A Vakok és Gyengénlátók Egyesülete nemrég tartott workshop-ot Szegeden, ahol a helyi közlekedést is kipróbálták. Megkérdeztük őket, mik a tapasztalataik.
Vakok és Gyengénlátók Csongrád-Csanád Megyei Egyesülete 2022. június 7-8-án "Beszélgessünk akadálymentesen!" címmel rendezett workshopot, melyen összesen 10 megyéből vettek részt hasonló egyesületekből. A műhelymunka során megnézték, mennyire kedvező a közlekedés a fehérbottal rendelkezők számára.
Az Egyesület azonban ennél részletesebben is kitért a problémákra, melyek nem csupán infrastrukturális eredetűek, hanem a szegedi lakosságra is kiterjednek.
Mint írják, a tapasztalataik alapján a villamosok közül elsősorban a 2-es tekinthető a mozgáskorlátozott személyek számára akadálymentesnek, tekintve, hogy a PEZA villamosok leginkább ezen a vonalon közlekednek. A 3-as vonalon óránként egy alacsonypadlós jármű közlekedik. Látássérült szempontból elsősorban az akusztikus utastájékoztatási rendszer fontos, ez Szeged buszain, trolijain, és villamosain is működik. Az Egyesület tagjai az összes vonalon közlekednek elmondásuk szerint.
A problémák ott kezdődnek, hogy a látássérültek a megállókban nem tudnak akusztikusan tájékozódni a menetrendről, mivel ezt az SZKT menetrend kijelző táblái nem támogatják. - Az IOS rendszerű telefonokon működik a Holabusz alkalmazás, amely a buszok, trolik, villamosok információit megmutatja, és a felolvasó szoftver ezt kezelni is tudja, de Androidon semmi nem érhető el. A Green Formers Go alkalmazás további fejlesztést igényel az akadálymentesség érdekében, mert jelenleg semmilyen rendszerű képernyőfelolvasó szoftver nem tudja kezelni az alkalmazást - írja az Egyesület.
A taktilis jelzésekkel ugyanakkor jól áll Szeged: a villamos és buszmegállókban, gyalogátkelőknél, járdákon pontosan jelzik, hogy meddig és hogyan közlekedhetnek a vakok és látássérültek.
Kiemelt problémának nevezte meg lapunknak az Egyesület a kerékpárosok és a Lime rollerek helyzetét: utóbbiak esetében nagyobb szabályozottságra lenne szükség, mivel sokszor ott hagyják őket a járda közepén, és mivel a sérültek nem látják, így kikerülni sem tudják őket. A kerékpárosok pedig sok olyan járdaszakaszon is megjelennek, ahol ez tilos.
,,Nagyon szükségünk lenne arra, hogy a kerékpáros civil szervezetek kampányokkal segítsék a közlekedési kultúra fejlődését: a gyalogosok - kisgyerekek, nagyszülők, sérült emberek, babakocsit toló felnőttek - csak a járdán tudnak közlekedni, és lassúak, kiszolgáltatottak. jó lenne, ha a járművek a számukra biztosított helyeken haladnának, vagy - ha muszáj közösen használnunk egy felületet - akkor csökkentett sebességgel és megnövelt figyelemmel közlekednének." - vélekedik az Egyesület.
Azt szintén pozitívumként említették meg, hogy távvezérléses rendszerrel itt is akusztikus tájékoztatást ad a legtöbb jelzőlámpa, ami szerencsére már viszonylag általánosnak mondható az országban. Ilyenek vannak pl. a Tisza Lajos krt. és a Rókusi krt. összes lámpájánál, de sok, a város és a Magyar Közút közös kezelésében lévő csomópontban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.