Kultúra

Digitális tudásra nevelnének a 21. századi néptanítók

Digitális tudásra nevelnének a 21. századi néptanítók

2010. október 5., kedd
Digitális tudásra nevelnének a 21. századi néptanítók

Adóbevallás interneten keresztül? Eligazodás az elektronikus közigazgatási ügyintézésben? Van segítség, csak kevesen és keveset tudnak róla. Az eMagyarország Centrum továbbképzést szervezett hétfőn az eMagyarország Pontokon dolgozó eTanácsadók részére. A dél-alföldi régió rendezvényének – melyen több mint száz szakember vett részt – a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár központi épülete adott helyet. A szakmai találkozó célja az eTanácsadók továbbképzése volt.

A mostani választási periódusnak a végére a jelenleg elérhető 27 elektronikus közigazgatási formák túlnyomó többségét kötelező jellegűvé teszik. Ennek a technikai oldala – az alkalmazások kifejlesztése – könnyen megvalósítható. A felhasználóknak azonban lépést kell ezzel tartaniuk. Ezt szolgálja az eMagyarország-program – magyarázta

Cseterki Imre

, az NT Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője, amely a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából az eMagyarország-program szakmai végrehajtója.

Digitális írástudatlanság

Előadást hallhattak a résztvevők a nyílt forráskódú szoftverekről is, látszik ugyanis, hogy országos viszonylatban problémát jelentenek az anyagi források. Az emberek nem tudják megfizetni a drága „dobozos” szoftvercsomagokat, viszont igény van különböző alkalmazások használatára. Ma már a piacon számtalan olyan ingyenesen megszerezhető és nagyon jól hasznosítható program elérhető, amit ezeken a pontokon is lehetne használni, ha ismernék. A megyei APEH-től is érkezett egy előadó. Jelenleg az adóbevallás az egyetlen olyan kötelező közigazgatási ügyintézési forma, amelyet digitálisan intéznek. Az adóbevallások rendszere évről évre változik, új elemek lépnek be – hogy az eTanácsadók tudjanak segíteni az állampolgároknak, ezt is ismerniük kell.

Magyarországon a statisztikai adatok szerint a lakosság 50 százaléka még nem rendelkezik digitális ismeretekkel, amely egyébként nem sokkal marad el az európai uniós átlagtól, például Franciaországban is hasonló a helyzet, így az unió is örömmel fogadja az eMagyarországhoz hasonló programokat. Fel kell hozni ugyanis a lakosság digitális tudását olyan szintre, amely befogadóvá teszi az elektronikus ügyintézésre való átállásra. A végcél a papír alapú adminisztráció lecserélése. „Az embereket átnevelni nem gyors folyamat, felhasználóvá kell tenni olyanokat, akik még a gép bekapcsolásától is idegenkednek. Az eTanácsadók pedagógiai módszertani képzésben is részesültek, az ő feladatuk az, hogy megtanítsák az eszköz használatára és előnyeire az embereket. Ahhoz, hogy a digitális közigazgatási ügyintézés érdemben valóban bevezethető legyen, a digitális írástudásnak 70 százalékra kellene nőnie” – ismertette a számokat az ügyvezető. Mint elmondta, az is problémát jelent, hogy kevés a gép – sokan ugyanis nem tudják megvenni. Az eMagyarország-pontokon viszont bárki ingyen hozzáférhet a számítógépekhez, ezért várhatóan az állampolgári igények oda fognak bezúdulni. A program másik feladata tehát, hogy a pontokat is felkészítse e terhelés fogadására gépileg és a humán segítség terén egyaránt. Aki bemegy egy ilyen pontra - például a Somogyi-könyvtárba -, ingyen internetezhet és ingyen kap segítséget a közigazgatási ügyek intézéséhez.

Néptanítók

A délutáni előadók között a regionális munkaügyi központtól is érkezett ügyintéző, aki a munkahely-lehetőségek, illetve ezek ügyintézése kapcsán felmerülő gyakorlati tapasztalatok átadásáról szólt. Ez azért fontos, mert az eMagyarország-pontokon folyó munka azt mutatja, hogy nem csupán a digitális ismeretek terjesztése áll a fókuszban, hanem az ott dolgozó eTanácsadók kvázi 21. századi néptanítói funkciót töltenek be – mondta Cseterki Imre. Bizalmi emberek, a helyi lakosok minden ügyes-bajos dologgal megkeresik őket, ugyanis a vidéki kistelepüléseken élők alapvető állampolgári ismeretei elég hiányosak. Ha valaki például egy munkahely megszerzéséhez segítséget tud nyújtani, annak tekintélye lesz a faluban.

Jó, de nem tudunk róla

Cseterki Imrétől megtudtuk, a korábbi kormányzatok eléggé mostohának tekintették az eMagyarország marketingjét. Így az egyik problémát az jelenti, hogy nem ismert az a fajta tevékenység, amely az eMagyarország-pontokon zajlik. A tényt, hogy létezik ilyen, tábla is jelzi, de hogy ez mire jó, kevesen tudják. „Az a feladat, hogy megmutassuk, hogy milyen hasznos oldala van ennek a programnak az állampolgárok saját érvényesülésében, akár üzleti-munkahelyi előmenetelében” – hangsúlyozta az ügyvezető. Lehetne központilag propagálni az eMagyarországot például az országos médiumokban figyelemfelkeltő hirdetésekkel. Ezek azonban sokba kerülnek, így ezt a pont jelenleg nem tudja megtenni. Viszont maguk az eTanácsadók is sokat tudnak tenni a saját lakókörnyezetükben. Az új kormányzat folytatni kívánja a programot, de úgy tűnik, hogy teljesítményhez fogják kötni az elérhető támogatásokat. Ehhez az eMagyarország-pontokat aktivitásuk, munkájuk színvonala, eredményességük szempontjából kategorizálják majd. Minősíteni fogják például az eTanácsadók munkáját, alapvető szempont lesz a felkészültség és az aktivitás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.