Mindjárt itt a farsangidő vége. Jön a „farsangfarka” – a télbúcsúztató maskarázás, már ha az idén lenne egyáltalán, de nem, a járvány most ezt is elviszi.
A hagyományrendben így jönnek egymás után a jeles napok: ma volna az utolsó farsangi csütörtök, mondták egykor kövércsütörtöknek is. Ötödnapra jön a húshagyókedd, aztán a hamvazószerda. És akkor már benne is vagyunk a húsvéthoz vezető nagyböjti időben. A csupa különös szóval illetett mai nap neve bizonyos tájon torkoscsütörtök, másutt csonkacsütörtök, zsíroscsütörtök, vagy brutális egyszerűséggel így: zabálócsütörtök. Még a nyelvészeti legenda: a híres „Czuczor-Fogarasi”, vagyis a bencés szerzetes és jogtudós páros XIX. századi hatkötetes óriásszótára is így nevezi. És a szerzők így intik mértékletességre az olvasót: „Nincs mindig zabáló-csütörtök.” Vagy: „Aki sok zabáló-csütörtököt tart, hosszu böjtre szorul.”
De miért is volt egykor az e napi nagy eszem-iszom? Egyszerű: a puritán nép betartotta a nagyböjti regulát, de előtte még ki akarta élvezni a később tilalmas húsételeket. És van egy egyszerűbb magyarázat: a megmaradt romlandó étket „emberi erővel” el kellett „pusztítani”, nehogy a böjtben vigye el a romlás. Eme egyszerű magyarázat mellett Bálint Sándor utal arra is: „Középkori liturgikus, vagy más előzményeit biztosra vehetjük, bár forrásokat nem tudunk idézni, hajdani nyomokra egyelőre nem tudunk hivatkozni.” Marad tehát a kézenfekvő kódfejtés.
Hamarosan vacsoraidő, a mai utolsó alkalom a jóllakásra, de ahogy Czuczor Gergely páter is, akként a Szegeden otthonos-volt tudós, Dugonics András is figyelmeztet: „Kinek sok zabálócsütörtökje, annak sok hamvazószerdája és böjtje”, vagyis: mértékkel, mert több nap mint kolbász…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.