és rendkívül népszerű művész nagy imádója volt a gyengébbik nemnek, nőalakjai többnyire kifinomult, erotikus vonzerejükkel hatnak. A festményen megörökített Lonovics Kornélia a legendás Csanád vármegyei főispán, Lonovics József és az ünnepelt operaénekesnő, Hollósy Kornélia unokája volt. Az elmúlt 110 év során a festmény kalandos utat járt be. A dombegyházi Lonovics-kúria falán függött, majd később a család békéscsabai otthonába került. A II. világháború végén a család – mindenét hátrahagyva – menekülni kényszerült. Az 1945 tavaszán visszatérő családtagok már csak a kifosztott lakást találták és a beköltözött idegeneket. A megmaradt dombegyházi birtok eladásából évek alatt sikerült visszavásárolniuk a széthúzott értékeket, családi ereklyéket, így került vissza a Lonovics Kornéliát ábrázoló kép is a tulajdonukba. Bisztray Borbála, Kornélia unokája, a családi hagyományról beszélt. Elmondta, hogy édesanyja, Nelly grófnő, a neves ősök előtt tisztelegve kápolnát építtetett Dombegyházán, Hollósy Kornélia nevét viselő alapítványt hozott létre, majd megírta és meg is jelentette a család történetét. Régóta dédelgetett vágya volt, hogy édesanyja képe a makói közgyűjtemény része legyen. A grófnő 2008-ban bekövetkezett halála után gyermekei most teljesítették végső akaratát, így az ünnepség végén az értékes műalkotást elhelyezték az emeleten található gyűjtemény darabjai közé.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.