Titokzatos firenzei festő műremeke a Móra-múzeumban


Európára szóló szenzáció lehet a Móra Ferenc Múzeum birtokában lévő Angyali üdvözlet című, késő reneszánsz festményből. Az eddig raktárban őrzött, Mária és az angyal találkozásának bibliai jelenetét ábrázololó művet az őszi bibliaiműkincs-kiállítás részeként láthatja majd a nagyközönség.
A műalkotás 1925-ben hagyatékként került a szegedi múzeum birtokába. A sokáig raktárban lappangó, eredeti értékeit elrejtő mű keletkezési ideje a 16. század közepére tehető. Az elmúlt évszázadok alatt bekövetkezett hányattatások a fatáblát nagymértékben megviselték. A közelmúltban előkerült levéltári iratok szerint a műalkotáson az utolsó beavatkozást 1925-ben
Beer József Konstantin,
a festőből lett képkonzervátor végezte. Az akkori restaurálás megerősítette a táblakép hátulját, eltüntetett bizonyos sérüléseket és repedéseket, de a kor elvárásai alapján átfestett eredeti részeket is. Napjainkra azonban a 20-as években használt gyantás olajfesték és a szennyezett lakk elsötétedett – tájékoztatott a múzeum sajtószóvivője,
Medgyesi Konstantin.
„Az újjászülető, ismeretlen mű példátlan érdeklődést keltett az itáliai reneszánsz cinquecento-korszakát kutató hazai és külföldi művészettörténészek körében. A mester pontos meghatározásának kérdése jelenleg is foglalkoztatja a szakértőket: álláspontjuk megkérdőjelezi az 1925-ös leltári nyilvántartásban és a mű díszkeretén, valamint egy 1903-as tanulmányban említett 16. századi festők, a michelangelói hatásokat mutató
Alessandro Allori
és
Agnolo Bronzino,
I. Cosimo Medici
firenzei nagyherceg udvari művészének szerzőségét” – fogalmaz
Szabó Tamás,
a Móra Ferenc Múzeum képzőművészeti osztályvezetője. A szakértők többségének egybehangzó véleménye, hogy a táblakép alkotóját valóban Firenzében, de a fentiektől eltérő festői körben kell keresni. A kutatás és a restaurálás már folyik. A világ egyik legjelentősebb reneszánszkutató intézetének igazgatója határozott véleményt fogalmazott meg, de a kutatómunkát további szakemberek bevonásával végzik. Felmerült annak lehetősége, hogy újabb olasz specialistákat vonnak be a vizsgálódásokba. A művészettörténészek véleménye abban megegyezik, hogy a festmény bármelyik európai képtár dicsőségére szolgálna.