Egy Szegedhez ezer szállal kötődő művésznél - akinek kiállítása január 17-ig a Móra-múzeumban tekinthető meg - szinte természetesnek számít, hogy alkotásait szülőföldjéről mintázza meg. De Kubinyi Anna műveinek még alapanyagában is szoros kapcsolata van a várossal. Képeit, falikárpitjait, kisplasztikáit ugyanis szegedi kenderből készíti el. Ez a csodálatos anyag kitűnően alkalmas mind a puhaság, mind az erő, az erőteljesség, a rusztikusság, a keménység bemutatására. Néha, amikor a mű témája megkívánja, más anyagokat is használ (selyem, fém, aranyszál), de az alapvető anyag mindig a kender, ami egyfajta gyártásközi állapotban kerül a művésznő kezei alá, majd saját maga tekercseli, fehéríti vagy épp színezi meg.
Kubinyi Anna
Művészeti tanulmányait a szegedi művészeti gimnáziumban kezdte, kerámia szakon. Érettségi után a Szegedi Tanárképző Főiskola rajz-földrajz szakán tanult két évet, amikor jelentkezett az Iparművészeti Főiskolára. Papírjait – tévedésből – a textil tanszakra küldték, ahol felvételt is nyert gobelin szakra. Ezt a tévedést ma predesztináltnak tartja, hiszen a textil, a szövés életelemévé vált.
Erdélytől a távol keletig
Eleinte az élet, a valóság szépségeit figyelte, dicsérte, munkái optimista, színes, mozgalmas, mégis könnyed jellegűek voltak. Később más, komolyabb dolgok felé fordult, mint például az idő, az örök mozgás, a természetben szunnyadó, vagy éppen kitörő belső energia az életerő, a keletkezés és az elmúlás. „Az utóbbi években egy erdélyi tanulmányút hatására az ősi, erdélyi motívumok feldolgozása foglalkoztat. A kultikus építmények, a székelykapuk a magyarok ősi kultúrájának és hitének tanúoszlopai, a hagyományőrzés, az igazhitűség emlékművei” – kezdi a beszélgetést a művésznő. – Talán ezért is választottam ezeket fő motívumként a kiállításon is, melyeken átlépve a kelet varázslatos világán, Kőrösi Csoma Sándorra emlékező képen keresztül fedezheti fel a látogató a világot.” Számtalan formáját láthatjuk a kender művészi felhasználásának, hiszen a térinstallációt képező székelykapuktól kezdve a keretbe helyezett alkotásokon keresztül a nagyméretű falikárpitokig, a kisplasztikától a szoborig számtalan formát ölt az anyag a művésznő kezei alatt. „Nem úgy dolgozom, mint egy szobrász, aki a kőtömbben, vagy a fában már belelátja a kész művet: én festőként előre megtervezem, lerajzolom a gondolatokat, érzéseket, a látványt” – avat be az alkotás folyamatába Kubinyi Anna. „Következő lépésként a technikai megoldás kidolgozásán van a sor, hiszen egy nagyon szigorú rendszerről lévén szó, a függőlegesek és vízszintesek határozzák meg az alkotási folyamatot. Ezt követően kell megtalálnom a megfelelő formát, színeket a kendernek, hogy kialakulhasson a végső kép.”
Indiai élmények
Idén tavasszal Indiában tett utazásai új élményekkel, gazdag művészi inspirációval ajándékozták meg. Az indiai és hun motívumok összevetése, a kapuk, a belépés, a szakrális jelleg formába öntése érdekes utakra vezérli alkotásait. Ezen benyomások feldolgozása, valamint az erdélyi anyag továbbfolytatása vezérli az alkotás folyamatát. Mindemellett sokan keresik meg magánemberek, de intézmények is, hogy installációit, faliképeit felhasználhassák termek, szobák díszítésére. „Örömteli hogy egy-egy ilyen kiállításon mintegy életműként be tudom mutatni alkotásaimat a közönségnek, akárcsak kivonatos formában is. A kész munkák mellett fényképeken is megtekinthetik az érdeklődők eddigi pályám legszebb, legértékesebbnek tartott műveit.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.