Szeged

Így lett a kicsi Fityó a Cserepes sori piac málhásszamara

Így lett a kicsi Fityó a Cserepes sori piac málhásszamara

Hetven éve született meg a déli szomszéd legendás kisautója. A Cserepes sor egyik hűséges málhásszamara volt a Fityó.

Juhász Viktor
1 órája
Így lett a kicsi Fityó a Cserepes sori piac málhásszamara

Hetven évvel ezelőtt gördült le a gyártósorról Jugoszlávia kultikus kiskocsija, amely a szegedi utcakép és a helyi piacozás elmaradhatatlan kellékévé vált az évtizedek során. A Fityó nem csupán egy apró olasz licencmodell volt a déli határszélen, hanem a túlélés, a bevásárlóturizmus és a határon átnyúló kapcsolatok jelképe egy letűnt korszakban.

Szeged piacainak egyik verhetetlen hőse lett a Fityó. (Fotó: Origo)
Szeged piacainak egyik verhetetlen hőse lett a Fityó. (Fotó: Origo)

A Fityó és a Cserepes sori legendák

Bár a Zastava 750-est a szerbiai Kragujevacban gyártották, története elválaszthatatlan Szeged elmúlt évtizedeitől. A helyiek memóriájába kitörölhetetlenül beleégtek a Fityó elején és hátulján virító „KG” kezdetű rendszámok, amelyek a gyártóvárost jelölték, de Szegeden egyet jelentettek az árubőséggel. A 80-as és 90-es években ezek a kiskocsik voltak a Cserepes sori piac és a lengyelpiac igáslovai: 

méretüket meghazudtoló mennyiségű farmert, vegetát, vagy éppen átcsempészett üzemanyagot szállítottak a határon át, kiszolgálva a helyi keresletet.

Miért nem lett a magyarok népautója a Fityó?

Érdekes ipartörténeti tény, hogy bár a szegedi utakon hemzsegtek ezek a járművek, a volán mögött többnyire jugoszláv állampolgárok ültek. A korabeli adatok szerint a Fityó ugyan elérhető volt a magyarországi MERKUR kínálatában, ám árazása miatt nem tudta megszorongatni a keletnémet konkurenciát. Míg 1967-ben egy Trabantért 46 ezer forintot kértek, addig a Zastava 750-esért 65 ezer forintot kellett kicsengetni. 

A magyar vásárló ennyi pénzért inkább a tágasabb Wartburgot választotta, így a Zastava megmaradt a „szomszédok” autójának, illetve a versenyzési ambíciókkal rendelkező helyi fiatalok belépőmodelljének.

Műszaki megoldások

A típus 1955. október 18-án indult hódító útjára, és egészen 1985-ig gyártásban maradt, közel egymillió példánnyal árasztva el a térséget. A farmotoros elrendezés sajátos látványt eredményezett a nyári kánikulában a röszkei határátkelőnél várakozó sorokban: a túlmelegedés ellen védekezve a sofőrök gyakran kitámasztották a motorháztetőt.

Egy korszak szimbóluma

A Zastava 750 története több mint autótörténelem; szociológiai lenyomat is. A Tito-korszak ipari büszkesége Szegeden a határnyitás és a gazdasági pragmatizmus szimbólumává nemesedett. Bár ma már szinte látványosság számba megy, a Fityó emléke a szegediek számára egyet jelent a „jugó” bevásárlások aranykorával.

 

További híreink:

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.