Huszonharmadik alkalommal rendezik meg a nemzetközi néptáncfesztivált Szegeden augusztus elsejétől. A táncosok a fesztivál keretében többek között a Szegedi Szabadtéri Játékok újszegedi színpadán, majd záróprodukciójukban augusztus 9-én és 10-én a Dóm téren is láthatók lesznek. Az eseményről a fesztivál szervezőjével, Simoncsics Jánossal beszélgettünk.
- Sokadik alkalommal gyűlnek össze itt Szegeden a néptáncosok. Milyen hagyományokra tekint vissza a rendezvény?
- 1966-ban volt az első néptáncfesztivál, amit még a szakszervezetek szerveztek. Egy 1965-ben Pécsen megrendezett fesztivál került tulajdonképpen a következő évben Szegedre. 1978-tól én lettem a fesztivál szervezője, és minden évben felváltva rendezünk valamit: egyik évben nemzetközi néptáncfesztivált, másik évben a legjobb magyar együttesek hazai fesztiválját. A rendezvény abban sajátos, hogy Szegeden korát tekintve a második legidősebb a szabadtéri után. Más néptáncfesztiváloktól pedig abban különbözik, hogy az itt résztvevő együttesek a fesztivál végén egy közös, csak arra az alkalomra írt és kitalált bizonyos témájú közös táncjátékban vesznek részt. 1972-ben ez a táncjáték bekerült a szabadtéri minden második évi programjába, így a mostani néptáncfesztivál is beletorkollik a Benyovszky című szabadtéri produkcióba. A két esemény hat egymásra: a gálaműsor tematikája visszahat a meghívandó táncosokra is, aszerint, hogy milyen együtteseket követel meg a darab. A lényeg az, hogy olyan együttesek jöjjenek, amelyek a maguk folklórját a lehető leghívebben tudják tükrözni, őszintén és autentikusan, mert hiszen itt Magyarországon mi is ezt tűztük ki célul.
- Hogyan jött a Benyovszky?
- Az eddigi években én találtam ki a záródarab témáját, az ideit viszont a Ghymes együttes, konkrétan
Szarka Tamás
hozta ötletként a szabadtérire. A Ghymes egy felvidéki magyar együttes,
Benyovszky Móric
pedig egy 18. századi, szintén felvidéki magyar nemes úr volt, és így a földijüknek egy emléket állíthat a népzenei alapokra épülő darabbal az együttes.
Zsuráfszky Zoltán,
a Honvéd Együttes művészeti vezetője lesz a darab rendező-koreográfusa, aki szerintem az ország legjobb táncosa és néptánc-koreográfusa. Ez lesz immár a harmadik táncdráma, amit a segítségemmel állít színpadra, és biztos vagyok benne, hogy ő ezt a zenei világot táncba tudja formálni. Benyovszky Móric élete állomásainak megfelelően felvidéki, szlovák, lengyel, francia, afromagyar és szibériai együtteseket is meghívtunk. A közös munka, ami ebben a Benyovszky-produkcióban megnyilvánul, összehozza egymással az együtteseket. Tudom, hogy a táncosok körében is Szegednek neve és „rangja" van, és a szegedi emlékek mindig összekovácsolják a csoportokat. Visszük Ópusztaszerre, Deszkre és Üllésre is a táncosokat, ahol a teljes műsorukat bemutathatják. Esténként a szálláshelyen táncházakat szervezünk, minden csoportból lesz majd házigazda, így például szlovák és francia táncházak is színes programot kínálnak. Sokat építünk a táncházas technikára: a táncházban nem a koreográfus megkövetelte sort táncolják a táncosok, ott valóban tudni kell táncolni, hiszen improvizálni kell.
- Mit gondol, milyen a néptánc megítélése ma Magyarországon?
- Szerintem nagyon jó a a magyar amatőr folklór hírneve és a színvonala, máshol ilyen nívót csak profik csinálnak. A hetvenes években kialakult és formálódott nagy táncházmozgalom a városi, még egyetemista és főiskolás fiatalokat is összefogta. Mindig képes megújulni a néptánc, szerintem nem veszít fényéből. Míg egyesek a lélekharangját kongatják, én úgy vélem, most is újabb és újabb generációk nőnek fel ezen a kultúrán is, és az alaptudásuk is mindig jobb és jobb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.