Országos zűrzavart keltett a tél beköszönte hétfőn: a MÁV-járatai rendszerint, akár a menetidőt többszörösen meghaladva késnek hétfőn. Szegeden még várat magára a hó, de az Szegedi Környezetvédelmi Nonprofit Kft. (SZKHT) és a Magyar Közút felkészülve várja a tél érkezését.
Összesen mintegy 240 kilométernyi gyűjtőút tisztán tartásáért felelős az SZKHT. Erre a feladatra 1000 tonna útszóró sóval, 260 marosi homokkal és a két anyag 500 tonnányi keverékével készülnek. A lakóházak előtti járdák tisztán tartását a tulajdonosnak, használónak vagy a kezelőnek kell elvégeznie, azonban így is 72 kilométernyi díszburkolatot, járdát és kerékpárutat kell az önkormányzati cégnek síkosság mentesítenie. A fás szárú növények védelméről hozott kormányrendelet szerint ezt csak kalcium-kloriddal lehet elvégezni, ebből a szóróanyagból 34 tonna áll rendelkezésre.
Szegeden a közutak takarítására 12 nagy-, valamint a járdákra 11 kisgépből, továbbá négy rakodógépből és egy ügyeletes gépkocsiból áll össze a téli üzemre szánt géppark. Az önkormányzati cég weboldalán közzétett információk szerint az elmúlt évek tapasztalatai alapján a síkosság-mentesítési napok száma körülbelül 20 lesz, ebből várhatóan 12-14 alkalommal a teljes géppark kivonul.Váltóműszakos beosztásban ez mintegy 55 fő gépjárművezető, illetve kisgép, rakodógép kezelő szervezését jelent. Az SZKHT közlése szerint a cég munkatársai a jogszabályi kötelezettségeknek megfelelően dolgoznak, tehát a pihenőidők szigorú betartásával, meleg védőitallal, egységes öltözékkel és munkavédelmi viselettel. Éjszakai munkavégzés, valamint túlórázás esetén arányos pihenőidő jár a cég munkatársainak, ezért hosszabb védekezésnél minél több ilyet rendelnek el, annál inkább csökken a mozgósítható emberek száma. Ilyenkor alvállalkozók bevonása szükséges, mint az 2012-ben is történt, amikor két nap alatt 40 centi hó esett és két hétig mínusz 20 fok volt. A főútvonalakat már nem az SZKHT-nak, hanem a Magyar Közútnak kell tisztán tartania. Ez azt jelenti, hogy a Nagykörúton és az onnan kivezető sugárutakon, illetve a Bertalan hídon és az Izabella hídon is az állami cégnek kell elvégeznie a munkálatokat. Az állami cégnek országszerte 1000 munkagépe van, amelyek nehézgépjárművek, hómarók és rakodógépek. A téli időszakban a cég 4 ezer munkatársa dolgozik a munkálatok ellátásán. Országosan összesen mintegy 180 ezer tonna útszóró só, több mint 1400 tonna kálcium-klorid granulátum, 2,1 millió liter kálcium-klorid oldat és 11 ezer tonna érdesítő anyag áll a szakemberek rendelkezésére kezdőkészleten. Az állami cég tájékoztató videót is közzétett az elmúlt napokban:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.