Közélet

Időutazás, 1987: Kisbika mentőt ment, expresszvonat cammog, hóba dermed az ország

Időutazás, 1987: Kisbika mentőt ment, expresszvonat cammog, hóba dermed az ország

2021. január 13., szerda
Időutazás, 1987: Kisbika mentőt ment, expresszvonat cammog, hóba dermed az ország

A szerelvény dugig tömve. Pest felé tartunk, még töretlen bennünk az optimizmus, valamikor csak megérkezünk, lám, a vasúttársaság szerint a Napfény expressz tegnap is már déli 1 óra tájban a Nyugatiban volt, szinte semmiség az a pár óra késés…

A tegnap az 34 évvel ezelőtt van, épp január 12-e, ma pedig 13-a, és mert ez most időutazás, még mindig 1987-nél tartunk, abban az évben, amikor két napi extra hóadag megbénított mindent. Na jó, nem egészen mindent, főként csak a közlekedést. Meg a megszokott életet. És a kenyérellátást, már ami a kis falvakat illeti, mert némelyikbe csak tank tudott bemenni, tényleg, nem vicc, jött a tank, tele tejjel-kenyérrel, aztán ment kifele, akkor meg mindenórás kismamát vitt, vagy a trombózisos Géza bácsit, mikor épp kit, szükség szerint. Sok helyen meg a „kisbikát”, a csörlős harckocsimentőt riasztották, mert mással nem lehetett az árokba csúszott embermentő-rohamkocsit kiszabadítani, megrekedt munkagépet elvonszolni, vagy épp a hókotrót, mert nem egy ott adta meg magát, a kétméteres hófalban, ahol leginkább dolga lett volna. Szóval káosz volt.

A vonaton utazva, a meleg fülkéből kitekintve mindez szinte valószerútlennek tűnik most, vagyis akkor, ’87 január 13-án, és még valami romantikus izgalma is van a dolognak, csak a szép havas tájat látod, s a fákat, ahogy tovasuhannak… Jaj, dehogy suhannak, a vonat most épp áll, pedig még csak a kisteleki bejárónál vagyunk, de idáig is álldogáltunk már vagy négyszer, azt mondja a kalauz, a váltóknál jegesedés…

Szóval, megyünk, ahogy lehet. A büszke expressz végre elindul, de tudjuk, mert kihirdették, hogy ezúttal megáll majd minden kis állomásnál, amely mellett más időben rátarti módon csak elsuhan, így rendelkezett a vasúti elöljáróság, hogy a falvakból is legyen esély valahová eljutni, mert a személyvonatokat vagy el sem indítják, vagy ha igen, nem tudni, hol kell végleg mellékvágányra állítani. A kupéban ismeretlenek félóra alatt lesznek ismerőssé, előkerül egy csatos üveg is, gazdája körbekínálja, felszabadult beszélgetés zajlik – egyfajta védekezés is ez, feledni a bajt, de tudják, odakint sok helyütt a hóekék szinte élethalálharcot vívnak, hogy hófogságba ne kerüljenek maguk is, lánctalpasok törik a járhatatlan utat, hogy kínnal-keservvel elérjenek a legeldugottabb faluig, s ne álljon meg az élet, bár megzökkent akkor, abban az emlékezetes néhány napban, amikor drámai fotók adtak hírt arról, milyen az a másik, az a jégbe fagyott világ, ott, a vonatablakon jóval túl…

Az időutazásnak most vége, a 34 év előtti január 13-áról a mostani 13-ára lépünk, de tudjuk az előjelzésből: a nagy hó és dermesztő hideg csak eztán érkezik, a meteorológus szerint már ma estére megjön a szibériai fagyot hozó légtömeg, s a hétvégére mínusz húsz fok is lehet. Hiába, a január régies neve fergeteg hava, és Kalákáék megénekelték már sokszor, hogy ilyentájt „Hóförgeteg dúl-fúl, ördög lelke jár”.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.