Kultúra

Húsz centivel a föld fölött - jön a szabadtéri operett

Húsz centivel a föld fölött - jön a szabadtéri operett

2008. július 10., csütörtök
Húsz centivel a föld fölött - jön a szabadtéri operett

Fotók: Gémes Sándor

A tavalyi szabadtéri játékokon Kálmán Imre Marica grófnője képes volt a fiatalokat is megszólítani. A darab férfi főszerepét, a grófnőbe beleszerető Endrődy-Wittenburg Tasziló figuráját idén is Nyári Zoltán (képünkön) alakítja.

-

Nagyon megszokott már a szerep, hiszen rengetegszer alakította. Ennek ellenére kedves maradt az ön számára?

- Nekem ez egy nagyon felemelő szerep, mert szerintem arról az élethelyzetről szól, amiben mindenki volt már: a megalázottság helyzetéről, és arról, hogy hogyan lehet mégis ezen a megalázottságon valahogyan a szerelem által felülemelkedni, illetve hogyan nem lesz egyszer csak fontos a szerelem eredményeképpen a megalázottság. Úgy érzem, hogy ez egy nagyon a magyar gyökerekből eredő szerep. És igen, abszolút kedves maradt a szerep az évek során, és nem vált monotonná, mivel mindig más feldolgozásban kell végigjátszani. Állandóan azt kell az aktuális darabban keresni, hogy mi van benne, ami az előzőekben nem volt. Nagyon szeretem ezt a szerepet, és remélem, hogy még sokáig meg is tudom tartani. Kedvenc jelenetem a

Hej, cigánnyal

együtt a

Finálé

- ennek a résznek elég grandiózus a zenéje is, amikor a cséplőgép tetején állok - őszintén szólva kezdetben nagyon féltem a cséplőgéptől...

Hitelesen játszani

-

Mi a titka egy operett előadásának?

- Az operett személyes műfaj - hazug módon nem lehet csinálni semmit, ami a színpadon történik. Hitelesnek kell lenni. Körülbelül 450 operettelőadás van a hátam mögött, a gálaműsorokat is beleszámítva. Ezek alapján úgy vélem, fontos a fiatalos lendület és a fiatalos hozzáállás a műfajhoz, ugyanakkor kell hozzá valamifajta tartás, mert az operett nem egyértelműen a napi gondjainkról szól, ilyen értelemben nem lehet „reálisan" játszani, hanem inkább igazi érzelmekkel, és úgymond húsz centivel a föld fölött kellene létezni az operettben, ami persze nem minden előadásban sikerül, de igyekezni kell, ez ugyanis mese.

Kell a mese

-

És mit gondol, lesz jövője az operettnek a továbbiakban is, vagy másként: kell a mese?

- Persze hogy kell, és igenis van jövője, ennek is, meg minden mesének. Egyre nagyobb igénye van az embereknek a mesére, most hogy ez operett, vagy opera, vagy egy meseszerű Shakespeare-előadás - az teljesen mindegy. Ugyanakkor döbbenetes, hogy ma nem születik jó operettszövegkönyv. Véleményem szerint most egyedül

Kállay István

tud jó operettszövegkönyvet írni, illetve átírni, aki még

Szép Ernőtől

kapott indíttatást. Úgy gondolom, hogy a szövegkönyv a Maricának is kicsit a hiányossága, volt több változata is, mielőtt ezt a mostanit elfogadták, ezért is kell gyakran újrarendezni jeleneteket, mert egy év elegendő rálátást adott arra, hogy a szövegkönyv esetleg hol nem tökéletes - jóllehet ezek az átrendezések nem lesznek feltűnőek. Egyébként van rá próbálkozás, hogy operett szülessen: nemrég együtt dolgoztam egy olasz karmesterrel, aki Bécsben vezényel, ő

Strauss

humorát átérezve, az ő nyomán ír új operettet. Születnek tehát jó darabok, csak nem Magyarországon, itt ugyanis ez egy lenézett műfaj, csak a külföld felé hungarikum. Az operett műfajának az is nagy titka, hogy - az egyik kollégám szavaival élve - most már olyan emberek is rendeznek frakkos darabot, akik nem tudnak frakkot hordani.

Oper(ett)a

-

Prózai vonalról jött, énekel operettet, de operát is. Ez utóbbi kettő közül melyik a kedvesebb?

- Az én szívemhez most már inkább az opera áll közel, azért, mert az operett műfajon belül mostanság még nem találkoztam olyan előadással, amitől nagyon megremegne a szívem, még ha láttam is jó kísérleteket, viszont az operában, például a

Kovalik Balázs

által rendezett Anyeginben, annál inkább. Azt hiszem, hogy most már megértem az opera műfajára, nagyon szeretnék olyan, nekem való bel cantó darabokban énekelni, mint

Verdi

Traviatája, vagy

Puccini

Bohémélete, vagy most készülök majd egy koncertszerű Toscára, de Donizetti-darabot is nagyon szívesen énekelnék. Ezek vonzanak, és úgy érzem, bennük sokkal jobban ki tudom teljesíteni magam, ugyanakkor persze nagyon örülök minden operettszerepemnek is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.