Nem világraszóló siker volt, mégis, műszaki lexikonba kívánkozó esemény: a GA 12-00 jelzetű jármű 1960-ban minden más országot megelőzve elsőként állt Budapesten forgalomba. Ez volt a legelső csuklós autóbusz. A forgalomnövekedés indokolta, hogy több utast befogadó járművek készüljenek.
Németországban a Mercedes kísérletezett vele – ezt Bajsz Gábor közlekedéstörténeti blogjában olvasom –, de még ki sem tudták próbálni forgalomban, amikor magyar társa már utasokat szállított. Megszületése mesébe illő: „A Fővárosi Autóbusz Üzem főműhelyében három fiatal mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla készítette el az első járműveket. Egy levágott farú Ikarus 60-asból, egy, az első részétől megfosztott TR 5-ösből, valamint a Vörös Csillag Traktorgyár golyóskoszorús zsámolyából jött létre az ITC 600-as típusjelű csuklósbusz. A három mérnök a rajzasztali skicceket a műhely falára másolta, a munkások ez alapján építették meg az első buszt. A műszaki egyetem mérnökei a falfirkák, a skiccek és a kész alkatrészek alapján készítették el a műhelyrajzot – jóval azután, hogy már futott az első busz. A népszerű nevén FAÜ-csuklósból 267 darabot gyártottak, de egyetlen egy sem maradt fenn belőle.”
A vidéki városok közül leghamarabb Szeged kapott az alkalmon: az akkor divatban volt „kijárós” módszerrel elérték, hogy a BKV elődje megépítse a szegedi No. 1-es csuklóst. 1962 nyarán üzembe is állt. Abban az évben nyolc „viszonylaton” jártak a kék-ezüst buszok, de csak csekély számban, s emiatt ritka menetrenddel. A csuklós beállása javított a helyzeten. Igaz, nem volt zökkenőmentes az indulás: jókora, harminc méteres körben tudott megfordulni, ezért ki kellett bővíteni a járat végállomását. Ez kezdetben Szőreg volt. „Még nem közlekedett egész nap, hanem úgynevezett kisegítő járatként üzemelt. Először a hajnali járattal kiment Szőregre, hazavitte az éjszaka dolgozókat, majd az 5:30-assal visszajött a városba és behozta a reggel korán kezdőket. Ezután a déli órákban az Anna-kút – falemezgyár vonalon fordult, vitte oda a délutáni műszakba indulókat és hozta vissza a délelőtti műszakosokat. Már ezzel a nem egész napos üzemmel is javította a szegedi buszközlekedést.”
A következő években sorra jöttek az újabb csuklósok. Idővel a kisebb, korszerű társaik kedveltebbek lettek, de a hangulatos ülőkalauz-megoldás varázsa megmaradt. Amiről ma már csak hallomásból tudhat egy fiatal. Ahogy „kaller” sincs már régen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.