Ez a hír is érdekelheti
Múltidéző: Szegeden három nagy mozijából mára egy maradt

Szegeden indult el a 1956-os forradalom lendülete. Akkoriban a mozi a közélet egyik kiemelt színtere volt.
1956 őszén a mozi mint kulturális tükör különösen fontos szerepet játszott Szegeden és Csongrád-Csanád vármegyében is, amelynek központja politikailag és kulturálisan élesen megmozdult a forradalom előestéjén. A moziműsor és az akkor zajló filmpolitika az állami irányítás és a társadalmi igények feszültségét mutatta meg, különösen a szovjet és nyugati importfilmek viszonyában.
Szeged a forradalom kitörésének egyik bölcsője volt, hiszen az itt alapított Magyar Egyetemisták és Főiskolások Szövetsége (MEFESZ) gyújtotta meg az országos változások lángját. A helyi mozihálózat is megújult: 1956 szeptemberében nyitotta meg kapuit az Építők Művelődési Otthona moziként, ami később Dugonics Mozi néven vált ismertté. Szeged így saját kulturális térrel járult hozzá a forradalom hangulatához, noha a szegedi moziműsorról az 1956. október 23. és november 4. közötti időszakban nincs pontos adat.
Budapesti források szerint 1956. október 22–24. között a moziműsor úgy próbálta egyensúlyozni a politikai elvárásokat, hogy a vetített filmek körülbelül 24%-a szovjet eredetű volt, míg a többség apolitikus nyugati kaland- és vígjáték.
A nyugaton készült filmek – például francia és angol vígjátékok, vagy mese- és történelmi filmek – a nézők szórakoztatását szolgálták, míg a kötelező szovjet filmek a politikai kontrollt erősítették.
Ezt a kettősséget a Rákosi-korszak kulturális kompromisszumaként értékelhetjük, amely Szegeden is visszatükröződött.
Többek között olyan jelentős magyar filmek kaptak szerepet, mint Fábri Zoltán híres műve, a "Körhinta", amely a parasztság életét mutatta be a korszak szociális kérdéseivel átszőve.
Emellett a forradalom témáját burkoltan érintő "Éjfélkor" (1957) is fontos alkotás volt, amely a korszak társadalmi feszültségeit szimbolizálta. A nyugati importfilm szerelmesei ekkor találkozhattak a francia "Vörös és fekete" kétrészes adaptációjával, valamint az angol "Az egymillió fontos bankjegy" vígjátékkal, amelyek a szórakoztatás apolitikus színtereit képviselték.
Szegeden természetesen a helyi mozik is vetítettek hasonló, kulturálisan jelentős filmeket, melyek a helyi közönség igényeit és a forradalom előtti társadalmi hangulatot tükrözték.
A mozik az 1956-os forradalom alatt bezártak, és a kulturális intézmények komoly károkat szenvedtek, például a budapesti Vörös Csillag mozi bejárata is megsemmisült, melyről egy megmaradt plakáton a forradalom előtti francia film hirdetése volt olvasható. Szegeden a moziműsor kiesése részben a helyi média forradalmi fókusza miatt is fennállt, hiszen a Délmagyarország és más lapok inkább a tiltakozásokról és szervezkedésekről számoltak be, elhagyva a kulturális programokat.
1956 november végén a mozik újranyitásakor a műsorpolitika radikálisan változott: a szovjet filmek helyét nagy részben nyugati, elsősorban francia, olasz és angol könnyed filmek vették át. Ez a kulturális pragmatizmus a társadalmi feszültségek csökkentését, a normalitás érzetének visszaállítását szolgálta, s jól illeszkedett a szegedi és vidéki közönség igényeihez, akik a forradalom leverésével vágytak az elterelő, apolitikus szórakozásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.