Közérdekű

Szegedről 40 perc alatt Szabadkára? Jövőre talán már ez is lehetséges lesz!

Szegedről 40 perc alatt Szabadkára? Jövőre talán már ez is lehetséges lesz!

2021. július 31., szombat
Szegedről 40 perc alatt Szabadkára? Jövőre talán már ez is lehetséges lesz!

Az évek során már többször is előkerült a fiókból a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal rekonstrukciójáról és fejlesztéséről szóló terv, és úgy tűnik, lassan beérni látszik a többéves várakozás gyümölcse: a csütörtöki Magyar Közlönyben számos fontos kormányzati döntés mellett erről a projektről is hírt adtak.

A felújításra váró szakaszok ilyen és ehhez hasonló állapotban vannak. Fotó: trenecon.hu

A történelmi vasútvonal

A két várost összekötő vasúti pályát még a tizenkilencedik század második felében adták át. Kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen 2015-ig üzemelt a vonal, hol személy, hol teherszállításra. Az akkori év menekülthulláma miatt azonban fenntarthatatlanná vált a szakaszon bármiféle vasúti közlekedés, ugyanis illegális bevándorlók tömegei használták a síneket kijelölt útvonalként.

Magyarország és Szerbia kapcsolatában több szempontból is kiemelt szerepet tölt be a vonal újranyitása. Nem csupán gazdasági, de oktatási, társadalmi és kulturális A vasút elsősorban a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvezően fog hatni a jövőben. - olvasható a Magyar Építők weboldalán.

Fotó: trenecon.hu

Szijjártó bejelentette, a Közlöny pedig lehozta

A külgazdasági és külügyminiszter egy júniusi sajtótájékoztatón jelentette be, hogy akár már 2022-ben megnyithatják majd a Szeged-Szabadka vonalat az utasforgalom előtt.

A vasútvonal felújításával a két város és a két térség közelebb kerül egymáshoz, és 40 perc alatt el lehet majd jutni egyik városból a másikba.

-fogalmazott Szijjártó Péter. A szakasz felújítása egyébként egészen Bajáig fog elnyúlni és számos határmenti települést is érint. Az elkészült pályán akár 160 km/órás sebességgel is tudnának haladni majd a vonatok, sebességkorlátozásuk azonban 120 km/órás lesz.

A projekt megvalósítása

Már 2020-ban rábólintottak a tervekre, októberben Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos azt nyilatkozta, hogy a magyar és a szerb kormány is engedélyezte a beruházást, a hazai szakasz felújítása pedig várhatóan idén kezdődik el. A kormánybiztos azt mondta, hogy

A projekt Szerbia és Magyarország területét érintő vasútvonal fejlesztését célozza, a közel 100 kilométer hosszú vasútvonal a két ország határterületeinek fontos városai között teremt közvetlen kapcsolatot.

A magyar oldalról megbízott cég, a TRENECON Kft. a tervezés részeként készített egy részletes megvalósíthatósági tanulmányt a Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka (Subotica)-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonal kialakítására. A tanulmányterv módszerei magába foglalták a forgalomszámlálást és a helyzetértékelést is, amely vizsgálatok alapján a várható forgalom alakulását becsülték meg egy modellezés segítségével.

Szerbiában a tervezést az ottani Ces.COWI nevű vállalat végezte a magyar TRENECON Kft.-vel konzorciumi együttműködésben közbeszerzés alapján.

Több tízmilliárdos beruházás

A kormányrendelet, ami a csütörtöki Magyar Közlönyben lett közölve részletezi a beruházás anyagi oldalát is. A projektet egyelőre a kormány fogja finanszírozni a saját költségvetéséből, amíg Brüsszel nem jut dűlőre a helyreállítási alap ügyében. Idén 13, jövőre pedig közel 28 milliárd forintos összeget pumpálnak majd a vasútfejlesztésbe. A kivitelező a budapesti V-Híd Építő Zrt.

Magyar Építők, Magyar Közlöny, trenecon.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.