Kultúra

(T)opera – Carmen a szabadtérin + FOTÓK

(T)opera – Carmen a szabadtérin + FOTÓK

2010. július 31., szombat
(T)opera – Carmen a szabadtérin + FOTÓK
Top-operát, „slágeroperát” választott 2010-re a Szegedi Szabadtéri Játékok, hiszen olyan áriákat hallhat benne a szegedi nagyérdemű, mint a Torreádor-dal, Don José Virág-dala vagy Carmen Habanerája. Kesselyák Gergely karmester egy óriási lemezjátszó felett vezényli a nyitányt, a darab nem szűkölködik a monumentalitásban, nemcsak a díszletek, hanem a megjelenített érzelmek szintjén is. Mai világba transzformált Carment kap a közönség, de ezt a darab nem sínyli meg, az olyan jelenségek, mint a kacérkodás, a szerelem, a csábítás, a vágy, a hűség és a hűtlenség annyira időtlenek, hogy szinte bárhol, bármikor játszódhatna a történet. A Kerényi Miklós Gábortól megszokott látványvilágot kapjuk, a szereposztás pedig beváltotta a hozzáfűzött reményeket, csak három példát említve: Mester Viktória remekelt a címszerepben, megkapta a rendezés is a szenvedélyes, romantikus Carmenjét; Arnold Rutkowski utolérhetetlen Don José, Frankó Tünde Micaelája is jól megformált. Kerényi abszolút rutinos rendező már a szabadtérin, ez pedig jól látszik a jelenetek színpadi mozgásainak megkomponálásban is. Már a nyitókép is rendkívül hatásos, a torreádorok szerepeltetése, a remekre szabott táncbetétek mind a produkció értékét emelik. A darab földrengéssel kezdődik – a rendező megfogalmazása szerint Carmen maga is földrengés – és azzal is végződik, immár nem a világban, hanem belül, bennünk, a közönségben, mindent megrázó földindulás, egy szerető szív fájdalmas kiáltása meggyilkolt kedvese felett. Érdekességként egy kis operatörténet: Bizet Carmenjét először 1875 márciusában mutatták be a párizsi Opére Comique-ban, ekkor azonban még csak igen mérsékelt sikert aratott. A kritika véleménye szerint a mű nagyon igaz és nagyon visszataszító is volt. Bár a darab évad végéig műsoron maradt, megítélése nem változott. Ezután tűzte műsorára a bécsi operaház. Így érdekes módon a Carmen először német nyelven futott be – Guiraud recitatívóival, és egy nagy balettbetéttel. 1875. október 23-dikát írunk ekkor, Bizet már több hónapja halott…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.