Noha a családok mindennapjaiban jellemzően a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben, azaz az iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48 százaléka a digitális oktatás visszatérésére számít az új tanévben, míg minden ötödik megkérdezett a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek a 2020/2021-es iskolaév során – derül ki a GKI Digital legújabb felméréséből.
Úgy tűnik, a kormány jó irányt vett a második hullám kezelésében azzal, hogy nem hagyja ismét lebénulni az országot, mivel a kutatás szerint nagyon kevesen vannak, akik preferálják a digitális oktatást, sőt a szülők 56 százaléka egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak.
A GKI Digital felmérése ugyanis rámutat: a megszólaltatott családok 60 százalékánál nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ebben annak is jelentős része van, hogy csaknem felük nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatást az otthoni tanuláshoz.
A legfőbb probléma az volt, hogy a szülők több mint 40 százaléka úgy vélte: a tananyag megtanítása tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola sok helyen csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, ily módon jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is – fogalmazza meg a GKI Digital.
A gyakorlati tapasztalatok szerint a probléma hangsúlyosabb volt az alsó tagozatosok esetében, hiszen ők még kevésbé képesek az önálló tanulásra, miközben az is terhelte őket, hogy a szociális közegtől való távolság valamennyi korosztályban negatívan csapódott le.
A fenntartások ellenére ugyanakkor a szülők általánosan egyetértenek abban, hogy a mai világban mindenkinek szüksége van alapvető digitális készségekre, és csupán közel harmaduk állítja, hogy jobban örülne olyan hagyományos oktatásnak, amelyben egyáltalán nem kellene elektronikai eszközöket használni a gyermeknek, hanem csak a könyvekre hagyatkoznának. A szülők 70 százaléka szerint a digitális eszközök segítik a tanulást.
Öröm az ürömben, hogy idén a tavaszi távoktatás miatt a vártnál kevesebb tanszert kellett megvásárolnia a családoknak, mivel az iskolai felszerelések nem használódtak el teljesen az előző tanévben.
A felsősök és a középiskolások esetében viszont sok családnál csökkenhetett is a tanévkezdéssel járó kiadások sora – állapítják meg a piackutatók, megjegyezve, hogy a tizenéveseknél már általában rendelkezésre állnak a digitális eszközök a tanuláshoz amiatt, mert tavasszal beszerezték azokat a szülők.
Ez meglátszott a számokon: a digitális oktatás márciusi bevezetésekor megugrott a vásárlási igény a műszaki termékek iránt, amikor a családok 34 százaléka vett valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó eszközt kifejezetten a vírus hatására – a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont kerestek a boltokban.
A GKI Digital számításai szerint az általános iskola alsó osztályában 45 ezer forint, a felsőben 34 ezer forint, míg középiskolában 28,5 ezer forint volt a jellemző költség az idei iskolakezdéskor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.